شناسهٔ خبر: 53704 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی مطرح کرد؛

تشکیل شورای عالی اعتلای معماری و مجمع معماری ایران/ راهنمای معماری مساجد کشور بازنگری می‌شود

محمدسعيد ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام این مطلب که راهنمای معماری مساجد بازنگری می‌شود، گفت: مجمع معماری ایران به عنوان نهاد غیردولتی با حضور وزیر راه و شهرسازی، پیشکسوتان عرصه معماری و جوانان این حوزه تشکیل جلسه می‌دهد تا برای اعتلای معماری ایران بحث و تبادل نظر شود.

محمدسعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره مجموعه اقداماتی که در شورای اعتلای معماری از ابتدای مسئولیت وی به عنوان معاون معماری و شهرسازی انجام شد به ارایه نکاتی پرداخت و آخرین وضعیت راهنمای معماری مساجد را نیز تبیین کرد.

ایزدی گفت: در بخش شورای عالی شهرسازی و معماری پیشنهادی مبنی بر تشکیل شورای اعتلای معماری مطرح بود که مقام‌عالی وزارت بر روی آن تاکید داشتند و این موضوع در جلسه چهارم شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مورد بررسی قرار گرفت.

معاون معماری و شهرسازی اعلام کرد: شورای عالی اعتلای معماری به عنوان یکی از کمیته های شورا تشکیل می شود و آیین‌نامه ها و ترکیب اعضای آن نیز مشخص خواهد شد.

ایزدی تصریح کرد: تمرکزی که این شورا دارد بیشتر بر روی ترویج، مستندسازی و بررسی آثار و توجه روی برگزاری مسابقات معماری است.

این مقام مسئول همچنین گفت: جدا از کمیته اعتلای معماری، نظام دیگری را تحت‌عنوان مجمع معماری ایران با محوریت آقای دکتر آخوندی دنبال می‌کنیم. این مجمع می‌تواند به عنوان یک نهاد غیردولتی انسجامی در ساختار نظام معماری ایران ایجاد کند و در عین حال در نظر دارد تا پیشکسوتان را در کنار جوانان در کنار هم قرار دهد و برای اعتلای معماری ایران بحث و تبادل‌نظر کنند.

ایزدی از تشکیل چندین جلسه در این رابطه خبر داد و گفت: ۲۰ نفر از معماران صاحب نام کشور اعم از پیشکسوتان و جوانان در جلسه ای با حضور وزیر راه و شهرسازی، حاضر خواهند شد که در نظر داریم تا اینکار بتواند شروعی برای تشکیل این مجمع و شورای اعتلای معماری باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین اقدامات معاونت معماری و شهرسازی  در رابطه با ساماندهی معماری مساجد کشور، گفت: در مورد مساجد، پیش از این دبیرخانه طرح مطالعاتی را تحت عنوان راهنمای معماری مساجد مطرح کرد که همکاران ما در دانشگاه شهید بهشتی این پژوهش را انجام دادند و این پژوهش تبدیل به سندی تحت‌عنوان راهنمای معماری مساجد شد که مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی هم شد و در اختیار همگان قرار گرفت.

ایزدی ادامه داد: با در اختیار گرفتن این سند، به نوعی معماری مساجد از گذشته دور تعریف می‌شود و کمک موثری است برای معماران جوان برای معماری معاصر مساجد و به نوعی در تداوم معماری گذشته ایرانی، ما توانستیم به نوعی سیاست خود را در مقام شورای عالی شهرسازی و معماری ایفا کنیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در عین حال این سند به نوعی نیازمند تجدیدنظر و کامل شدن بود که مجددا با دکتر زرگر در دانشگاه شهید بهشتی در هفته‌های گذشته تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم که بر مبنای آن این طرح بار دیگر مورد بازنگری قرار خواهد گرفت تا بتوانیم با به روز کردن این سند یک راهنمای جدیدی را در اختیار حرفه قرار دهیم.

وی تصریح کرد: آنچه مشخص است این است که در حال حاضر، نمونه‌های شاخص و فراوانی از معماری مساجد معاصر در ۴ دهه اخیر در کشور نداریم. اما در عین حال معماری، مسجد جامع شهرک غرب تهران که توسط مهندس طوسی طراحی شده است و همچنین مسجد الغدیر که مسجد دوران معاصر اما بیش از ۴ دهه قدمت دارد از نمونه‌های ارزشمندی هستند که در معماری مساجد می‌توان موردتوجه قرار داد.

 معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در مورد معماری مساجد در کشور، تلاشی را که سازمان ملی زمین و مسکن برای طراحی مساجد در آماده سازی ها انجام داده قابل توجه خواند.

نظر شما