شناسهٔ خبر: 54644 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در سفر عشایری انجام شد:

بازدید از کاروان‌سرای سعدالسلطنه و مجموعه تاریخی سردار قزوین

بازدید مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به همراه جمعی از مدیران این شرکت و همچنین جمعی از مدیران استان قزوین از کاروان‌سرای سعدالسلطنه و مجموعه تاریخی سردار واقع در این استان بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران طی سفر به استان قزوین و شرکت در جلسه ستاد بازآفرینی استان از کاروان‌سرای سعدالسلطنه واقع در این شهر قزوین نیز بازدید کرد.

در این بازدید که در حاشیه مراسم کلنگ زنی سرای محله هادی آباد در استان قزوین صورت گرفت، مدیران استان قزوین توضیحاتی را راجع به این کاروان سرا ارائه کردند.

لازم به ذکر است که سرای سعدالسلطنه قزوین بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکزتجاری داخلی شهری کشور است که با وسعتی بالغ بر ۲/۶ هکتار در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است و یکی از ۳۸ بنای منتخب میراث فرهنگی کشور است.

این اثر تاریخی بی نظیر یکی از بزرگترین بناهای عمومی و سراهای بازرگانی کشور در دوره قاجار محسوب می‌شود که شامل تعداد زیادی  سراهای تو در تو و پیوسته است. همچنین این مجموعه سراها از لحاظ معماری و شالوده ساخته شده از پوشش آجری و یکی از سرپاترین و نمونه عالی یک سرای بازگانی به حساب می‌آید.

بازدید از مدرسه سردار قزوین 

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین در این سفر از مجموعه تاریخی «سردار» نیز بازدید کرد.

لازم به ذکر است که استان قزوین یکی از نقاط شاخص و مهم در زمینه میراث فرهنگی و آثار تاریخی كشور است. یكی از این آثار ارزشمند مجموعه تاریخی «سردار» است؛ مجموعه ای شامل عناصر باهویت و تاریخی شهر قزوین است و در داخل آن امام‏زاده سلطان سید محمد، مدرسه علمیه وآب انبار سردار قرار گرفته است، البته علاوه بر اینها نوع استقرار و نحوه تركیب با ابنیه همجوار، مجموعه‏ای ارزشمند را به وجود آورده نمونه‏ای قابل توجه در فضاهای بافت قدیمی این شهر را به نمایش گذاشته است.

مجموعه تاریخی «سردار»، در محله «مغلاوک» که بخشی از بافت كهن و با ارزش شهر قزوین است، قرار گرفته که در مجاورت خیابان شهید انصاری غربی قرار گرفته است. اما با وجود تمامی پتانسیل‏های بالقوه این مجموعه، مانند دیگر مجموعه های تاریخی از رونق گذشته برخوردار نیست و جایگاه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود را از دست داده است و به لحاظ كالبدی دچارفرسودگی شده است. همچنین به طور نمونه احداث معبر جدید در کنار این مجموعه تاریخی، با مقیاسی متمایز از تناسبات و هویت تاریخی، مجموعه «سردار» را از پیشینه كالبدی خود جدا کرده است. همچنین احداث خیابان جدید متضاد با استراكچر بافت مجموعه «سردار» با وجود ایجاد معضلات متعددی كه تهدیدی برای حیات و هویت این بافت تاریخی محسوب می‏شود، در بطن خود فرصت هایی را نیز به وجود آورده است. خیابان در حال احداث شهید انصاری علاوه بر امكان اتصال این قسمت از بافت قدیم شهر به بافت جدید و نوساز ، محور قزوین تهران را به محور قزوین – همدان و قزوین – رشت متصل می‏کند که این امر فرصتی در جهت تزریق حیات و احیاء بافت قدیم و انگیزه زنده سازی محلات و نواحی فرسوده از جمله مجموعه تاریخی «سردار» است.

با این وجود خیابان شهید انصاری که مجموعه تاریخی «سردار» در آن قرار گرفته، در طرح تفصیلی مصوب به عنوان یكی از شریان های اصلی شهر قزوین درنظر گرفته شده و از سوی شهرداری به عنوان پروژه مشارکتی با شرکت امید ری به صورت پل پارکینگ و لبه تجاری اجرا  شده است.

از جمله ویژگی های این طرح می توان به :

*فرصت تعریف ورودی و ایجاد خوانایی وكشش جهت مجموعه سردار

*وجود الگوهای بسیار ارزشمند معماری و جداره تعریف كننده فضای شهری و  امكان الگو برداری از این كیفیت ها در ساخت و ساز جدید

* فقدان كاربری برخی عناصر با ارزش تاریخی و فرصت تزریق كاربری های جدید در جهت اهداف

*فرصت تقویت دید و ایجادكریدورهای بصری به سمت نشانه های ارزشمند (مسجد، مدرسه،آب انبار و ... ) بر اثر گشایش فضای همجوارخیابان  

با به پایان رسیدن این طرح انتظار می رود که كیفیت زندگی ساكنین محله ارتقا پیدا کند و همچنین هویت گردشگری و جذب توریست برای این اثر باستانی بیش از گذشته ایجاد شود. از دیگر اهداف طرح می توان به كاهش اثرات منفی مداخله ازطریق تخریب خیابان، ارتقاء واحیاء كیفیت های كالبدی فضایی، ارتقاء كیفیت منظر عینی و منظر ذهنی، احیاء هویت تاریخی با تاكید برجذب توریست، ارتقاء كیفیت آسایش اقلیمی و امكان پذیری اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد.

نظر شما