شناسهٔ خبر: 54311 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

ترفع در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تشریح کرد:

جزئیات مذاکرات وزیر راه و شهرسازی در سفر به ازبکستان/ پیشنهاد توسعه ترانزیت فی‌مابین از چهار طریق/ معرفی مشوق‌های مدون سرمایه‌گذاری در مراکز لجستیک

جلسه مدیر کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی وزارت راه و شهرسازی ضمن تشریح جزئیات مذاکرات عباس آخوندی با طرف ازبکستان در جریان سفر چهار روزه به این کشور گفت: وزیر راه و شهرسازی علاوه بر مذاکره بر سر توسعه روابط و همکاری‌های حمل‌ونقلی در تمامی شقوق ، خواستار رفع موانع و تسهیل فرایند‌‌های حمل‌ونقلی میان دو کشور شد.

امین ترفع در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تشریح جزئیات مذاکرات وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه در کشور ازبکستان اظهار داشت: وزیر راه و شهرسازی در نظر دارد با انجام سلسله سفرهای مدون به کشورهای همسایه ایران در راستای تعمیق و تحکیم ارتباطات حمل‌ونقلی در منطقه اقدام کند.

وی با اشاره به مذاکرات انجام‌شده در حوزه حمل‌ونقل ریلی گفت: ارتباطات ریلی ایران و ازبکستان در شرایط بسیار مطلوب قرار دارد که تقدیر و تشکر طرف ازبکستان از هیئت ایرانی را در بر داشت.
مدیر کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مذاکره بر سر حمل 1 میلیون تن نفت خام از ایران به ازبکستان بیان داشت: مقرر شد طرفین در خصوص چگونگی تعیین تعرفه‌های ریلی برای حمل محموله به گفتگو بپردازند تا پس از افزایش خرید نفت خام ایران به میزان 3 میلیون تن وضعیت حمل‌ونقل ریلی مشخص باشد.

میزان قابل توجه صادرات و ترانزیت ریلی بین دو کشور

مدیر کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به حمل‌‌ونقل ریلی جاری میان دو کشور نیز بیان داشت: سال گذشته 480 هزار تن ترانزیت ریلی و 170 حدود هزار تن مجموع واردات و صادرات ریلی بین ایران و ازبکستان انجام شد.

ترفع خاطرنشان کرد: به غیر از مذاکره در خصوص حمل ریلی نفت درباره سایر محصولات مانند کود و پنبه از مسیر ریلی ایران نیز بحث و گفتگو شد.

استقبال ازبکستان از پیشنهاد حذف متقابل عوارض کامیون‌ها

مدیر کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی وزارت راه و شهرسازی در ادامه با اشاره مذاکرات انجام‌شده در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای نیز گفت: وزیر راه و شهرسازی در مذاکرات پیشنهاد حذف محدودیت‌ها از قبیل تعدیل عوارض متقابل جاده‌ای را مطرح کرد که مورد استقبال طرف ازبکستان و معاون اول نخست‌وزیر این کشور قرار گرفت. البته این پیشنهاد در حالی رخ داد که طرف ازبکستان نسبت به وضع کردن پروانه تردد ابراز علاقه کرده بود و پس از مذاکرات فشرده تردد بدون محدودیت مورد توافق قرار گرفت.

ترفع یادآور شد: مذاکرات حمل‌ونقل جاده‌ای میان طرفین در روز اول بسیار سخت و پیچیده بود و چندین دور به طول انجامید.

بازدید هیئت اعزامی ازبکستان از پایانه مرزی سرخس در آینده 

وی از پذیرفته شدن پیشنهادات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر حذف موانع و محدودیت‌‌های حمل‌ونقل جاده‌ای از سوی ازبکستان خبر داد و گفت: مقرر شد هیئت اعزامی از ازبکستان در آینده از پایانه مرزی سرخس بازدید و کاهش یا حذف تعرفه‌های تردد کامیون‌ها را بررسی کنند.

تردد سالانه 2500 کامیون بین دو کشور

به گفته وی سالانه بالغ‌بر 2500 کامیون بین دو کشور تردد می‌کنند که نزدیک به 300 دستگاه متعلق به ازبکستان و الباقی ایرانی هستند.

ترفع با اشاره مذاکرات انجام‌شده در حوزه حمل‌ونقل هوایی نیز اظهار داشت: همان‌طور که وزیر راه و شهرسازی ایران نیز بیان داشت، ایران و ازبکستان از قرابت فرهنگی و تاریخی با یکدیگر برخوردار هستند؛ اما یکی از علل دشواری مبادلات تجاری میان دو کشور فقدان ارتباط هوایی مستقیم و سخت بودن صدور روادید بین دو کشور است.

