شناسهٔ خبر: 54367 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه حمل و نقل استان‌ها:

رونق چشمگير حمل و نقل هرمزگان در ماه مبارك رمضان/ صادرات ۱۰۰ میلیون دلار کالا از گمرک‌های قزوین/ راه اندازی قطار ۵ ستاره لوکس اهواز- اندیمشک/ كاهش ۲۰ درصدی تلفات حوادث رانندگی استان البرز

گزارش آخر هفته در هفته‌ای که گذشت حوزه‌های حمل و نقل ریلی و دریایی حامل خبرهای بسیار خوب و امیدوارکننده‌ای بودند که عمده فعالیت‌های آنها در راستای ترانزیت کالا و مسافر بوده که به رونق و به جریان افتادن چرخه اقتصادی کشور کمک شایانی خواهند کرد که از این دست می توان به راه اندازی قطار ۵ ستاره لوکس اهواز - اندیمشک اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین اخبار استان‌ها در حوزه حمل و نقل طی یک هفته گذشته به شرح زیر اعلام شده است.

هرمزگان

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هرمزگان گفت: با توجه به کاهش بار به وجود آمده در دیگر نقاط کشور ، استان هرمزگان به ویژه پایانه بار بندرعباس بیش از پیش مورد توجه رانندگان قرار گرفت.

داریوش باقرجوان گفت: با توجه به کاهش بار به وجود آمده در دیگر نقاط کشور ، استان هرمزگان به ویژه پایانه بار بندرعباس بیش از پیش مورد توجه رانندگان قرار گرفت.وی در ادامه گفت : این امر در ماه مبارک رمضان امسال موجبات ورود حدود ۵۰ هزار کامیون به پایانه بار گردیده است که نسبت به مدت مشابه به سال قبل ۵۳ درصد رشد نشان میدهد.

همچنین مدیر بنادر و دریانوردی قشم از ترابری رقمی نزدیک به سه میلیون نفر- سفر در بنادر جزیره عجایب هفتگانه خلیج فارس طی دو ماهه نخست سال ۹۷ خبر داد.

"علی اشتری" با تشریح عملکرد دوماهه مجموعه بنادر و دریانوردی قشم، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا كنون، یك میلیون و ۲۸۵ هزار و ۷۸ تن انواع کالاهای نفتی و غیر نفتی تخلیه و بارگیری شد که در همسنجی با سال گذشته ۳.۲ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: از مجموع عملیات جابجایی کالا، یك میلیون و ۲۶۰ هزار و ۷۲۸ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۲۴ هزار و ۳۵۰ تن به فرآورده‌های نفتی اختصاص داشت که به ترتیب ۳.۲ و ۳.۷ درصد افزایش به ثبت رسیده است.

تهران

سرپرست معاونت راهداری و حمل ونقل جاده ای استان تهران گفت: علائم جاده‌ای باعث افزایش ایمنی راه‌ها می‌شوند و نقش موثری در راهنمایی و هدایت کاربران جاده ای دارند و زبان گویای جاده‌ها هستند.

کیهان یاسمی سرپرست معاونت راهداری و حمل ونقل جاده ای استان تهران در جلسه ای که به منظور اهمیت نصب علائم ایمنی و ایمن سازی جاده هاتشکیل شد اظهار کرد: علائم جاده‌ای باعث افزایش ایمنی راه‌ها و نقش موثری در راهنمایی و هدایت کاربران جاده ای دارند و زبان گویای جاده‌ها محسوب می‌شوند.

سیستان و بلوچستان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: مهم ترین دستاورد الحاق این دو بندر به منطقه آزاد چابهار؛ کاهش قیمت تمام شده محصولات و افزایش حجم ترافیک کلا و کشتی است.

عبدالرحیم کردی در ارتباط با پیوستن بنادر شهیدبهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار بر اساس مصوبه شورای عالی مناطق آزاد، اظهار کرد: از سال ها قبل موضوع الحاق بنادر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری به منطقه آزاد چابهار جهت برقرای پیوند آبی منطقه مطرح شده بود که خوشبختانه با تعامل به وجود آمده با وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی الحاق این دو بندر به منطقه آزاد چابهار نهایی شد و به تصویب شورای عالی مناطق آزاد رسید.

همچنین کشتی راشمور حامل اولین محموله تجهیزات احداث واحدهای پتروشیمی وارد بندر چابهار شد.

حسین شهدادی؛ معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: محموله کشتی راشمور پس از بارگیری در بنادر اورتونای ایتالیا و کنستانتای رومانی، مستقیما وارد بندر چابهار شد و در اسکله بندر شهید بهشتی پهلو گرفت.

در ادامه نخستین کشتی حامل تجهیزات و قطعات واحدهای شهرک پتروشیمی چابهار به ارزش ۴۰ میلیون یورو روز جمعه در بندر شهید بهشتی این شهرستان پهلوگیری و تخلیه شد.

