شناسهٔ خبر: 54461 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران عنوان کرد:

تعامل بین‌دستگاهی مقدمه اجرایی شدن برنامه‌های بازآفرینی شهری مازندران

عبداله بهادری مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران تعامل و هماهنگی بین دستگاه‌های عضو ستاد استانی و شهرستانی بازآفرینی شهری پایدار را در راستای اجرایی شدن برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار ضروری دانست.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی مازندران، عبدالله بهادری مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: استان مازندران دارای بیش از ۶۰۰۰ هکتار بافت‌های فرسوده و ناکارآمد مصوب در شهرهای مختلف است، محدوده‌هایی که از لحاظ کالبدی، اجتماعی و فرهنگی دارای معضلات فراوانی می‌باشند که در سال‌های مختلف بر اساس عوامل مختلفی شکل گرفته‌اند.

وی بیان کرد: اداره کل راه و شهرسازی مازندران به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی در استان بر اساس سیاست‌های ابلاغی دولت محترم و قوانین موضوعه موجود و به عنوان دبیرخانه ستاد استانی بازآفرینی شهری پایدار نقش محوری و مهمی را در اجرایی شدن برنامه‌های بازآفرینی شهری دارد در واقع این اداره کل با تبیین سیاست‌های دولت محترم در استان حسب وظیفه دبیرخانه‌ای که دارد و همچنین با مطالعات و اجرای برخی از پروژه‌های مهم در محلات هدف شهرهای استان، در راستای ارتقاء کیفیت زندگی ساکنان محلات هدف نقش بسزایی را ایفا می‌نماید.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر با رویکرد بازآفرینی شهری و نگاه توأمان ابعاد کالبدی، اجتماعی و فرهنگی به عرصه‌های ناکارآمد شهری در راستای تصویب سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، نقطه عطفی در نگاه و رویهٔ دگرگونی به این عرصه‌ها به وجود آمد، این نگاه همزمان با تشکیل ستادهای استانی و شهرستانی بازآفرینی شهری پایدار با هدف حذف پراکندگی فعالیت‌ها و اقدامات دستگاه‌ها، نقش تعیین‌کننده‌ای در شناسایی مشکلات و معضلات مختلف دارد.

وی در ارتباط با مجموع اقدامات اداره کل راه و شهرسازی در محلات هدف شهرهای استان افزود: حسب سیاست‌های ابلاغی، تشکیل ستادهای استانی و شهرستانی در دستور کار است که در سال ۹۶، ۲۴ نشست در قالب ستادهای استانی  و شهرستانی بازآفرینی شهری پایدار و کارگروه‌های مرتبط برگزار شد همچنین در بخش اجرایی از سه ردیف مطالعات و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی، ساماندهی حاشیه شهرها، مطالعه و کمک به بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده به تعداد ۱۶ پروژه با رقم قرارداد بیش از ۹۰ میلیارد ریال در محلات هدف شهرهای استان در حال اجرا می‌باشد که شامل احداث خانه محله، مراکز بهداشتی، سالن ورزشی مخصوص بانوان، بهسازی و جداره سازی پل‌ها و... است.

بهادری ارائه تسهیلات بافت فرسوده را از محوری‌ترین موضوعات در حوزه عمران و بهسازی شهری عنوان کرد و افزود: در سال ۹۶ به تعداد ۲۱۱۷ واحد با رقم ریالی بیش از ۷۱۰ میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شدند.

وی بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مدیران و کارشناسان با موضوعات مختلف در حوزه بازآفرینی شهری با رویکرد امور ترویجی و کاربردی  در دستور کار این اداره کل است.

همچنین بهادری عنوان کرد: مجموعه شرایط ایجاد شده در سال‌های گذشته منجر به آن شده است که بسط فقر شهری در ابعاد مختلف از جمله اجزا مختلف کالبدی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به عنوان یک ضعف راهبردی در شهرهای استان متجلی گردد. در این میان به جرئت می‌توان گفت  عدم توجه به مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی و توجه بیش از حد به مسائل کالبدی می‌تواند به مرور زمان مدیران و متولیان شهری را با چالشی بزرگ روبرو سازد. در واقع در این مقطع زمانی توجه به مقوله فرهنگی و اجتماعی به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است که غافل شدن از آن می‌تواند منجر به انباشت زیان درازمدت گردد.

وی در پایان افزود: اگر دستگاه‌های عضو ستادهای بازآفرینی شهری پایدار با توجه به وظایفی که برای آن‌ها تعریف شده است و بر اساس سیاست‌های ابلاغی اقدام نمایند بدون شک می‌توانیم شاهد تغییرات و تحولات خوبی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهرهای استان باشیم.

نظر شما