شناسهٔ خبر: 54011 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد؛

جزئیات برگزاری دومین جلسه کمیته اجرایی اجلاس وزرای حمل‌ونقل عضو کریدور شمال-جنوب

جلسه دومین جلسه کمیته اجرایی برگزاری اجلاس وزرای حمل‌ونقل عضو کریدور شمال-جنوب به ریاست مدیر کریدورهای بین‌المللی با حضور اعضا و نمایندگان در راستای هماهنگ‌سازی و بررسی گزارش‌های دستگاه‌های ذی‌ربط همچنین تصمیم‌گیری در خصوص تشریفات اجلاس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دومین جلسه کمیته اجرایی برگزاری اجلاس وزرای حمل‌ونقل عضو کریدور شمال-جنوب به ریاست امین ترفع مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با حضور اعضا و نمایندگان برگزار شد.

در این جلسه موضوعات زیر به ترتیب از سوی نمایندگان هر یک سازمان‌ها و دستگاه‌های تابعه ارائه شد:
۱-  به‌روز رسانی ارائه متن پروتکل‌های گمرکی بین کشورهای عضو (گمرک)
۲-  ارائه گزارش در خصوص گلوگاه‌های مسیر ریلی اینچه‌برون و امیرآباد به سمت تهران (شرکت راه‌آهن)
۳-  ارائه گزارش جامع جزئیات هزینه‌های ریلی در مسیر شمال-جنوب با هدف استانداردسازی بین کشورهای عضو (شرکت راه‌آهن)
۴-  ارائه گزارش تدوین پروتکل‌های همکاری جاده‌ای با هدف لغو عوارض متقابل و همچنین صدور پروانه‌های تردد در مسیر شمال-جنوب (سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای)
۵-  ارائه گزارش از جزئیات هزینه‌های بندری در کلیه بنادر در کشور به‌منظور بررسی و حذف هزینه‌های مازاد و غیر ضروری (سازمان بنادر و دریانوردی)
۶-  ارائه گزارش آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در خصوص تشریفات برگزاری اجلاس (سازمان بنادر و دریانوردی)

امین ترفع در ادامه این جلسه به جمع بندی مطالب و گزارش‌های ارائه شده پرداخت و تاکید کرد: باید در نظر داشت که کریدور شمال-جنوب فقط به مسیر راه‌آهن معطوف نمی‌شود بلکه دارای سه مسیر است که شامل مسیر‌های رشت-آستارا، راه‌آهن اینچه‌برون و مسیر دریایی خزر است.

وی افزود: مقرر شد سازمان بنادر و دریانوردی مدل اقتصادی همکاری دریایی-بندری دریای خزر را تهیه و پیشنهاد نموده که این امر نیازمند یک هماهنگی جدی با شرکت راه‌آهن است. همچنین باید مدل‌های اقتصادی دو مسیر دیگر نیز تهیه شود تا بتوان بر عملیاتی بودن سه مسیر اتکا کرد.

مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل‌ونقل با تاکید بر اینکه «باید عبور از خزر اقتصادی شود» گفت: این اقدام باعث می‌شود که حمل ریلی بار از جنوب تا شمال کشور و حمل دریایی در خزر، بدون توقف انجام شود که هم‌اکنون در دست پیگیری است.

ترفع با اشاره به دستور کار جزئیات هزینه‌های بندری در کلیه بنادر کشور، به‌منظور بررسی و حذف هزینه‌های مازاد و غیر ضروری تصریح کرد: ظرف روزهای آتی، از طرف سازمان بنادر و دریانوردی نامه‌ای به معاونت حمل‌ونقل برای طرح این موضوع در شورای عالی ترابری ارسال خواهد شد تا زمان‌ها و هزینه‌های اضافی حذف شود.

وی یادآور شد: این اقدام نه‌تنها به توسعه کریدور شمال-جنوب کمک می‌کند بلکه بر روی تجارت و حمل‌ونقل داخلی نیز تأثیر مستقیم دارد.

مدیر کریدورهای بین‌المللی در خصوص دستور تدوین پروتکل‌های همکاری جاده‌ای با هدف لغو عوارض متقابل و همچنین صدور پروانه‌های تردد در مسیر شمال-جنوب هم اظهار داشت: با وجود مدل‌های متفاوت اخذ عوارض جاده‌ای و قیمت بالای آن توجیه‌پذیری حمل‌ونقل از بین رفته است. لذا باید پروتکلی در راستای به حد اقل رساندن نرخ یا حتی حذف عوارض و یکسان‌سازی تعاملات حمل‌ونقل جاده‌ای بین کشورهای عضو کریدور شمال- جنوب تدوین شود.

ترفع با اشاره به آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در خصوص تشریفات برگزاری اجلاس نیز بیان کرد: محل برگزاری اجلاس وزرای حمل‌ونقل مشخص و هماهنگی لازم برای اقامت مدعوین و وزرا انجام شده است. همچنین مقرر شده تا روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ها و اقدامات رسانه‌‌ای گسترده‌ای در سطح داخلی و بین‌المللی با هدف تبلیغ و معرفی اجلاس وزرای کریدور شمال-جنوب تهیه و ارائه کند.

نظر شما