شناسهٔ خبر: 53719 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

به ریاست وزیر راه و شهرسازی انجام گرفت:

تصویب ۸ مصوبه در چهل و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار/ تشکیل کارگروه پیش نگری از گسترش بافت‌های ناکارآمد استان خوستان/ انتخاب خوزستان به عنوان پایلوت کارگروه ملی بازآفرینی رود کناره‌ها و سواحل

نشست مصوبات چهل و یکمین جلسه از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت ارائه گزارش وضعیت محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان خوزستان طی ۸ بند اعلام شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی چهل و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و دبیری هوشنگ عشایری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و با حضور استاندار خوزستان، نماینده مردم دزفول و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان، نماینده مردم شوشتر و گتوند و دبیر کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، مسئولین استانی  و نیز اعضای ستاد برگزار شد.

 در ابتدای جلسه عشایری ضمن عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی دستور کار جلسه را اعلام  کرده و در ادامه وضعیت محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان خوزستان توسط مسئولان استانی و شهرستانی ارائه شد.

وزیر راه و شهرسازی در چهل و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی از استان خوزستان به عنوان قدیمی‌ترین مهد تمدن ایران زمین یاد و خاطرنشان کرد که این ویژگی می‌تواند از ثروت‌های بالقوه استان باشد و آثار میراثی را از منابع ثروت استان برشمردند.

وی در خصوص بازآفرینی نیز متذکر شد که به خوزستان در حوزه بازآفرینی می‌بایست نگاه جامع داشت و در این خصوص تمامی دستگاه‌های دخیل در امر بازآفرینی باید توان‌افزایی محلی را افزایش دهند.

وزیر راه و شهرسازی برخی از موانع پیش رو برای حل معضلات استان خوزستان را کالبد محور و پروژه محور بودن اقدامات در فرآیند توسعه گذشته استان برشمردند و توسعه انسانی را در ردیف دوم مطرح کرد.

وی همچنین تأکید کرد که به منظور حمایت اهرمی اقدامات و پیشنهادات استان بایستی در چارچوب برنامه مشخص، با اهداف کیفی و کمی روشن تدوین شود.

در پایان پس از اظهار نظر اعضاء ستاد، موارد مطرح ‌شده در قالب مصوبات ذیل جمع‌بندی شد:

مصوبات جلسه:

۱) مقرر شد ستاد بازآفرینی شهری استان خوزستان کلیه مصوبات جلسه را در قالب تدوین برنامه بازآفرینی شهری استان با اهداف کمی و کیفی  مشخص به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و منابع وزارت نفت و سایر دستگاه‌ها به دبیرخانه ستاد ملی ارائه نماید.

۲) مقرر شد با توجه به قرارگیری تعدادی از سکونت‌گاه‌های غیر رسمی استان خوزستان در شهرهای اهواز، مسجد سلیمان، هفت گل، امیدیه و آغاجاری در پهنه‌های در معرض مخاطرات طبیعی و مصنوع (حریم چاه‌ها، تأسیسات نفتی و غیره )، شرکت ملی نفت با همکاری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان نسبت به تهیه طرح شناسایی و امکان سنجی اسکان مجدد اقدام نماید.

۳) با توجه به آمار روز افزون اسکان غیر رسمی در شهرهای استان خوزستان، مقرر شد کارگروه پیش بینی و پیش نگری از گسترش بافت‌های ناکارآمد استان خوستان (زیر مجموعه ستاد بازآفرینی استان) تشکیل و ظرف دو ماه راهکارهای عملیاتی  پیش­نگری و پیش­گیری از گسترش سکونتگاه­‌های غیررسمی در استان خوزستان و نقش دستگاه‌های مختلف در آن را ارائه نماید.

۴) با عنایت به آیین نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه‌ها، انهار، مسیل‌ها، مرداب‌ها، برکه‌های طبیعی و شبکه‌های آبرسانی، آبیاری و زهکشی مصوب هیئت وزیران در سال ۱۳۷۹ و به استناد واگذاری اختیار بازنگری طرح حریم و بستر رودخانه‌های استان به ویژه در مناطق شهری و روستایی به کمیته‌ای در استان و به ریاست استاندار بر اساس مصوبه تعیین حریم و بستر رودخانه‌های استان خوزستان در سفر دوم هیات دولت به استان در سال ۱۳۸۵، وزارت راه و شهرسازی (شورای عالی شهرسازی و معماری وشرکت عمران و بهسازی شهری) با همکاری وزارت نیرو نسبت به تهیه و اجرای طرح بازآفرینی رودکناره‌های شهرهای اهواز، شوشتر، آبادان، خرمشهر، دزفول، شوش، ویس و ملا ثانی با محوریت استانداری اقدام نماید.  همچنین مقرر شد با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی استان خوزستان به عنوان پایلوت کارگروه ملی بازآفرینی رود کناره‌ها و سواحل انتخاب شود.

۵) با عنایت به ماده (۵) قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و ساير اماکن نيروهاي مسلح به خارج از حريم شهرها و نیز در راستای حمایت از برنامه های بازآفرینی شهری، ستاد بازآفرینی شهری استان ضمن بررسی موضوع پیشنهادات اجرایی و عملیاتی خود را به ستاد ملی ارائه نماید.

۶) مقرر شد طرح جامع فقرزدایی استان با محوریت طرح تامین مالی خرد با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و صندوق کارآفرینی امید در سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهر اهواز در دستور کار قرار گیرد.

۷) تهیه طرح‌های بازآفرینی یکپارچه شهرهای خرمشهر، آبادان و اروند و حمایت از اجرای برنامه‌های بازآفرینی در این شهرها توسط سازمان منطقه آزاد اروند و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قالب برنامه مشترک ستاد بازآفرینی این شهرها در دستور کار قرار گیرد.

۸) با عنایت به گستردگی بافت‌های تاریخی شهرهای استان و ضرورت مقاوم‌سازی ابنیه با ارزش تاریخی و غیره، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شرکت عمران و بهسازی شهری، شهرداری و بانک مسکن نسبت به تدوین مدل اعطای تسهیلات متناسب مقاوم‌سازی اقدام و دستورالعمل لازم را به ستاد ملی ارائه نماید./

نظر شما