شناسهٔ خبر: 54390 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته:

آیین‌نامه ستاد مراکز لجستیک کشور ابلاغ شد/ هدف اصلی ما توسعه شبکه آزادراهی است/ صدور ۱۱۶ هزار بارنامه در یک روز

گزارش آخر هفته انتقاد از افزایش ۵۰ درصدی عوارض کامین‌های ترانزیتی ایرانی در ترکمنستان، لزوم حذف واسطه‌ها در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای، تفاهم اولیه برای تبادل مجوز تردد کامیون میان ایران و ازبکستان سایر عناوین مهم حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم ترین عناوین حوه حمل ونقل جاده ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

آیین‌نامه ستاد مراکز لجستیک کشور ابلاغ شد

وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای خطاب به اعضای شوریعالی هماهنگی ترابری کشور، آیین‌نامه ستاد مراکز لجستیک کشور را ابلاغ کرد.

 عباس آخوندی در نامه‌ای خطاب به هشت عضو شورایعالی هماهنگی ترابری کشور «آیین‌نامه ستاد مراکز لجستیک کشور» را با توجه به مزیت‌های نسبی در زنجیره عرضه و خدمات ترابری منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین نظر به ضرورت نگاه جامع و یکپارچه در جانمایی و بهره‌برداری از انواع مراکز لجستیک و ایجاد وحدت رویه در صدور مجوز تاسیس و بهره‌برداری از این مراکز ابلاغ کرد.

هدف اصلی ما توسعه شبکه آزادراهی است

معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با اعضای انجمن شرکت‌های راهسازی گفت: توانمند‌سازی بخش خصوصی به ویژه در سالی که با هدف شکوفایی بخش آزادراهی در شرکت ساخت و توسعه گره خورده است با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی موضوع اصلی این هم‌اندیشی را رسیدگی به سند‌های مالی پیمانکاران ذکر کرد و خاطرنشان ساخت: پیمانکاران در خصوص اسناد خزانه اسلامی و دریافت بخشی از مطالباتشان با این روش با مشکلاتی رو‌به‌‌رو شدند که در این زمینه راهکارهای مناسب ارایه شد.

صدور ۱۱۶ هزار بارنامه در یک روز

عبدالهاشم حسن نیا از روند رو به رشد صدور بارنامه طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: فقط در یک روز ۱۱۶ هزار بارنامه صادر شد که حاکی از روند رو به رشد بارگیری در کشور است.

حسن‌نیا یادآور شد: هنوز نوبت به جلسات مربوط به واردات لوازم یدکی میان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  و نمایندگان وزارت «صمت» نرسیده است و سر موعد مسائل مربوط به واردات لوازم یدکی مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرند.

انتقاد از افزایش ۵۰ درصدی عوارض کامین‌های ترانزیتی ایرانی در ترکمنستان

با توجه به افزایش یك جانبه اخذ عوارض از ناوگان ترانزیتی ایرانی در خاك تركمنستان، سفیر تركمنستان با درخواست معاون وزیر راه و شهرسازی و حضور در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دیدار و در خصوص رفع موانع ترانزیتی و توسعه روابط حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو كشور گفت و گو كردند.

حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این دیدار گفت: در حال حاضر با افزایش یك جانبه ۵۰ درصدی عوارض از كامیون‌های ایرانی روند همكاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و ترانزیتی ممكن است رو به كاهش ‌رود و از سفیر تركمنستان انتظار می‌رود با انتقال این پیام به مقامات و مسئولین حمل‌ونقل تركمنستان در زمینه كاهش و یا حذف این عوارض تلاش نمایند با توجه به اینكه  طرف ایرانی با حسن‌نیت و با هدف ارایه تسهیلات بهتر برای ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای دو كشور، عوارض متقابل افزایش نداشته و كامیون‌های تركمن عازم بندر عباس ​از پرداخت عوارض معاف می‌باشند. 

لزوم حذف واسطه‌ها در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توزیع نامتناسب بار در فصول مختلف، تعدد کامیون‌ها و وجود کامیون‌های فرسوده از دلایل کمبود بار برای کامیون‌داران است، گفت: ضرورت دارد در ازاء خارج‌سازی هر دو کامیون فرسوده، یک کامیون نو وارد ناوگان کنیم.

