شناسهٔ خبر: 54600 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عباسی‌فرد اعلام کرد:

ضرورت اجرای طرح تدقیق نقشه گسل‌ها و تعیین حرائم آن‌ها در محدوده‌های شهری قم

جلسه رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: در خصوص دستور کار ارسالی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در مورد مطالعات تدقیق نقشه گسل‌ها و تعیین حرائم آن‌ها، مدیریت یکپارچه و هماهنگ بین دستگاهی بر مبنای شرح خدمات ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، محمد عباسی فرد در جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه و ساختمان اظهار کرد: با مطالعات تدقیق نقشه گسل‌ها و تعیین حرائم آن‌ها در محدوده‌های شهری قم عمده‌ترین نتیجه مکتسبه، کاهش جدی تلفات و خسارت است که در پی وقوع زلزله محتمل آتی می‌تواند رخ دهد.

دبیر کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه و ساختمان استان قم افزود: کشور ایران، منطقه لرزه‌خیزی است که به‌طور متوالی زمین‌لرزه‌های مخرب و بزرگی در آن رخ می‌دهد. گسله‌های کاری و لرزه زای متعددی اغلب نقاط آن را تحت پوشش قرار داده و از نظر لرزه‌خیزی اغلب نقاط این سرزمین دارای خطر بسیار بالا است.

وی گفت: در ویرایش چهارم آئین‌نامه ۲۸۰۰ بر اساس کار کمیته پهنه‌بندی این آئین‌نامه، بیش از ۳۰۰ گسله اصلی و بزرگ برای سرزمین ایران به نقشه درآمد و علاوه بر آن گسله‌های نهان و ناشناخته متعدد دیگری نیز وجود دارد که شناسایی و جانمائی دقیق آن‌ها نیازمند زمان و انجام مطالعات دقیق‌تر است.

عباسی فرد اظهار کرد: نکته مهم در لرزه‌خیزی گستره ایران‌زمین، علاوه بر عمق نسبتاً کم زلزله‌های رخ‌داده، انطباق کانون‌های رخداد زمین‌لرزه‌ها با موقعیت قرارگیری مراکز جمعیتی است که موجب افزایش میزان تلفات و خسارات زلزله‌های پهنه ایران می‌شود که این امر توجه ویژه به اقدامات پیشگیرانه را به‌مراتب بااهمیت نموده است.

دبیر کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه و ساختمان استان قم با اشاره به این‌که بسیاری از شهرهای ایران در حاشیه و یا بر روی گسل‌های فعال بناشده‌اند، دلایل و عوارض آن را توضیح داد: دلیل این مسئله استفاده از مزایای آب‌وهوای کوهپایه‌ای و منابع آب باکیفیت بالا در حاشیه کوهستان‌ها است و متأسفانه رشد سریع شهرها در دهه‌های اخیر بسیاری از عوارض زمین‌شناسی و آثار گسله‌ها را محو نموده است و ازاین‌رو تعیین محل گسلش مای احتمالی کاری دشوار و گاه همراه با خطا است.

عباسی‌فرد افزود: پراکنش و گستردگی گسل‌های شناخته‌شده و به نقشه درآمده چنان است که اگر بخواهیم باهدف کاهش آسیب‌پذیری زلزله‌ها، از گسلی دور شویم، لاجرم به گسلی دیگر نزدیک خواهیم شد.

وی اظهار کرد: شهر قم نیز بر روی پهنه گسل زلزله‌خیز شکل‌گرفته که طراحی و اجرای تدقیق نقشه گسلش شهر و حرام تعیین حرائم آن‌ها در محدوده‌های شهری قم امری ضروری و با اهمیت ویژه تلقی می‌شود.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: یکی از مخاطرات زلزله در شهر قم، خطر گسیختگی سطحی گسل‌ها است که تنها راهکار مقابله با آن رعایت حریم گسل و اعمال مقررات ممنوع کننده، محدود کننده و کنترل‌کننده ساخت‌وساز است.

عباسی فرد ضمن اشاره به نبود نقشه‌های مصوب دارای ارزش حقوقی و عدم تعیین حرائم گسل‌ها در محدوده‌های شهرها توضیح داد: رعایت حریم گسل در ساخت‌وسازهای جدید و احداث تأسیسات بسیار مهم نظیر مخازن سوخت و پمپ‌بنزین‌ها، برج‌ها، بیمارستان و همچنین بخش‌های درحال‌توسعه در مجاورت کلان‌شهرها ازجمله شهر قم باید موردتوجه جدی و ویژه قرار گیرد.

دبیر کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، لغزش‌های لایه‌های زمین، ابنیه و ساختمان استان قم بر ضرورت تدقیق نقشه گسل‌ها و تعیین حرائم آن‌ها در محدوده‌های شهری قم تأکید کرد و گفت: بر اساس تدقیق نقشه گسل‌ها و تعیین حرائم آن احداث ساختمان‌های بااهمیت خیلی زیاد و بلندمرتبه‌سازی در پهنه‌های گسلی اصلی شهر ممنوع می‌گردد.

وی افزود: بر اساس طرح تدقیق نقشه گسل‌ها و تعیین حرائم آن، طرح تفصیلی شهرها برای تعریف کاربری‌های مجاز به استقرار در پهنه‌های گسلی مطابق نقشه پهنه‌های گسلی ابلاغی توسط مراجع ذیربط باید مورد بازنگری قرار گیرد.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان قم با بیان این که رعایت اقدامات ایمنی در محدوده حریم گسل‌ها ضروری است، توضیح داد: برای کاهش مخاطرات زلزله، سازمان‌ها و ادارات کل متولی شریان‌های حیاتی کشور و شهر شامل وزارت نفت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت نیرو و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و شرکت‌های مترو می‌بایست با توجه به وجود گسل‌های اصلی در شهر اقدامات ایمنی لازم را با نظارت مراجع ذیصلاح رعایت نمایند.

وی در پایان بر مقاوم سازی و نوسازی کلیه بیمارستان‌ها و ساختمان مدارس واقع بر حریم گسل‌های اصلی تاکید کرد و گفت: برای کاهش مخاطرات زلزله کلیه ساختمان‌های با اهمیت خیلی زیاد و خطر زا واقع در حریم گسل‌های اصلی شناسائی شوند و باید زیر نظر شورایعالی معماری و شهرسازی اقدام به جابجائی و تغییر کاربری نمایند.

نظر شما