بندر شهید بهشتی چابهار پس از تکمیل فاز نخست طرح توسعه و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری آن از ۲ میلیون و۵۰۰ هزار تن به هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن نقش مهمی در افزایش بار کشتی داشته است.

افزایش ورود کشتی به بندر چابهار موجب رونق و توسعه سیستان و بلوچستان می شود و علاوه بر ورود تجهیزات، ماشین آلات و قطعات مختلف صنایع بزرگ نظیر پتروشیمی و فولاد، کالاهای کشورهای همجوار نیز از این بندر قابلیت جابجایی و ترانزیت را دارند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: کشتی راشمور حامل تجهیزات و قطعات شهرک پتروشیمی مکران به طور مستقیم از مبدا اورتونای ایتالیا و کستانتای رومانی به مقصد بندر چابهار حرکت کرد.

قزوین

در دو ماه نخست امسال ۱۰۰ میلیون دلار کالا از گمرک‌های استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۳ درصد رشد داشته است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار قزوین گفت:کشور‌های همسایه، عمده صادرات کالا‌های استان را به خود اختصاص داده اند که در این میان بیشترین میزان مربوط به عراق است.

به گفته منوچهرحبیبی، کشور‌های ترکیه، سوریه و پاکستان نیز در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

خوزستان

تفاهم نامه راه اندازی کریدور ارتباطی بین مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی و بندرامام خمینی(ره) با هدف تسریع در صادرات کالا و کاهش تشریفات ترخیص به امضا رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) با اشاره به لزوم  هم افزایی بین مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی و بندرامام خمینی(ره) به منظور شکوفایی  و رونق اقتصادی در منطقه  اظهار داشت:  به دنبال برگزاری نشست‌های مشترک  و اتخاذ هماهنگی‌های لازم، تفاهم نامه ای با حضور مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و مدیران کل گمرک بندرامام خمینی(ره)، راه آهن جنوب و بنادر و دریانوردی استان خوزستان با موضوع راه اندازی کریدور ارتباطی بین مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی  و بندرامام خمینی(ره) با هدف توسعه  و تسهیل حمل و نقل  ریلی و جاده ای کالا منعقد شد.

همچنین معاون مسافری راه آهن از راه اندازی قطار ۵ ستاره لوکس در مسیر اهواز- اندیمشک- تهران خبر داد.

میرحسن موسوی معاون مسافری راه آهن با اشاره به برنامه ریزی های سالجاری شرکت راه آهن گفت: در ۲ زمینه، اقدامات مهمی در بخش مسافری دنبال می شود که یکی از آنها ارتقا کیفیت خدمات ایستگاهی و دیگری افزایش کمیت قطارهای مسافری است

وی افزود: قرارداد تامین هزاردستگاه ناوگان بین شهری با روسیه و قرارداد تامین ۴۵۰ دستگاه واگن ریل باس برای قطارهای حومه ای، تامین اعتبار برقی کردن خط تهران– مشهد و شروع عملیات قطار سریع السیر تهران– قم و اصفهان از جمله گامهایی است که راه آهن در بخش ارتقای کمیت در بخش مسافری برداشته است

در ادامه عضو هیئت مدیره راه آهن ضمن بازدید از ایستگاه راه آهن خرمشهر و قطعه اول پروژه اتصال خرمشهر به بندر امام خمینی (ره)، اجرای پروژه اتصال بندر امام خمینی (ره) به خرمشهر را برگ زرین دیگری از خدمات راه آهن دانست.

سعید رسولی باحضور در خرمشهر از روند عملیات اجرایی قطعه اول اتصال راه آهن جنوب به سایت صنعتی خرمشهر به طول ۴۱ کیلومتر که قطعه اول طرح اتصال سربندر به خرمشهر محسوب می‌شود بازدید و از نزدیک با مسئولین منطقه آزاد اروند و نماینده دبیرخانه منطقه آزاد کشور در این رابطه و پیمانکار پروژه درباره مسائل این پروژه گفتگو نموده و در جریان روند اجرای کار قرار گرفت.

همچنین مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از راه‌اندازی آزمایشی ترمینال مکانیزه مواد معدنی در بندرخرمشهر خبر داد.

محمد محسنی گفت: راه‌اندازی آزمایشی ترمینال مکانیزه مواد معدنی در این مجتمع بندری با حضور رئیس اداره محیط زیست و اعضای شورای شهر خرمشهر انجام شد و این ترمینال در هفته دولت آماده بهره‌برداری می‌شود.

وی اظهار کرد: این اقدام در راستای کاهش خطرات آلودگی زیست محیطی ناشی از تخلیه و بارگیری مصالح ساختمانی به‌ویژه کلینکر و همچنین توجه به سلامتی شهروندان خرمشهری صورت می‌گیرد.

همدان

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان از نصب ۵ هزار و ۳۳۷ تابلو اخطاری و انتظامی پارسال در استان خبر داد.

حمید پرورشی خرم در گفتگویی اظهار داشت: در سال ۹۶ همچنین ۶ هزار و ۹۵۱ عدد تابلو نیز تعمیر شد.