کشاورزیان ادامه داد: در سال گذشته ما در سازمان راهداری آئین‌نامه تأسیس شرکت‌ها را که اصلاح کردیم، شرایط تأسیس تعاونی حمل و نقل را به ساختار تعاونی تغییر و تطبیق دادیم بدین ترتیب که گفتیم‌ نیاز نیست کامیون متعلق به شرکت تعاونی باشد بلکه کافی است کامیون متعلق به اعضای تعاونی باشد، یعنی ۲۰ الی ۳۰ راننده می‌توانند در شهرستان با هم با اختصاص هر کدام یک کامیون، یک شرکت تعاونی تشکیل دهند، حتی برای تأسیسات هم در آن اصلاحیه موضوع تأسیسات اجاره‌ای پیش‌بینی شد‌ تا سرمایه زیادی برای تأمین تأسیسات‌ نیاز نباشد و بدین ترتیب راننده‌ها و کامیون‌داران بتوانند خود یک شرکت حمل و نقل ایجاد و بازاریابی کنند و برای خود بارنامه صادر کنند.

تفاهم اولیه برای تبادل مجوز تردد کامیون میان ایران و ازبکستان

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از تفاهم اولیه برای تبادل تعداد نامحدود مجوز تردد کامیون میان ایران و ازبکستان خبر داد و گفت: مذاکرات برای الحاق ازبکستان به کریدور شمال-جنوب در دستور کار قرار دارد.

نفیسی همچنین از انجام دور دوم مذاکرات مربوط به اصلاح موافقنامه حمل‌ونقل جاده‌ای سال ۱۳۷۲ خبر داد و گفت: هیات ازبکی به سرپرستی دهقان‌اف، رییس آژانس حمل و نقل جاده‌ای  جمهوری ازبکستان با پیشنهادات طرف ایرانی مبنی بر مبادله سالیانه تعداد نامحدود مجوز تردد برای کامیون‌های دو طرف و مبادله تعداد مشخصی پروانه تردد معاف از عوارض ورود به صورت اصولی موافقت کرد و پیشنویس  پروتکل اصلاحی در این خصوص تنظیم و آماده مبادله شد.

روز جمعه پرترددترین روز هفته‌ جاری است

رئیس مرکز مدیریت‌راه‌های کشور از آغاز اوج ترافیک در جاده‌های کشور خبر داد و گفت: روز جمعه به عنوان آخرین روز تعطیلات موج برگشت با شدت بسیار زیادی آغاز می‌شود و پیش‌بینی می‌شود جمعه پر تردد ترین روز هفته باشد.

وی ادامه داد: روز جمعه به عنوان آخرین روز تعطیلات موج برگشت با شدت بسیار زیادی آغاز می‌شود و پیش‌بینی می‌شود جمعه پر تردد ترین روز هفته باشد.

دستاورد‌های سیاسی و تجاری برگزاری اجلاس وزرای کریدور شمال-جنوب در تهران

وی با اشاره به اهمیت برگزاری اجلاس وزرای حمل‌ونقل کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب در شرایط آماج هجمه‌های سیاسی علیه جمهوری اسلامی بیان داشت: علی‌رغم تهدیدات و فشارهای خارجی و تلاش‌های گسترده برای دور زدن مسیرهای ترانزیتی ایران و تغییر مسیر ترانزیت کالا در منطقه، برگزاری اجلاس وزرای کریدور شمال-جنوب به لحاظ سیاسی یک دستاورد مهم شمرده می‌شود؛ زیرا ابتکار عمل و محوریت فعالسازی این کریدور در اختیار ایران به عنوان امین موافقتنامه و میزبان دبیرخانه است.

وی از شروع مطالعات در زمینه گردشگری در کریدور شمال-جنوب خبر داد و گفت: کارگروهی در ذیل کمیته اجرایی برگزاری اجلاس وزرای کریدور تشکیل شده که مسائل مربوط به گردشگری را پیگیری می‌کنند و ظرف سه هفته آینده اولین پیشنهاد‌ها و راهکارهای خود با محتوای چگونگی توسعه گردشگری در بین کشورهای عضو کریدور را ارائه خواهد کرد.

نظر شما