شناسهٔ خبر: 54140 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار استان‌ها در حوزه مسکن:

سکونت ۶۵ درصد جمعیت قم در بافت‌های ناکارآمد شهری/ پرداخت وام مقاوم‌سازی به منازل تخریبی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

گزارش آخر هفته  سکونت ۶۵ درصد از جمعیت قم در بافت‌های ناکارآمد شهری، پرداخت وام مقاوم‌سازی به منازل تخریبی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، انتخاب ۲۷ محله در پنج شهرستان لرستان برای اجرای طرح بازآفرینی شهری و بازنگری طرح‌های جامع شهری با نگاه مسئله محور از مهمترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی طی یک هفته گذشته به شرح زیر اعلام شده است:

آذربایجان شرقی

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان آذربایجان شرقی با اشاره به در نظر گرفته شدن ۱۰ میلیارد تومان پروژه برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی این استان در نظر گرفته‌شده، مهمترین اقدامات این اداره در سال ۹۶ را تشریح کرد.

بابک نجفیان اظهار کرد: ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان آذربایجان شرقی و شهرستان‌های آن در طول سال ۹۶، ۱۶ مرتبه تشکیل جلسه دادند که تعداد جلسات کارگروه‌های ستاد بازآفرینی شهری پایدار نیز هفت جلسه بود، همچنین یک جلسه نشست اندیشه ایران‌شهری در سال گذشته در این استان تشکیل شد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از شناسایی ۲۹۰ روستای آسیب‌پذیر در استان آذربایجان‌شرقی خبر داد.

محمدرضا شاملو در جلسه مشترک کمیته برنامه‌ریزی و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شهرستان مرند اعلام کرد: استان آذربایجان‌شرقی دارای ۳۳۵ هزار خانوار روستایی است که در ۲۸۳ هزار واحد مسکونی ساکن هستند.

بوشهر

با حضور معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی مشکلات جزیره خارگ از جمله طرح جامع این جزیره بررسی شد.

محمدسعید ایزدی در بررسی مشکلات جزیره خارگ ضمن بازدید از نقاط مختلف این جزیره استراتژیک مطالبات مردم را مورد توجه قرار داد.

سالار عبدالهی معاون بازسازی بنیاد مسکن استان بوشهر گفت: با همکاری دهیاری ها و بخشداری‌های استان در سطح استان تاکنون تعداد ۳۵۴۹۷ واحد معادل ۴۷ درصد روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت مقاوم‌سازی شده است.

سالار عبداللهی معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر گفت: ۶ هزار و ۸۸۹ واحد مسکونی آسیب دیده از حوادث طبیعی سال ۱۳۹۲ تاکنون در این استان نوسازی و تعمیر شد که از این شمار سه هزار و ۷۶۵ واحد احداثی و سه هزار و ۱۲۴ واحد تعمیراتی است که در زلزله و سیل سال ۹۲ شهرستان‌های دشتی و دشتستان و سیل ۱۳۹۶ دشتی، تنگستان و دیر آسیب دیده‌اند.

کرمانشاه

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه، در جلسه بازسازی مناطق زلزله زده که در سالن تدبیر برگزار شد، گفت: تا پایان خرداد ماه باید عقد قرارداد با کلیه معرفی‌شدگان به بانک ها انجام شود مشروط بر اینکه بنیاد مسکن هم واجدین شرایط را جهت دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شوند.

رضا قادری مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان گفت: کار تعمیر و بازسازی ۶ هزار و ۹۹۴ واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله آبان ماه سال گذشته در شهرستان ثلاث باباجانی به اتمام رسید.

وی اظهار کرد: براساس تقسیم بندی سازمانی، بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی زلزله زده در شهرستان ثلاث باباجانی بر عهده بنیاد مسکن کردستان قرار گرفته است.

رضا خواجه‌ای رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه گفت: تاکنون کار آوار برداری ۲۴ هزار و ۵۰۰ واحد در استان انجام شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: خبر مربوط به مهاجرت زلزله‌زدگان استان که در روزهای گذشته در برخی رسانه ها منتشر شده بود، صحت ندارد.

