شناسهٔ خبر: 5444 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

پرهیزکار در نشست خبری مطرح کرد؛

پیش‌بینی پر بارش بودن هفته نخست فروردین/ احتمال تاخیر برخی پروازها به دلیل شرایط جوی

نشست خبری داود پرهیزکار- هواشناسی رئیس سازمان هواشناسی از افزایش بارش‌ها در سال ۹۴ خبر داد و گفت: بر اساس پیش بینی‌ها هفته نخست فروردین در کشور با بارش همراه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داوود پرهیزکار در نشست خبری سازمان هواشناسی که به مناسبت پایان سال ۹۳ و آغاز سفرهای نوروزی در سازمان هواشناسی برگزار شد با اشاره به افزایش بارش‌ها در سال ۹۴ و پیش‌بینی‌های کارشناسان این سازمان و پر بارش بودن هفته نخست فروردین ۹۴ گفت: سازمان هواشناسی سه موضوع محوری در دستور کار دارد که نخستین موضوع پایش مستمر جو در سطح کشور است و اطلاعات به دست آمده از آن علاوه بر مصرف داخلی به سازمان جهانی هواشناسی نیز ارائه می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به برنامه این سازمان در سال‌های ۹۳ و ۹۴ مبنی بر پایش باران اسیدی، آلاینده‌های جوی، ریزگردها، تبخیر و مسائل مربوط به خشکسالی، هواشناسی و پردازش اطلاعات از طریق مدل‌های عددی ادامه داد: این مدل‌ها الگوهای جوی را برای روزهای آینده استخراج کرده و این خروجی به پیش‌بین داده می‌شود. پیش‌بین نیز بر اساس این اعداد وضعیت هوا را اعلام می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای مدل‌های عددی نیاز به توان پردازش بالا دارد، افزود: در مدل‌های هواشناسی هر چقدر تفکیک مکانی را بیشتر کنیم، حجم محاسبات نیز افزایش می‌یابد که کشور ما در مقایسه با کشورهای توسعه یافته از نظر پایش همتراز با آنها است اما از نظر پردازش فاصله بسیار زیادی با کشورهای پیشرفته داریم که می‌توان به عنوان مثال انگلستان را نام برد که ۸۰ هزار برابر سازمان هواشناسی ایران قدرت پردازش دارد ولی در تلاشیم تا این نسبت را از ۸۰ هزار برابر به هشت هزار برابر کاهش دهیم.

وی بحث اطلاع رسانی به مردم را از دیگر مسائل در دستور کار سازمان هواشناسی ذکر کرد و گفت: این موضوع (اطلاع رسانی) قرار است در سال ۹۴ با طرحی به نام "تصمیم سازی برای مسئولان و مردم"  اجرایی شود که هدف از این طرح آن است که هر اقدامی که در کشور انجام می شود یک بخش از آن مربوط به داده‌های هواشناسی باشد. این اقدام برای جلوگیری از غافل گیر شدن مردم در تعطیلی‌های یکپارچه است و نمونه آن گرفتار شدن ۱۱ هزار خودرو در برف و سرمای محور گناباد به مشهد در استان خراسان رضوی در نوروز ۹۳ علی رغم اطلاع رسانی سازمان هواشناسی است.

پرهیزکار با اشاره به بودجه  ۳۰ میلیارد تومانی سازمان هواشناسی در سال ۹۳ و اختصاص بخشی از آن به ارتقای پرتال اطلاع رسانی سازمان هواشناسی اظهار کرد: میزان مراجعه مردم به سایت این سازمان در سال ۹۳ رشد چشمگیری داشت که پیک این مراجعه ثبت ۳۱۳ هزار و ۶۶۴ کلیک در یک روز بود. این مراجعات معمولا در فصول سرد سال به سایت هواشناسی بیشتر است. رتبه سایت IMIO.ir در بین سایت های کشور ۱۷۳ و در میان سایت های وزارت راه و شهرسازی رتبه اول را دارد که در مقایسه با دومین سایت این وزارتخانه فاصله ۶  برابری را دارد. ضمن اینکه نسخه موبایلی سایت در چند هفته اخیر به بهره برداری رسیده و مردم می‌توانند نرم افزار آن را از سایت این سازمان دانلود کرده که پیش بینی سه روز آینده ۳۸۰ شهر در آن قابل دسترس است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور سیستم مدیریت تهک (توسعه هواشناسی کاربردی) را که در ۳۱ استان به شکل آزمایشی و غیر اتوماتیک بهره برداری شده است یادآور شد و گفت: این سیستم ارتباط دو سویه را با مدیران هواشناسی استان‌ها برای کاربر نهایی ایجاد می کند که در گام اول سیستم تهک کشاروزی برای همه شقوق کشاورزی اعم از زراعت و دامداری قابل استفاده بوده و کشاورزان از آن استقبال خوبی کرده‌اند.

