شناسهٔ خبر: 53865 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

آغاز اجرای قرارداد ۸۵ میلیون دلاری هندی‌ها در بندر شهیدبهشتی چابهار/ ارتقای ظرفیت بندرشهید بهشتی چابهار به ۸ میلیون تن/ بهره‌برداری از پایانه بندری چابهار از اواسط تیرماه

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، اعلام کرد: قرار داد ۸۵ میلیون دلاری با هندی ها در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری هندی‌ها در بندر شهیدبهشتی چابهار، اظهار کرد: این قرارداد با شرکت IPGL  هند و با سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری جهت تامین تجهیزات بندری چابهار و در قالب قرارداد BOT به مدت ۱۰ سال و به منظور تولید و خرید تجهیزات آغاز شده است.

وی با بیان اینکه قرارداد منعقد شده با هندی ها علاوه بر موارد و قراردادهای داخلی در خصوص توسعه بندرشهیدبهشتی چابهار است، اظهار کرد: جلب نظر سرمایه گذاران نیازمند طراحی و ایجاد روش های متنوع قراردادی است که یکی ازاین مدل ها بهره گیری ازقرارداد ساخت،بهره‌برداری و انتقال یا اصطلاحاً (B.O.T(Build-operation-Transfer است که مورد استقبال سرمایه‌گذاران  قرار گرفته است.

راستاد افزود: بر اساس توافق با این شرکت هندی انتظار می‌رود تا اواسط تیرماه سال جاری بهره‌برداری موقت از پایانه بندری چابهار آغاز شود.

تعهدات هندی‌ها در قرارداد ۸۵ میلیون دلاری

وی با بیان اینکه قرارداد با طرف هندی شامل سرمایه گذاری در تجهیزات، اپراتوری و تعمیر و نگهداری محدوده ترمینال برای انجام خدمات بندری است، گفت: بر اساس شرایط قرارداد، مستأجر (طرف هندی) توافق کرده است که حداقل  ۸۵ میلیون دلار تجهیزات مورد توافق سرمایه گذاری را تأمین کند و اعطای خط  اعتباری در حدود ۱۵۰ میلیون دلار توسط اگزیم بانک برای توسعه بندر چابهار تعهد شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه در این مدل قرارداد علاوه بر تأمین تجهیزات، خدمات اپراتوری و کلیه فرآیندهای تخلیه و بارگیری کالا و کانتینر به کشتی  بر عهده طرف هندی است، اظهار کرد: برنامه ریزی و انبارداری در محوطه اسکله های طرح توسعه، خدمات کانتینرهای یخچالی، کالای خطرناک، خن کاری، جابجائی کانتینر در محوطه ها، صفافی و انتقال الکترونیکی داده ها از دیگر تعهدات طرف هندی است.

 ارتقای ظرفیت بندرشهید بهشتی چابهار به ۸ میلیون تن از آذر ماه ۹۶ تاکنون

راستاد با اشاره به سیاست‌های توسعه‌ دریامحور و توسعه سواحل مکران، خاطرنشان کرد: از آذرماه سال ۱۳۹۶ شاهد آغاز بهره‌برداری از فاز اول توسعه بندر چابهار با حضور رییس جمهوری بودیم و در قالب این پروژه ظرفیت بندر شهیدبهشتی چابهار از ۲.۵ میلیون تن به ۸ میلیون تن ارتقا یافته است.

نظر شما