مهرداد سالاری در جلسه ستاد بازسازی سرپل ذهاب افزود: برای رصد این موضوع، بنیاد مسکن، شهرداری، فرمانداری و بخشداران وارد عمل شدند و پس از بررسی جوانب امر، خبر مربوط به مهاجرت زلزله‌زدگان به دیگر مناطق به هیچ عنوان صحت ندارد.

تهران

محمدنادر محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: در اردیبهشت‌ماه امسال به‌منظور برقراری ارتباطات موثر درون‌سازمانی و تجمیع نظرات کارشناسی همکاران، برنامه‌ای مستمر برای ملاقات با تمام حوزه‌های اداره برگزار شد.

اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به دلیل ارزش افزوده بالای زمین بیشتر از تمام استان‌های کشور در معرض تصرف بوده که حوزه املاک و حقوقی این اداره کل با همراهی یگان حفاظت از اراضی به رفع تصرف، هشدار به زمین‌خواران و روش‌های پیشگیری و مقابله اقدام می‌کند.

آذربایجان غربی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نقده با اشاره به اینکه این شهرستان دارای هشت هزار و ۳۰۰ واحد روستایی است، گفت: تاکنون سه هزار و ۳۵۹ واحد معادل ۳۰ درصد ار کل مساکن مقاوم سازی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نقطه عطف اجرای کامل طرح بازآفرینی پایدار شهری به‌منظور برقراری عدالت اجتماعی را در گرو همکاری‌های بین بخشی و اهتمام دستگاه‌های اجرائی دانست.

ابراهیم مبارک قدم در نهمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری که به ریاست معاون امور عمرانی استاندار برگزار شد، با اشاره به اقدامات سال گذشته گفت: سال گذشته فعالیت‌های ارتقای سطح زندگی و کیفیت سکونت در محلات هدف طبق برنامه بازآفرینی پایدار شهری با صرف ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از مجموع ۲۰ میلیارد تومان مصوب در ۷ محله از سوی این اداره کل آغاز شده است.

خراسان جنوبی

عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن کشور به‌منظور بررسی وضعیت ومشكلات پروژه‌های استان به خراسان جنوبی سفر کرد.

خلیلی مرد دربازدید ازپروژه آماده سازی اراضی پادگان ۰۴ بیرجند گفت: در مورد این اراضی مشکلات اساسی داریم ومعتقدیم هنوز مردم شهر این اراضی را به ویژه زمین‌هایی که پادگان در آن مستقر بوده است به نام اراضی ارتش می شناسند و باید اقداماتی صورت گیردکه این ذهنیت از بین برود.

مرکزی

مجید شارقی مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی از مطالعه و اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری در ۱۵ محله از محله های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی شهرهای اراک و ساوه خبر داد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: ۶۴ درصد از واحدهای مسکونی روستایی این استان نیاز به مقاوم سازی و نوسازی دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: با عنایت به ابلاغیه کمیسیون ماده پنج استان از سوی معاونت امور عمرانی استانداری مرکزی و در راستای تامین زمین موردنیاز شهروندان جهت تامین مسکن و سایر خدمات زیرساختی، عملیات اجرای قطعه زمینی به مساحت حدود ۷ هکتار در شهرستان دلیجان آغاز شد.

اصفهان

كمیسیون ماده ۵ استان كه به ریاست علی مقدس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور حجت اله غلامی مدیركل راه و شهرسازی استان اصفهان و دیگر اعضا برگزار شد.