پرهیزکار به آموزش نیروهای این سازمان در سال ۹۳ اشاره و خاطر نشان کرد: پایه توسعه سازمان هواشناسی توسعه دانش و پژوهش است. طی یکسال گذشته با همکاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران مدل هواشناسی جهانی را طراحی کرده‌ایم که در سال ۹۵ به عنوان یک مدل ایرانی در سازمان جهانی هواشناسی ثبت خواهد شد ولی در حال حاضر از خروجی‌های جهانی کشورهای پیشرفته مانند مدل ABMWF که متعلق به آمریکا است استفاده می‌کنیم. همچنین این سازمان مجوز آموزش به کارکنان دیگر کشورها را در منطقه خاورمیانه از سازمان جهانی هواشناسی دارا است که در سال ۹۳ تعدادی از کارکنان هواشناسی کشورهای همسایه در ایران آموزش دیده اند.

وی با اشاره به احیای مرکز اقلیم شناسی مشهد در دولت تدبیر و امید و تفکیک آن از پژوهشگاه سازمان هواشناسی گفت: مرکز بلایای طبیعی کشورهای عضو اکو نیز در مرکز اقلیم شناسی مشهد ایجاد شد که کار آن پایش هواشناسی کشورهای عضو اکو و ارسال اطلاعات آن به این کشورها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تفکیک مکانی این سازمان را از ۳۰ استان به ۳۸۰ شهر اعلام کرد و گفت: در آینده نزدیک پیش بینی از ۲۴ ساعت به ۱۲ ساعت کاهش یافته و برد زمانی را نیز به پیش بینی هفته‌ای تبدیل خواهیم کرد.

پرهیزکار با پیش بینی بارش در سراسر کشور طی روزهای آینده گفت: بیشترین طول دوره بارش برای استان‌های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد، شمال خوزستان، لرستان، ایلام، جنوب غربی آذربایجان غربی، شمال غربی کردستان، کرمان، غرب کرمانشاه، غرب مازندران و شرق گیلان است که بیش از ۵۰ میلی متر و در مناطق مرتفع به شکل برف خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فراگیری مخاطبان سازمان هواشناسی افزود: سیستم مدیریت تهک در حوزه ترابری بعد از کشاورزی ایجاد می‌شود که در این سیستم به طور آنلاین اطلاعات مربوط به جاده در اختیار رانندگان وسایل نقلیه عمومی و مردم قرار خواهد گرفت. در حال حاضر ۶۶ ایستگاه پایش هواشناسی جاده‌ای در گردنه‌های مهم کشور قرار دارد که در تلاشیم در سال آینده تعداد ایستگاه‌ها را افزایش دهیم ولی به طور کلی در سراسر کشور دو هزار ایستگاه باید نصب شود.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به پیش ‌بینی هواشناسی از طریق ابر رایانه‌ها افزود: قرار است ابر رایانه‌های قوی تری در سال آینده وارد کشور شود که بودجه آن تامین شده است. محدودیت‌ها و تحریم های بین المللی سبب شده تا تجهیزات هواشناسی که تقریبا به طور کامل وارداتی هستند را به شکل‌های دیگر وارد کشور کنیم که هزینه‌های زیادی برای کشور به همراه داشت.

پرهیزکار در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص طوفان تهران گفت: این طوفان از نوع پدیده‌های لحظه ای بود که نوع پیش بینی آن متفاوت از پیش بینی‌های ریاضیاتی است. این نوع پدیده‌ها که باید از طریق پایش مستمر پیش بینی شوند به عنوان نمونه طوفان اخیر در تهران از کرج، قزوین، ساوه و فرودگاه امام آغاز شد در تهران به اوج رسید و در گرمسار تمام شد. سرعت آن در پانزده دقیقه از ۳۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید که امکان اطلاع رسانی در این بازه زمانی به مردم وجود نداشت و فقط توانستیم بخش هوانوردی را به دلیل اتصال شبکه پیش بینی هوا به شبکه سازمان هواپیمایی کشوری مطلع کرده و از بروز فجایع هوایی جلوگیری کنیم. ضمن اینکه ممکن است بارهای هفته نخست نوروز ۹۴ برخی پروازها را با تاخیر مواجه کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سازمان هواشناسی برنامه ریزی کرده است تا در سال ۹۴ به سمت درآمد زایی از ایرلاین‌ها و شرکت‌های حمل و نقل دریایی تا حدود ۷ میلیارد تومان حرکت کند که مجوز قانونی آن را  کسب کرده‌ایم./

نظر شما