پیشنهاد آخوندی برای ایجاد پرواز مستقیم قبل از سفر رئیس جمهوری

وی از پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی مبنی بر برقراری پرواز مستقیم پیش از انجام سفر رئیس‌جمهور به ازبکستان خبر داد و گفت: مقرر شد هر یک از طرفین یک پرواز مستقیم در مسیر تهران-تاشکند برقرار کنند.

مدیر کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی وزارت راه و شهرسازی در ادامه با توجه به قابلیت همکاری‌های ترانزیتی ایران و ازبکستان از چهار طریق بیان داشت: یک شیوه پیگیری فعالسازی توافق‌نامه «عشق‌آباد» متشکل از کشورهای ایران، ازبکستان، ترکمنستان، عمان و هند است که با هدف آن اتصال تجاری کشورهای آسیای مرکزی از طریق ایران به بنادر خلیج‌فارس و دریای عمان است؛ که مقرر شد به‌طور مشترک میان دو کشور به‌منظور موضوعات تجاری و گردشگری پیگیری شود و مذاکراتی با ترکمنستان برای داشتن رویکردی فعال‌تر در این کریدور صورت گیرد.

ترفع در ادامه بیان داشت: مسیر دوم احیای توافق‌نامه ایران- افغانستان-ازبکستان به‌منظور ارتباط مسیر‌های جاده‌ای این سه کشور و امتداد آن به سمت ترکیه یا بنادر جنوبی ایران در دریای عمان و خلیج‌فارس، همچنین مسیر ریلی خواف-هرات-مزارشریف-حیرتان- تاشکند است که مورد استقبال طرف ازبکستان قرار گرفت و از ایران درخواست نمود تا از احداث این مسیر ریلی و اتصال آن به ایران حمایت نماید.

رایزنی وزیر راه برای پیوستن ازبکستان به توافقنامه چابهار

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: وزیر راه و شهرسازی با توجه به همپوشانی مسیرهای ترانزیتی عبوری بین ازبکستان و ایران، پیشنهاد کرد که برای پیوستن ازبکستان به توافق‌نامه چابهار با کشورهای عضو مذاکره کند.

ترفع همچنین به راه ابریشم به‌عنوان مسیر سوم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مسیر ازبکستان و ترکمنستان نزدیک‌ترین راه دسترسی ساخته شده ریلی به چین محسوب می‌شود، مذاکراتی در خصوص همکاری‌های مشترک در این مسیر انجام شود.

مدیر کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی وزارت راه و شهرسازی، کریدور شمال-جنوب را مسیر چهارم عنوان کرد و گفت: وزیر راه و شهرسازی در جلسات مشترک پیشنهاد مذاکره با کشورهای هندوستان، روسیه و سایر اعضا برای پیوستن ازبکستان به این کریدور را مطرح کرد.

نحوه بهره‌مندی ازبکستان از مشوق‌های سرمایه‌گذاری در مراکز لجستیک

وی در ادامه با اشاره به مباحث لجستیکی مورد مذاکره در جلسات وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ایشان با توجه به مدون شدن مشوق‌های تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای سرمایه‌گذاری در مراکز لجستیکی ایران با همکاری معاونت حمل‌ونقل و سازمان بنادر و دریانوردی، وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد سرمایه‌گذاری در این مراکز از جمله بنادر امیرآباد در دریای خزر، چابهار و بندرعباس همچنین بنادر خشک را مطرح کرد.

مدیر کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی وزارت راه و شهرسازی همچنین با توجه به مسئولیت این معاونت در پیگیری مسائل مربوط به موضوعات حمل‌ونقلی کشورهای عضو اکو اظهار داشت: بر همین اساس جلسات مستمری با کشورهای عضو اکو در حال برگزاری است؛ اما با توجه به اینکه ازبکستان عضو TTFA ﴿موافقت‌نامه حمل‌ونقل کشورهای عضو توافق‌نامه همکاری‌های اقتصادی اکو﴾ نیست لذا برای بهره‌مندی از مشوق‌های تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای باید به TTFA ملحق شود. در گام بعد این مشوق‌ها در اختیار همه‌ی اعضای اکو قرار خواهد گرفت.

گفتنی است، تجارت کشور ازبکستان از سه جهت شرق به کشور چین از غرب به سمت روسیه و از جنوب غرب به ایران انجام می‌شود که با توجه به اصلاحات دولت ازبکستان در زمینه حمل‌ونقل، گردشگری و توسعه ارتباطات خارجی و سرعت بالای آن‌ها، این فرصت برای ایران پدید آمده تا همکاری‌های خود با این کشور افزایش دهد تا هدف‌گذاری طرفین برای افزایش حجم مبادلات تجاری به ۵۰۰ میلیون دلار محقق شود.

نظر شما