در كمیسیون ماده ۵ استان كه به ریاست علی مقدس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور حجت اله غلامی مدیر كل راه و شهرسازی استان اصفهان و دیگر اعضا برگزار شد، ۱۴ مورد از موارد اصلاح، تعیین و دقیق‌سازی خط بدنه، تقلیل و تعریض عرض گذر، درخواست افزایش ارتفاع، حذف و یا اضافه كردن گذر وتغییر كاربری مربوط به شهر كاشان، حرایم مرتبط با بناهای تاریخی و طرح تفكیكی ۱۵۰ هكتار از اراضی شهرک فتح المبین مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

 

نگاه به طرح‌های جامع نگاه سابق نیست، این طرح‌های جدید مسئله محور خواهند بود و با نگاه به مسائل و مشكلات جدید شهر و شناسایی این مشكلات، راهكار ارائه خواهند كرد.

طی نشستی با حضور حجت اله غلامی مدیركل راه وشهرسازی، محسن كوهكن نماینده مجلس شورای اسلامی، مهدی صفرخانلو فرماندار شهرستان، شهرداران و تنی چند از مسئولان محلی، مسائل و مشكلات حوزه راه وشهرسازی در شهرستان لنجان و در محل فرمانداری شهرستان بررسی شد.

شهردارخور با اشاره به ۹۰ هکتار بافت قدیمی و فرسوده این شهر که بیش از ۲۰ درصد بافت این شهر را تشکیل داده گفت: شهرداری خور برای صدور پروانه تا ۷۰ درصد به ساکنان این بافت ها تخفیف می دهد.

قم 

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: ۱۱ سکونتگاه غیررسمی در قم وجود دارد که بیش از ۲۰۰۰ هکتار از مساحت بافت ناکارآمد شهری را تشکیل می‌دهد.

حسن صبوری اظهار کرد: پنج گونه بافت ناکارآمد شهری شامل بافت تاریخی، بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت ناکارآمد میانی و بافت‌هایی با پیشینه‌ای روستایی وجود دارد که این بافت‌ها نیازمند بهسازی، نوسازی یا بازسازی است.

خوزستان

مدیر کل بنیاد مسکن خوزستان از تداوم کار مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی خبر داد و گفت: تعداد ۷۷ هزار واحد به بانک‌ها معرفی شدند که از این تعداد ۵۹ هزار واحد در سطح استان ساخته شد و اگر تعداد ۱۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در سال مقاوم سازی شود این امر ۱۳ سال طول می‌کشد.

کرمان 

مدیرکل راه وشهرسازی استان کرمان گفت: سه محله در استان کرمان در راستای طرح ملی بازآفرینی شهری امید در سال ۹۷ از بین ۱۳ محله پیشنهادی انتخاب و معرفی می شود.

محمد مهدی بلوردی در جلسه ستاد استانی بازآفرینی شهری پایدار با تشریح وظایف شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح ستاد بازآفرینی شهری پایدار تصریح کرد: طبق ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت راه و شهرسازی در این راستا مکلف است که خدمات زیربنایی و روبنایی پیشنهادی را به دولت ارایه دهد.

رئیس اداره بنیاد مسکن کوهبنان گفت: ۹۸ درصد کار آواربرداری در منطقه زلزله‌زده کوهبنان انجام شده و هفته آینده حدود ۲۰ واحد مسکونی ساخته شده افتتاح می‌شود.

جنوب کرمان

 

 اولین جلسه ستاد استانی بازآفرینی شهری پایدار در سال ۹۷ با هدف جمع‌بندی عملکرد ستاد استانی و شهرستانی بازآفرینی شهری پایدار در سال ۹۶، ارائه گزارش عملکرد سال ۹۶، تصویب محلات هدف بازآفرینی، محلات هدف در اجرای طرح امید و تهیه برنامه اقدام مشترک سال ۹۷ برگزار شد.

فارس

فیروز تکاور مدیرکل راه و شهرسازی فارس در اولین جلسه کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش‌های لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و معماری و شهرسازی گفت: بهترین تدابیر در طراحی ایمن در برابر زلزله و استفاده از مصالح استاندارد در مناطق زلزله‌خیز و شهرستان‌هایی که بر روی گسل قرار دارند باید اندیشیده شود.

کردستان

سرهنگ شیروانی فرمانده یگان حفاظت زمین و مسکن کردستان از ۱۳ مورد خلعید و رفع تصرف اراضی ملی به مساحت ۹۳ هزار و ۹۹۰ مترمربع به ارزش بالغ بر ۲۱۹ میلیارد ریال در سطح استان خبر داد.

