شناسهٔ خبر: 53696 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در دیدار مدیرکل صداوسیمای خلیج فارس و مدیرکل راهداری هرمزگان مطرح شد؛

فرهنگ‌سازی ترافیکی یک اصل مهم در کاهش تصادفات

جلسه مديركل صدا وسيماي مركز خليج فارس با باقر جوان مديركل راهداري و حمل ونقل جاده اي استان ديدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هرمزگان، مهران جلائي  مديركل صدا وسيماي مركز خليج فارس با باقر جوان مديركل راهداري و حمل ونقل جاده اي استان ديدار و گفتگو کرد.

 دراين نشست دوستانه داريوش باقر جوان با اشاره به اينكه يكى از عوامل مهم در توسعه اقتصادى هر منطقه ايجاد و نگهدارى شبكه راههاى استانى مى‏باشد كه در بهبود بخشيدن به وضع بازرگانى، صنعتى و كشاورزى حائز اهميت است.وهمچنين  راه ها مهمترین ابزار رسیدن به توسعه در هر منطقه ای به حساب می آیدو رشد صنعتی و گردشگری یک منطقه با راه های مناسب چندین برابر می شود و دروازه های پیشرفت به روی منطقه گشوده خواهد شد.بر اهمیت نقش رسانه‌ها در پیشگیری از حوادث و کاهش خسارات اشاره کرد و گفت: اولین قدم در این زمینه، مربوط به پیش از حادثه است که رسانه‌ها می‌توانند با افزایش آگاهی جامعه، در ایمن کردن محیط زندگی افراد عملکرد موفقی داشته باشند.

به گفته وی درصد بالایی از حوادث به دلیل بی‌توجهی به مسائل ایمنی رخ می‌دهدو  در زمان وقوع حادثه، اقدام برای حفظ و افزایش آرامش روانی اهمیت دارد که نقش رسانه در این بخش قابل توجه است. دامن زدن به ناامنی، ایجاد تنش و استرس می‌تواند میزان خسارت را افزایش دهد.

وی نقش اطلاع رساني رسانه  را در کاهش خسارات موثر دانست و افزود: این به معنای آگاه‌سازی افراد و سازمان‌ها از مسئولیت‌شان به هنگام وقوع حادثه است و  مهمترین موضوع در زندگی انسان موضوع سلامتی و تندرستی است همانطورکه همه می دانیم هیچ امري  مهمتر از این نیست که انسان بتواند در کنار خانواده و عزیزان خود در صحت و سلامت زندگی کند پس ایمنی راه یعنی تضمین این موضوع مهم و عدم توجه به آن باعث خسارتهای مالی، جانی، عاطفی و احساسی می شود بنابراین توجه به ایمنی و اهمیت آن از سیاست های اصلی و کلی این اداره‌ کل است.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان هرمزگان  افزود: سیاست کلی این اداره کل جهت اهمیت ایمنی راهها استاندارد سازی راهها است، به طوری که راهها بایستی به گونه ای ایمن سازی شوند که خود معرف و بخشنده باشند و علائم زبان گویا جهت رانندگان باشد که این امر در این اداره کل كما في السابق در حال انجام است. فرایند سیستم های مختلف اعم از تبلیغات و آموزش باید به گونه ای باشد که رفتارهای کاربران جاده را به بهترین شکل ممکن تغییر دهد.

 وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای توسعه‌‌یافته گویای این واقعیت است که باید آموزش و پیشگیری را در اولویت قرار داد. آموزش، پیشگیری، اعمال قانون، تبلیغات و هر اقدام نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دیگر باید به‌گونه‌ای باشد که رفتارهای کاربران جاده‌ای را به خوبی کنترل و جهت‌دهی کند.و تصادفات، معلول علت‌هایی است که بخش عمده آن مربوط به عوامل  انسان مي باشد. خطای انسانی تاثیر زیادی در بروز تصادفات دارد و باید در این بخش با جدیت اقدام کرد. کاهش تلفات جاده‌ای در سال‌های اخیر ،نشان از اقدامات مستمردست اندركاران وسخت كوشي راهداران زحمتكش  اين اداره كل بوده است.

