شناسهٔ خبر: 54138 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در قالب طرح بازآفرینی شهری کردستان:

طرح پیاده‌راه سازی خیابان فردوسی سنندج گزینه نهایی راه و شهرسازی برای احیا

مصطفی رضایی خیابان فردوسی در هسته مرکزی شهر سنندج قرار است با مشارکت راه و شهرسازی به پیاده راهی تبدیل شود تا شهروندان سنندجی خاطرات خوبشان را با قدم زدن در آن مرور کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان، خیابان فردوسی سنندج در بافت مرکزی شهر قرار دارد و از دید اقتصادی و عملکرد تجاری واحدهای واقع شده در آن به قلب تپنده تجاری شهر معروف است اما این کاربری باعث شده ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی این خیابان در ازدحام جمعیت متردد در آن به فراموشی سپرده شود.

یادآوری این خاطرات برای مردم و شهروندان و رساندن این خیابان به جایگاه تاریخی و اجتماعی آن در راستای جذب گردشگران و استفاده در حوزه گردشگری نیازمند تغییر و تحولی جدی است که وزارت راه و شهرسازی در قالب طرح بازآفرینی شهری به دنبال احیای جایگاه آن است.

طرح پیاده‌راه سازی گزینه نهایی راه و شهرسازی برای احیای این جایگاه است که برای اجرای آن ۸۰ میلیارد ریال اعتبار تصویب شده و پس از اتمام طرح مطالعاتی در حوزه‌های ترافیکی، تاریخی، معماری سنتی و بومی در ۲ مرحله شامل کف‌سازی و مرمت ساختمان‌های تاریخی اجرا می‌شود.

رئیس اداره عمران شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه خیابان فردوسی در بافت و مرکزی شهر واقع و احیای آن در جمع طرح‌های بازآفرینی شهری در دستور کار قرار گرفته است، گفت: اجرای طرح‌های متنوع عمران شهری از اولویت‌های راه و شهرسازی بوده و در این راستا پیاده راه خیابان فردوسی در حال طراحی و اجرا است.

مصطفی رضایی روز چهارشنبه افزود: کارهای مطالعاتی این طرح تا مرداد امسال به پایان می‌رسد و مناقصه آن برای آغاز اجرای عملیات اجرایی در نیمه دوم امسال برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز این طرح به میزان ۸۰ میلیارد ریال شامل ۶۰ میلیارد ریال از محل فروش املاک در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن و ۲۰ میلیارد ریال نیز از محل منابع نقدی شرکت بازآفرینی شهری تأمین شده است.

رضایی یادآور شد: مقرر شده بخش‌های مختلف این طرح از جمله رفع مشکلات ترافیکی مسیر و انتخاب جایگزین، بررسی ویژگی‌های تاریخی و معماری، طراحی طرح احیا با توجه به تاریخ و معماری این خیابان در طرح مطالعاتی گنجانده شود.

وی گفت: طرح پیاده‌راه خیابان فردوسی در دو مرحله اجرا می‌شود که مرحله اجرای آن شامل کف‌سازی و نورپردازی بوده و مرحله دوم نیز شامل جداره‌سازی و مرمت ساختمان‌های تاریخی موجود در آن است.

رضایی اضافه کرد: راه و شهرسازی استان کردستان برای اجرای تمام طرح‌های بازآفرینی شهری خود با نهادها دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها، شرکت‌های توزیع برق، گاز و مخابرات همکاری دارد. هم‌اکنون نزدیک به ۲۰ طرح بازآفرینی شهری با حدود ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار در استان کردستان در دست اجراست که این طرح‌ها به عنوان یکی از آیتم‌های توسعه زیرساخت در بافت‌های ناکارآمد محسوب می‌شوند.

۳۰ درصد جمعیت شهری کشور شامل ۱۹ میلیون نفر از ۵۶ میلیون نفر جمعیت شهری در مناطق و محلاتی با بافت فرسوده، تاریخی و ناکارآمد زندگی می‌کنند و این میزان در استان کردستان حدود ۵۰ درصد از جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفری است.

نایسر، ننله، حسن‌آباد، تقتقان و فرجه در سنندج، شهرک امام خمینی (ره)، محله قلعه و محله تازه‌آباد در سقز و محله تفینی در مریوان از جمله مناطق استان است که در قالب طرح بازآفرینی شهری ساماندهی می‌شوند.

در استان کردستان می‌توان از سنندج و مریوان به عنوان ۲ شهری که بیشترین میزان حاشیه‌نشینی را دارند، نام برد اگر چه در دیگر شهرهای استان هم این پدیده در حال افزایش است.

خیابان فردوسی به طول ۵۹۰ متر و به عرض ۲۰ متر بین میدان آزادی و انقلاب شهر سنندج واقع شده است.

شهر سنندج با بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت با سه ناحیه شهرداری اداره می‌شود.

نظر شما