اردبیل

بهروز ندایی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: در جلسه با محمدجعفر علیزاده معاون وزیر و با حضور استاندار اردبیل مقرر شد این معاونت علاوه بر اعتبارات مصوب در بودجه، ظرف سه سال مبلغ ۶۰ میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان خیریه نجف‌زاده اختصاص دهد.

وی افزود: انتخاب مشاور ذیصلاح برای مطالعه بهسازی و ارتقای ورزشگاه ۲۰ هزار نفری علی دایی و همچنین تکمیل طرح توسعه بیمارستان ولی‌عصر مشکین‌شهر ظرف سه سال آتی از دیگر توافقات انجام شده در این دیدار بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از اجرای عملیات ۲۷ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان در قالب ستاد بازآفرینی شهری در محلات مختلف در استان اردبیل خبر داد.

محبوب حیدری در جلسه ستاد بازآفرینی شهری در استانداری اردبیل اظهار کرد: ما سال گذشته ۶ جلسه استانی و ۲۰ جلسه شهرستانی را برگزار کردیم و امسال نیز ۴ جلسه شهرستانی و یک جلسه استانی را در حال برگزاری داریم.

لرستان

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان گفت: ۲۷ محله در پنج شهرستان لرستان برای اجرای طرح بازآفرینی شهری انتخاب شده است.

علی علیخانی در این زمینه افزود: این محلات در شهرهای خرم‌آباد، بروجرد، کوهدشت، الیگودرز و دورود هستند که طرح بازآفرینی و توانمندسازی آن‌ها در ابعاد مختلف با همکاری دستگاه‌های مربوطه انجام می‌شود.

قزوین 

سرپرست مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی قزوین با اشاره به واگذاری های صورت گرفته و پایان واحدهای مسکن مهر استان گفت: فرآیند ثبت نام از متقاضیان مسکن مهر پایان یافت.

عباس پورقادر با بیان اینکه، دیگر ثبت نام از متقاضیان صورت نمی‌گیرد، گفت: از ۴۴ هزار و ۴۵۹ واحد مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار خانوار استان تاکنون ۳۹ هزار و ۳۷۱ واحد آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

سیامک پزشکی فر رییس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: در راستای تکریم ارباب رجوع و ارتقای سلامت اداری و رعایت و حفظ حقوق شهروندی، از سه طریق اقدام به پاسخگویی به شکایات شهروندان خواهد شد.

گیلان

محمد اکبرزاده مدیرکل بنیاد مسکن گیلان، از اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار مستقیم برای توسعه شناگاه های ساحلی گیلان خبر داد و اظهار کرد: توسعه شناگاه‌های استان گیلان به بنیاد مسکن ابلاغ شده است و این طرح در ۹ شهرستان ساحلی اجرا می‌شود.

لارستان

مدیر بنیاد مسکن شهرستان لارستان از اجرای پروژه ۸۸ واحدی موسوم به نخل ۳ در جهت ایجاد سرپناه مناسب برای اقشار با طیف درآمدی متوسط و پایین خبر داد.

زنجان

مدیر كل بنياد مسكن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: در سطح استان زنجان بيش از ۹۱ هزار واحد مسكونی روستايی وجود دارد كه تاكنون بيش از ۴۶ هزار واحد مسكونی روستايی مقاوم‌سازی شده‌اند كه ۵۱ درصد واحدهای مسكونی روستايی را شامل می‌شود.

چهارمحال و بختیاری

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در ابتدای جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان با اشاره به اهداف مجموعه دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در استان، توسعه بزرگراه‌ها و اجرای طرح بازآفرینی شهری را از اولویت‌های این اداره کل برشمرد.

کهگیلویه و بویراحمد

۱۸۵۰ مترمربع از اراضی دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد به ارزش ۳۷ میلیارد ریال در گچساران رفع تصرف شد.

نظر شما