باقر جوان بیان داشت: ما معتقدیم نگاه ویژه عملیاتی به مقوله ایمنی در جاده های استان  منجر به حصول دست آوردهای جدیدی در عرصه ایمنی می شود از این رو  باید گفت الگو قراردادن روش های صحیح نگهداری و بهره برداری از جاده ها رویکرد جدی است که می تواند نقش مهمی را در کاهش تلفات جاده ای ایفا کند. ما همواره تلاش كرده ایم جاده هاي مناسبي داشته باشيم و نواقص راه ها به خوبی برطرف شود چراکه ما معتقدیم با اجرای این مهم نه تنها در حوزه ماموريت خود نقش آفرين بوده ايم بلكه در ساير حوزه ها نيز موثر عمل کرده ایم. اگر قانون رعايت شود، همه سود خواهند برد و عدم رعايت ضوابط و مقررات باعث آسيب رساندن به ديگران و مرگ آن ها می شود.
وی با اشاره به اینکه در بخش  راهداری و نگهداری راهها اولویت اول ایمنی است اذعان کرد: اين اداره كل باتفاق ادارات راهداري وحمل ونقل جاده اي شهرستانهاي تابعه  همواره به ترميم به موقع آسيب های جاده های مواصلاتي ونصب علائم ايمني وهشدار دهنده درجاده ها توجهی ویژه داشته چراکه ما معتقدیم اگر به موقع آسيب های كوچک جاده ها را ترميم كنيم خسارات وارده به يک درصد كاهش خواهد يافت.

وی خاطرنشان کرد: حوادث جاده‌ای همواره یکی از دغدغه­‌های نگران‌کننده در استان هرمزگان  بوده که باید با ارتقای ضریب ایمنی راه‌­ها و آموزش مردم شاهد کاهش جدی تلفات و خسارات رانندگی در جاده‌های استان باشیم از این جهت این اداره كل تجهیزاتی که سبب ارتقای ایمنی و امنیت می‌شود مانند خط کشی جاده‌ها، رفع اختلاف سطح های آسفالت، ایمن‌سازی نقاط پرحادثه و شست وشو و نصب تابلوهای فسفری را توسعه داده­ تا آحاد مردم از مسیری سالم و امن برخوردار باشند.
باقرجوان   تصریح کرد: اين اداره كل  نگاه ویژه‌ای به ایمن‌سازی محورها در نقاط پرحادثه و محورهایی که نیاز به افزایش ضریب ایمنی دارند، دارد .

وی با اشاره به اینكه راه ها یكی ازمهم ترین بخش های زیربنایی در توسعه استان ها محسوب می شود؛ ادامه داد:حفظ و نگهداری حریم قانونی راه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با هرگونه تجاوز درحریم راه ها طبق قانون تبصره یك ماده ۶ قانون ایمنی و حفاظت از حریم راه های كشور برخورد خواهد شد چراکه ایجاد بساط در حاشیه جاده ها یکی از مشکلات ترافیک محسوب می شودو حضور این بساطی ها در حاشیه راه ها، سبب توقف رانندگان عبوری در مسیر و ایجاد ترافیک درجاده ها می شود.
مديركل صدا وسيماي مركز خليج فارس درادامه گفت : کاهش آثار ناخوشایند بحران، وظیفه رسانه پس از وقوع حادثه است که نباید از آن غافل بود. تحلیل علت یا علل وقوع حادثه و انتقال خواسته‌های آسیب دیدگان به مسئولان، وظیفه رسانه پس از وقوع حادثه است.

جلائي  مدير كل صدا وسيماي مركز خليج فارس نقش فرهنگ سازی صدا و سیما را در کاهش تصادفات مثبت ارزیابی کرد و اضافه کرد: در برخی از جاده های استان نقاط کوری وجود دارد که نیاز است اقدامات مناسبی در این نقاط صورت گیرد و همچنین در شانه برخی راه ها مشکلاتی وجود دارد که دید راننده را محدود می کنند.صداي وسيماي مركزخليج فارس آمادگي هرگونه تعامل و اطلاع رساني جهت آموزش وفرهنگ سازي فرهنگ ايمني اعلام ميداردزيرا با تعامل اين دو اداره كل ميتوان كمك بيشتري به نجات جان هموطنان نمود بطور مثال به ضرورت سختگیری به موتورسیکلت سواران برای استفاده از کلاه ایمنی يادکرد و گفت: اگر در بحث استفاده از کلاه ایمنی سختگیری صورت گیرد میزان تصادفات کاسته خواهد شد چرا که بیشتر تلفات تصادفات رانندگی  راكبين موتور سوار ناشی از عدم استفاده از کلاه ایمنی است.

نظر شما