شناسهٔ خبر: 53802 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

راستاد مطرح کرد؛

آغاز فعالیت‌های لجستیکی و توزیع کالا در بندر چابهار/ سرمایه‌گذاری ۴۰۴ میلیارد تومانی بخش خصوصی در بندر چابهار

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم امضای قرارداد ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی و امضای تفاهم‌نامه احداث و بهره‌برداری از کارخانه تصفیه شکر در بندر شهید بهشتی چابهار از سرمایه‌گذاری ۴۰۴ میلیارد تومانی بخش خصوصی در بندر چابهار خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم فوق گفت: در راستای سیاست‌های توسعه دریامحور کشور و توسعه سواحل مکران، سال گذشته در آذرماه سال گذشته شاهد بهره‌برداری از فاز اول بندر چابهار با حضور رئیس جمهوری و هیات هایی از کشورهای همسایه بودیم.

راستاد ادامه داد: در قالب اجرای فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار شاهد بودیم که ظرفیت آن بندر از ۲.۵ میلیون تن به ۸ میلیون تن ارتقا یافت و توانستیم بندر چابهار را به بندر نسل سومی که صرفا برای تخلیه و بارگیری کالا نیست بلکه فعالیت های لجستیکی و توزیع کالا نیز در آن رخ می دهد، تبدیل کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: امروز دو پروژه مهم به جهت ارتقای بندر چابهار که یکی از آنها قرارداد ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی و دیگری تفاهم نامه احداث و بهره برداری از کارخانه تصفیه شکر است با بخش خصوصی به امضا می رسد که این ها می تواند روند توسعه را در چابهار سرعت بدهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین خاطرنشان کرد: در کنار این پروژه ها شاهد هستیم که سرمایه گذاری های مناسبی در بندر چابهار در حال انجام است. شرکت IPGL هندوستان سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری را برای خرید تجهیزات بندری در قالب پروژه BOT در استان سیستان و بلوچستان آغاز کرده است که بر اساس آن توافق نامه، تا اواسط تیرماه بهره برداری موقت از پایانه بندر چابهار آغاز می شود.

راستاد گفت: برای توسعه آتی بندر چابهار، حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی پیرامون بندر را تصرف کردیم تا به صورت حلقه اتصالی برای سرمایه گذاری ایران با کشورهای همسایه و سایر مناطق دنیا باشد.

وی افزود: قرارداد مربوط به ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی صادرات محور و در راستای افزایش صادرات از بندر چابهار انجام می شود که می تواند برای تزانزیت مواد معدنی مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره مشخصات قرارداد ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی، گفت: ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی به سرمایه گذاری شرکت توسعه تجارت زندگی با سرمایه ۲۸۰۰ میلیارد ریال احداث خواهد شد. که این ترمینال ظرفیت اشتغال ۷۵ نفر را به صورت مستقیم و ۱۷۵ نفر را به صورت غیرمستقیم دارد. همچنین، تجهیزات این طرح شامل واگن تیپلر، بلت کانوایر، ریکلایمر، استاکر، شیپ لودر و شیپ آنلودر است. ظرفیت طرح نیز ۱۵ میلیون تن است که برای احداث ترمینال فوق، ۱۳ هکتار زمین در حاشیه محوطه بندر چابهار استحصال شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اطلاعات تفاهم نامه احداث و بهره برداری از کارخانه تصفیه شکر را اینگونه اعلام کرد: فاهم‌نامه احداث و بهره‌برداری از کارخانه تصفیه شکر که اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و شرکت صبا پیش‌رو کالا منعقد شد به منظور احداث کارخانه تصفیه شکر است. میزان سرمایه گذاری این طرح ۱۲۴۰ میلیارد ریال است و ظرفیت طرح نیز ۱۵۰ هزار تن پیش بینی شده است. در عین حال، ماشین آلات خط تولید این طرح شامل بخش افیناسیون، بخش فیلتراسیون، بخش تغلیظ، بخش کریستالیزاسیون است و برای احداث این کارخانه ۵ هکتار زمین از اراضی تحت اختیار بندر، تخصیص یافته است.

راستاد در ادامه اظهار امیدواری کرد: امیدوارم این پروژه ها بتواند به توسعه سواحل مکران و بندر چابهار کمک کند و ما بتوانیم از ظرفیت های بنادر نهایت استفاده را ببریم.

وی همچنین گفت: با تکمیل فاز ۴ بندر شهیدبهشتی چابهار، ظرفیت آن بندر به ۷۷ میلیون تن خواهد رسید.

نظر شما