وی افزود: ۲۸۲.۶ مترمربع نصب تابلو اطلاعاتی، ۱۱۴ مترمربع تعمیر تابلو و ۱۱ هزار و ۱۷۷ عدد تعمیر و نصب بازتاب ایمنی و استوانه‌ای در استان نیز انجام شد.

پرورشی خرم ادامه داد: در سال گذشته ۹۲ شاخه گاردریل در استان همدان نصب، ۴ هزار و ۷۳۵ شاخه نیز تعمیر و همچنین ۱۵۶ عدد سرعت‌گیر نصب و تعمیر شد.

همچنین معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان گفت: حمل‌ونقل کالا در استان همدان به نحو مطلوب انجام می‌شود به گونه‌ای که در سال ۹۶ بیش از ۱۲ درصد میزان تناژ حمل کالا در استان افزایش یافته است.

مصطفی پناهنده اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت بارگیری حمل‌ونقل کالا در استان مطلوب است و افزایش ۱۲.۴ درصدی میزان تناژ حمل کالا در استان گویای این مطلب است.

وی افزود: در سال گذشته ۱۱ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۸۵۹ تن کالا در استان همدان جابجا شد که در مقایسه با جابجایی ۱۰ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۸۵۶ تن کالا در سال ۹۵، افزایش ۱۲.۴ درصدی را به همراه داشت.

پناهنده ادامه داد: عمده کالاهای حمل شده شامل محموله‌های نفتی از جمله بنزین، گازوییل، نفت کوره، نفت سفید و محموله‌های معدنی از قبیل سیمان، سنگ‌آهن، کنسانتره، سیلیس و شن و ماسه بوده است.

البرز

معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان البرزگفت: این استان با کاهش بیش از ۲۰ درصدی تلفات حوادث رانندگی در مجموع راه‌های برون شهری و روستایی در سال ۹۶ نسبت به سال ماقبل حائز رتبه دوم کشوری شد.

عادل منصور کیایی معاون فنی و نظارت این اداره کل، با اعلام این خبر افزود: بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، استان البرز با کاهش بیش از ۲۰درصدی، در طی سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ رتبه دوم کشوری را در کاهش تلفات حوادث رانندگی در مجموع راه های برون شهری و روستایی کسب کرده است.

گیلان

محور پونل به خلخال با اعلام رئیس پلیس راه استان گیلان بازگشایی شد.

سرهنگ حسین محمد پور رئیس پلیس راه استان گیلان گفت: محور پونل به خلخال با تلاش شبانه روزی عوامل راهداری استان گیلان بعد از ۲ هفته به صورت کامل بازگشایی و تردد در آن به صورت عادی در جریان است.

کردستان

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۶۵ نفر در اثر تصادفات رانندگی در جاده‌های این استان جان خود را از دست دادند، گفت: مردم استان حق دارند از راه‌های استاندارد در مسیرهای ارتباطی اصلی و فرعی برخوردار باشند.

سید مهدی فرشادان اظهار کرد: مردم استان حق دارند از راه‌های استاندارد در مسیرهای ارتباطی اصلی و فرعی برخوردار باشند.

وی به آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی که تصادفات برای جامعه به دنبال دارد نیز اشاره کرد و افزود: درصد زیادی از آمار تصادفات رانندگی در جاده سنندج - کامیاران اتفاق افتاده که کم‌عرض بودن از دلایل آن است.

لرستان

با اتمام آخرین بلاک درحال بازسازی محور جنوب ،جشن اتمام بازسازی خطوط در محور جنوب برگزار می شود.

رحمت رحمت نژاد مدیرکل راه آهن لرستان با اعلام این خبر گفت: آخرین بلاک در حال بازسازی محور جنوب ، بلاک قارون –بیشه به طول ۱۷ کیلومتر که از صعب العبورترین بلاک های خطوط ریلی راه آهن کشور به شمار می رود

وی افزود: ۹ کیلومتر از این مسیر تونل های طویل و مابقی مسیر شامل ترانشه و پل های متعدد و قوس های با شعاع ۲۵۰ متر است که این امر انجام عملیات بازسازی در این بلاک را بسیاردشوار و سخت می سازد.

کهگیلویه و بویراحمد

 

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: فاز دوم پروژه چهارخطه لیکک به بهبهان با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است، این در حالیست که وی از کلنگ‌زنی بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی بخش لوداب خبر داد.

 

محمدعلی علیمردانی بیان کرد: فاز اول پروژه چهارخطه لیکک به بهبهان به طول ۵ کیلومتر قبلاً به بهره‌برداری رسیده و مورد استفاده قرار گرفته است.

علیمردانی افزود: فاز دوم پروژه چهارخطه لیکک به بهبهان به طول ۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی از انتهای چهارخطه فاز اول آغاز شده و تا شهرک مطهری و مرز استان خوزستان ادامه دارد.

نظر شما