شناسهٔ خبر: 54535 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

آخرین وضعیت راه‌آهن قزوین-رشت و آزادراه تهران- شمال/ اعلام آمادگی قرارگاه خاتم‌ برای تحویل کنار‌گذر جنوبی تهران/ توافق برای ساخت راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل با بیان اینکه « زیرسازی راه‌آهن قزوین-رشت به‌ علاوه پل بزرگ ۵۵ خوشبختانه در دو هفته قبل به پایان رسید و بستر تا ایستگاه رشت آماده است.» گفت: از ریل‌گذاری نیز فقط ۳.۵ کیلومتر باقیمانده است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیرالله خادمی در نشست صمیمانه با خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت پروژه ریلی قزوین-رشت اظهار داشت: زیرسازی این خط آهن به‌علاوه پل بزرگ ۵۵ خوشبختانه در دو هفته قبل به پایان رسید و بستر تا ایستگاه رشت آماده است.

 وی افزود: از ریل‌گذاری راه‌آهن قزوین-رشت فقط ۳.۵ کیلومتر باقیمانده است و برخی نقاط نیز بنا بر تردد‌های مردمی دچار قطعی هستند، ازاین‌رو با تهیه دو دستگاه زیرکوب و تنظیم‌کننده ریل با هدف افزایش سرعت زیرکوبی، تمام تلاش خود را برای رسیدن به شرایط بهره‌برداری انجام خواهیم داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با توجه به تغییر دستگاه اجرایی راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا گفت: طبق برنامه‌ و زمان‌بندی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، اواخر فضل تابستان سال جاری برای افتتاح این پروژه پیش‌بینی‌شده بود اما با تغییر دستگاه اجرایی از سوی دولت، ‌ پیمانکاران دچار بلاتکلیفی شده‌اند که امیدواریم با رفع این بلاتکلیفی در زمان مقرر راه‌آهن قزوین-رشت به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: امسال صحبت‌هایی در مورد تفکیک بودجه پروژه رشت-انزلی و آستارا در طرح راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا به میان آمد تا آنچه بر عهده شرکت ساخت و توسعه است به اتمام برسد؛ اما این موارد انجام نشد

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تمام این پروژه‌ها در قالب یک طرح انجام می‌شوند و طرف حساب فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری آذربایجان برای راه‌آهن رشت-استارا، ‌ شرکت راه‌آهن است، ‌دولت تصمیم به تغییر دستگاه‌ اجرایی این خط ریلی گرفته است.

خادمی در ادامه بیان داشت: با وجود تمام سختی‌ها در حال همکاری و همفکری با سازمان برنامه‌وبودجه برای پیدا کردن راهکاری هستیم تا بخش نیمه‌تمام از سوی شرکت ساخت انجام شود و در غیر این صورت باید راهکار دیگری در این مورد تدبیر شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگاران به پروژه آزادراهی کنارگذر جنوبی تهران اشاره کرد و گفت: علی‌رغم اینکه ۴۰ کیلومتر دیگر به این پروژه اضافه‌شده اما با در نظر گرفتن فراهم شدن منابع مالی از سوی دولت، واگذاری اوراق مشارکت و پرداخت ۸۰ درصد سهم دولت به کنارگذر جنوبی تهران این پروژه از روند ساخت خوبی برخوردار است و طبق گفته قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا پیمانکار این پروژه تا پایان سال آماده بهره‌برداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل همچنین با اشاره به آزادراه تهران-شمال نیز بیان کرد: کارگاه‌های این پروژه نیز فعال هستند و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و شرکت آزادراهی بر تکمیل و تحویل قطعه یک این پروژه تا پایان سال جاری مصمم هستند.

خادمی با اشاره به راه‌آهن خواف-هرات گفت: هم‌اکنون فقط ۲ کیلومتر از عملیات اجرایی تا مرز غوریان باقیمانده است و بالاست ریزی به میزان ۲۸ واگن در ۶۰ کیلومتری داخل مرز افغانستان در حال اجراست. همچنین زیرکوب نیز در آینده نزدیک کار خود را آغاز خواهد کرد لذا این‌طور به نظر می‌رسد که عملیات اجرایی این پروژه نیز تا پایان تابستان به اتمام برسد.

وی در ادامه به راه‌آهن چابهار-زاهدان نیز اشاره کرد و گفت: بخش اول این خط با منابع داخلی در حال اجراست و هم‌اکنون ۶۱۰ کیلومتر از پروژه بالغ‌بر ۳۲.۵ درصد و زیرسازی این پروژه نیز ۴۴ درصد پیشرفت دارد.

خادمی افزود: اولویت ما در این پروژه از زاهدان تا ایرانشهر است که حدود ۶۵ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم امسال ۱۵۰ کیلومتر را برای ریل‌گذاری آماده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با هندی‌ها برای تأمین مالی راه‌آهن چابهار-زاهدان خبر داد و گفت: البته خواسته‌های ما به‌عنوان بخشی از مذاکرات انجام‌شده توسط وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به هندوستان مطرح شده است. در واقع مذاکرات برای خط اعتباری بزرگی است که علاوه بر زیرساخت راه‌آهن چابهار-زاهدان، ‌خرید لکوموتیو و سایر موارد مربوط راه‌آهن را هم نیز در آن پیش‌بینی‌شده است و در صورت بازگشایی این خط اعتباری از سوی هندی‌ها مشکلات مالی و فنی برای این پروژه ریلی برطرف خواهد شد.

وی یادآور شد: از جاسک به چابهار در حال احداث بزرگراه‌ جدید هستیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در خصوص راه‌آهن گرگان-بجنورد-مشهد نیز گفت: برای ساخت این پروژه با کنسرسیومی متشکل از آستان قدس رضوی و یک شرکت چینی با برآورد ۱۰ هزار میلیارد تومان معادل ۱۸.۲ میلیارد یوآن (واحد پول چین) به توافق رسیدیم و دو هفته قبل ابلاغ شد.

خادمی خاطرنشان کرد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل عملکرد پیمانکاران به‌ویژه در پروژه‌های مهم و ملی را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد. لذا چگونگی فعالیت آن‌ها تعیین‌کننده ادامه همکاری شرکت ساخت و توسعه با آن‌ها به شمار می‌رود.

نظر شما