شناسهٔ خبر: 54596 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشایری اعلام کرد:

اجتماع محوری، مهم‌ترین شاخصه طرح بازآفرینی شهری است/ ۲۰ درصد مناطق شهری کشور در بافت فرسوده قرار دارد

جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بازآفرینی بافت های ناکارآمد شهری به کاهش آسیب های اجتماعی و کم شدن فقر در جامعه منجر می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران روز چهارشنبه در نشست با شهرداران و روسای شورای اسلامی شهرستان های استان قزوین افزود: روح اصلی حاکم بر طرح بازآفرینی شهری، اجتماع محور بودن آن است زیرا دولت به هیچ وجه قصد دخالت مستقیم در آنرا ندارد. 

وی با اشاره به تجربه های تلخ و شیرین گذشته در خصوص طرح های بافت فرسوده در کشور، یادآور شد: بهسازی و نوسازی دهه ۷۰، توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی در اواخر دهه ۷۰ و اجرای مسکن مهر از جمله طرح های مورد اجرا در خصوص بافت های فرسوده شهرهای کشور بوده اند. 

مدیرعامل بازآفرینی شهری ایران به رویکرد جدید دولت در حوزه بافت ناکارآمد شهری اشاره و اضافه کرد: روح و محور اصلی این طرح مبتنی بر اجتماعی محور بودن و مشارکت مردم محله ای آن بوده که با توجه به شکل گیری و مشارکت های محلی و به کارگیری نظر مردم در آن، به زمان زیادی نیازمند است. 

وی با بیان اینکه ارتقای سطح توانمندی اجتماعی و اقتصادی مردم ساکن در محلات باید به طور واضح تعریف شود، گفت: ظرفیت های کالبدی، مقام سازی، توسعه خدمات روبنایی و زیر بنایی نیز باید مورد شناسایی و در راس برنامه های این ستاد در استان ها اجرا شود. 

عشایری، شهرداران را به عنوان دبیران ستاد بازآفرینی در کشور دانست و گفت: همه اختیارات این ستاد به مدیران شهری واگذار می شود و نباید فراموش کرد اجرای برنامه ملی باز آفرینی بدون شک باعث کاهش فقر، جلوگیری از بحران هویت و آسیب های اجتماعی می شود.

در ادامه این نشست شهرداران شهرستان های استان به بیان دیدگاه ها، مشکلات و الزامات قانونی در بافت های فرسوده شهری مناطق خود پرداختند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی:

۲۰ درصد مناطق شهری کشور در بافت فرسوده قرار دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: ۲۰ درصد مناطق شهری کشور که ۱۹ میلیون جمعیت را در خود جای داده است، جزو بافت های فرسوده و ناکارآمد محسوب می شود.

هوشنگ عشایری در حاشیه نشست با شهرداران استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲ هزار و ۷۰۰ محله در ۵۴۳ شهر کشور با ۱۴۱ هزار هکتار در بافت های تاریخی، ناکارآمد شهری و حاشیه ای قرار دارند.

وی با بیان اینکه طرح ملی بازآفرینی شهری در ۱۹ بهمن ماه سال گذشته و در سی و نهمین ستاد ملی بازآفرینی شهری با فرمان رئیس جمهوری آغاز شد، اظهار داشت: ما سه ماه فرصت برای تدوین ابزارهای ملی و حقوقی برای این طرح را درخواست کردیم و در نهایت نیز از اول خرداد ماه امسال کار اجرایی آن با مصوبه هیات دولت عملیاتی شد.

عشایری، همه استان ها و شهرهای کشور را شامل این طرح دانست و گفت: اولویت های این طرح باید از سوی ستاد اجرایی اعلام شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه ما روز به روز شاهد افزایش آسیب های اجتماعی در برخی محلات قدیمی و ناکارآمد شهری هستیم، اظهارداشت: متاسفانه برخی از نقاط قدیمی شهرهای تاریخی کشور که زمانی به عنوان محلات کلیدی در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به شمار می آمدند امروز از آنها به عنوان محله های ناکارآمد شهری یاد می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بارگذاری اجتماعی این طرح مبتنی بر طرح تفصیلی شهرها بوده و الزام شده تا به هیچ وجه بیش از سقف مورد نظر نباشد اما چون طرح ملی بازآفرینی رویکرد اجتماعی دارد الزام شده تا در برنامه ریزی های محلی، اقبال و انتظار عمومی جامعه هدف نیز در نظر گرفته شود.

وی، اجتماعی محور بودن را از خصوصیت های بارز این طرح برشمرد و افزود: اولویت مهم ما در اجرای طرح ملی بازآفرینی خواسته مردم محلات است.

استان قزوین دارای یک هزار و ۳۵۰ هکتار بافت فرسوده است.

نظر شما