شناسهٔ خبر: 54314 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک استاد دانشگاه مطرح کرد؛

درخواست کمک از وزارت راه و شهرسازی برای حفظ کارخانه حریربافی چالوس/ حفاظت از میراث صنعتی با هدف انتفاع تمامی شهروندان

مهندس محمود حیدریان استاد دانشگاه مازندران و عضو انجمن مردم نهادچالوس گفت: حفاظت از میراث صنعتی با هدف انتفاع تمامی شهروندان از آنها، مطالبه عمومی است و برای حفاظت از کارخانه حریربافی چالوس، وزارت راه و شهرسازی همراه و پیگیر مطالبات شهروندان باشد.

مهندس محمود حیدریان یکی از اعضای انجمن مردم نهاد چالوس و گروه دیده بان آن شهر در مورد حفظ کارخانه حریربافی چالوس و نقشی که حفظ این اثر معماری صنعتی معاصر در آینده چالوس خواهد داشت به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: شهر چالوس همانند بسیاری از شهرهای دیگر بسیاری از آثار ارزشمندش متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفته و درحال حاضر شاهد هستیم که بخش عمده ای از آنها از بین رفته است و برخی نیز در معرض تخریب قرار دارند.

این استاد دانشگاه و فعال میراث فرهنگی کشور ادامه داد: نمونه‌های ارزشمند میراثی که در حال حاضر در چالوس از بین رفته‌اند شامل هتل چالوس است که هم‌اکنون به درمانگاه سپاه تبدیل شده است و دیگر موارد نیز شامل کاخ شمس، شاه چشمه و کاخ مادر ساختمان های باارزشی هستند که تخریب شده است.

وی تصریح کرد: به منظور حفاظت از تنها بازمانده های شهر چالوس از جمله کارخانه حریربافی دست به دامان وزارت راه و شهرسازی شده ایم تا حفاظت از این بنای باارزش را که ثبت ملی نیز شده است پیگیری نماید و از تخریب کامل آن ممانعت بعمل آورد.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، ساختمان بانک سپه چالوس که بالای 60 سال از عمرش می‌گذرد نیز با تلاش های انجمن های مردم نهاد و سازمان میراث فرهنگی به ثبت ملی رسید تا از خطر تخریب در امان بماند و به عنوان میراث معماری معاصر کشور حفظ شود.

وی با تاکید بر این مطلب که ساختمان‌های باارزش، نماد شهر چالوس هستند که تاریخ گذشته آن را به تصویر می‌کشند، اعلام کرد: مردم با سفر به شهرهای مختلف کشور و از جمله چالوس به دنبال هویت های فرهنگی که از جمله آنها ساختمان های باقدمت و معماری منطقه هستند می‌گردند که متاسفانه در دهه های اخیر شاهد نابودی آنها در سطح وسیع بوده ایم.

این فعال میراث فرهنگی همچنین گفت: بانک ملی شهر چالوس را نیز با دشواری فراوان و با کمک فعالان حفاظت کردیم. اگرچه سنگ های باارزش و معماری منحصر بفردی را که در داخل بانک ملی شهر چالوس بوده را نیز از بین بردند اما تلاش برای حفاظت از این آثار تا بخشی از تخریب کامل آن ها ممانعت کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مسئولانی که از تهران برای بازدید از این اثر تاریخی آمده اند متقاعد شده اند تا بانک ملی را به عنوان اثر باارزش حفظ کنند و دست از تخریب آن برداشته اند. اینها نشانه‌ها و هویت‌های شهری هستند که نیازمند حفظ و پاسداری از آنها هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد تا به واسطه دیداری که با دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران داشتند، موارد موردنظر سمن ها و انجمن های مردم نهاد و در نهایت مطالبات مردمی مورد توجه وزیر راه و شهرسازی قرار گیرد و به عنوان مطالبه ای عمومی در راس برنامه های آتی وزارتخانه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه، همکاری معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی را قابل تقدیر عنوان و تصریح کرد: ارج نهادن به فعالیت‌های انجمن‌های مردم‌نهاد که بیان‌کننده درخواست های شهرهای خود هستند نشانه ای از توجه به فرهنگ و میراث فرهنگی کشور است که به حق معاونت معماری و شهرسازی با همکاری خود و علاقه ای که برای حفظ آثار میراثی نشان داده است، پاسدار حفاظت از معماری و شهرسازی در سراسر کشور است.

محمود حیدریان از دیگر مشکلات شهر چالوس را تعریض خیابان های پیرامون کارخانه حریربافی عنوان کرد و گفت: بلوار رادیو دریا در چالوس طبق طرح تفصیلی در بخش‌هایی تعریض شده است اما بخشی از آن که در مسیر ساختمان نیروی انتظامی قرار دارد،  قرار است در بخش شمالی خود به دو شاخه تقسیم شود که خواهش می‌کنیم شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مراقبت و سوال کند که چرا در این بلوار با اهمیت، طرح تفصیلی رعایت نمی‌شود.

وی همکاری آقای احمدی نماینده مجلس را از انجمن های مردم نهاد یکی از موارد مثبت پیگیری های مسئولان برشمرد و گفت: آقای احمدی نمانیده مجلس نیز از جمله افرادی هستند که به طرفداری از حفظ میراث فرهنگی گام های موثری برداشته اند و ما فعالان و شهروندان چالوس از وی و تمامی افرادی که به حفظ میراث فرهنگی کمک می کنند، سپاسگزاریم.

حیدریان استاد دانشگاه همچنین در بیان اهمیت کارخانه حریربافی نکاتی را اضافه کرد و گفت: کارخانه حریربافی یکی از ساختمان‌های باارزش صنعتی در شهر چالوس بود که با سوت این کارخانه بیشتر مردم شهر فعالیت خود را آغاز می‌کردند. بیش از 3 هزار نفر در زمان فعالیت کارخانه در آن به فعالیت مشغول بودند و بیش از جمیعت آن زمان شهر، کارخانه، کارگر داشت. جزو ساختمان‌های عصر صنعتی ایران بود که همزمان با بسیاری از ساختمان‌ها و کارخانه‌های صنعتی باارزش دیگر از جمله کارخانه گونی‌بافی، کارخانه چای، پل ورسک و راه آهن ایران ساخته شد. حفظ این آثار هویتی برای شهرهای کنونی محسوب می شود.

وی تصریح کرد: شهر چالوس هیچگونه گردشگاهی برای شهرنشینان شهر ندارد و اگر این لکه حفظ شود می تواند به شهرنشینان کمک قابل توجهی کند. حفظ این اثر تاریخی در قلب شهر چالوس و تعیین کاربری هایی همچون موزه دفاع مقدس، انواع موزه ها، رستوران های سنتی، تالارهای گفتگو و نظایر آن می تواند به حفظ هویت شهر چالوس کمک کند.

نظر شما