شناسهٔ خبر: 53971 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مرزبان خبر داد؛

حضور ۴ کشور حاشیه دریای خزر در نشست تامین ایمنی دریانوردی در ایران/ تاکید بر نقش کلیدی ایران در منطقه

علی اکبر مرزبان امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح نشست تامین ایمنی دریانوردی دریای خزر بر نقش کلیدی ایران در منطقه تاکید کرد و گفت: با توجه به اقدام دولت آمریکا در مورد خروج از برجام، برگزاری چنین نشستی در این برهه از زمان توسط ایران، حائز اهمیت است تا کشورها همچنان ایران را به عنوان یکی از محورها و کشورهایی که ظرفیت های همکاری در عرصه‌های مختلف را دارد بشناسند.

علی‌اکبر مرزبان مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزئیات نشست تامین ایمنی دریانوردی دریای‌خزر را که با حضور نمایندگانی از کشورهای ایران، آذربایجان، قزاقزستان، فدراسیون روسیه و ترکمنستان روزهای ۷ و ۸ در هتل هما برگزار می‌شود، تشریح کرد.

مرزبان با تاکید بر این مطلب که موضوعات حفظ و ارتقای کشتیرانی و دریانوردی به همراه حفظ محیط زیست دریایی ناشی از فعالیت‌های دریایی و فعالیت کشتی‌ها، موضوعی است که سالیان متمادی است که در دستور کار کشورهای حاشیه دریای خزر قرار دارد، گفت:  برای این منظور پیش‌نویس پروتکل بررسی زمینه‌های تامین ایمنی دریانوردی طی دو جلسه و نشستی که در سال ۹۵ با حضور کشورهای ساحلی دریای خزر در ترکمنتسان برگزار شد، تهیه شد.

این مقام مسئول ادامه داد: آن پروتکل یک چهارچوب و ساختاری را تعریف می‌کند و بر اساس آن کشورها در زمینه‌های مختلف پیش‌بینی شده در پروتکل، با هم کار می‌کنند تا منجر به یک ساز و کاری در حوزه های مختلفی از جمله کنترل و بازرسی کشتی ها، سیستم بررسی سوانح دریایی و یا تجسس و نجات دریایی، شود.

مدیرکل امور دریانوردیان و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی سازمان بنادر و  دریانوردی افزود: آن پروتکل نهایی شده اما هنوز به تصویب نرسیده ست. در آن پروتکل پیش‌بینی شده که موارد اعلام شده کارگروه‌های فنی در سطح کارشناسی از جمله سیستم کنترل و بازرسی کشتی‌ها و یا اینکه چه کنوانسیون های دریایی در اینجا قابلیت اعمال دارد، مورد بررسی قرار گیرد.

وی ضمن یادآوری این مطلب که کنوانسیون‌های IMO شامل دریای خزر نمی‌شود، گفت: اگر کنوانسیون های IMO بخواهد در دریای خزر اعمال شود باید کشورهای پیرامون حاشیه دریای خزر، تعامل کنند تا چه الزاماتی از کنوانسیون باید تهیه شود.

مرزبان گفت: ایران در این کارگروه که با حضور پنج کشور ساحلی تشکیل شده است پیشنهاد داده است تا کار شروع شود. بدین معنا که بررسی شود که چه کنوانسیونی قابلیت اعمال دارد و یا اینکه رژیم کنترل بازرسی و کنترل کشتی‌ها چگونه باشد. در واقع پیشنهاد ایران اینگونه بوده است که کارگروه فوق مسائل فنی تر و اینکه چه الزامات و مقرراتی از IMO قابلیت اعمال دارد را مورد بررسی قرار دهد.

وی از دیگر مواردی که قرار است در نشست فوق روی آن بحث و گفتگو شود را مسائل و موضوعات مرتبط با تجسس و نجات دریایی، نحوه همکاری با تجسس و نجات و یا سیستم بررسی سوانح کار در دریا عنوان کرد.

مرزبان تصریح کرد: با توجه به اقدام دولت آمریکا  در مورد خروج از برجام، برگزاری چنین نشستی در این برهه از زمان توسط ایران، حائز اهمیت است تا کشورها همچنان ایران را به عنوان یکی از محورها و کشورهایی که ظرفیت های همکاری در عرصه‌های مختلف را دارد بشناسند.

نظر شما