شناسهٔ خبر: 54655 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه هوایی:

جزییات پیشرفت چشمگیر فرودگاه بین‌المللی گرگان/ آمادگی ۱۹ فرودگاه کشور برای خدمات‌دهی ویژه به حجاج/ امضای سند همکاری‌های حمل و نقل هوایی ایران و قرقیزستان/تصویب طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

گزارش آخر هفته بازدید وزیر راه و شهرسازی از فرودگاه بین‌المللی گرگان و بازدید از پروژه‌های در دست احداث این فرودگاه، اعلام آمادگی ۱۹ فرودگاه کشور برای خدمات‌دهی ویژه به حجاج از سوی قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در امور فرودگاه‌ها، امضای سند همکاری های حمل و نقل هوایی ایران و قرقیزستان و اعلام خبر تصویب طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از سوی مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی طی یک هفته گذشته به شرح زیر است:

افزایش ایمنی و کاهش هزینه‌ها بر اساس قوانین جدید فرودگاهی

محمد سعید شرفی، مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری درباره قوانین جدید فرودگاهی این سازمان گفت: قوانین جدید فرودگاهی که بر مبنای قوانین اتحادیه اروپا است، هم دقیق‌تر است و هم فرآیند‌ها و جزییات را هم بررسی می‌کند.

وی ادامه داد: قوانین سابق فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری تنها نتیجه‌ و خروجی را بررسی می‌کرد. اما مطابق قوانین و مقررات جدید، فرایند‌ها، ساختار سازمانی، کیفیت منابع انسانی، تجهیزات و جزییات رفتار فرودگاه‌ها را مورد ممیزی، بازرسی و نظارت قرار می‌دهیم.

احداث چشمگیر زیرساخت‌های هوانوردی طی ۴ سال اخیر در فرودگاه گرگان

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بدو ورود به استان گلستان از فرودگاه گرگان و پروژه‌های در دست احداث در این فرودگاه بازدید کرد.

وی در این بازدید به اهمیت توسعه هوانوردی در استان گلستان اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های بسیاری طی ۴ سال اخیر در فرودگاه گرگان احداث شده است.

آغاز پروازهای حج از ۲۸ تیرماه

حسین اسفندیاری، قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در امور فرودگاهها درباره عملیات حج در فرودگاه‌های کشور گفت: در سال جاری طبق اعلام سازمان حج و زیارت ۸۵ هزار حاجی از فرودگاه های کشور به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

اسفندیاری بازه اعزام حجاج را ۲۸ روزه اعلام کرد و افزود: در صورت عدم اعلام تغییر توسط سازمان حج و زیارت ثابت ماندن برنامه‌ها، پروازهای رفت حجاج از ۲۸ تیرماه در فرودگاه‌های اهواز و بوشهر و حضرت امام و مشهد شروع شده و آخرین پروازهای رفت هم ۲۴ مرداد در فرودگاه‌های حضرت امام و تبریز انجام می شود.

فراهم‌آوری استقرار نظام لجستیک در شهر فرودگاهی

آدم‌نژاد در تشریح طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: بر اساس این طرح از ۱۴ هزار هکتار زمین شهر فرودگاهی، ۴ هزار هکتار متعلق به پهنه فرودگاهی، ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد، ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه و باقی مناطق عادی تجاری هستند.

وی توسعه محدوده پیشران منطقه آزاد را نخستین گام در توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در شهر فرودگاهی دانست و افزود: در مورد پهنه ۲۴۰ هکتاری انتخاب پیمانکار تمام شده و احداث آن در همین ماه  با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومانی شروع خواهد شد.

سند همکاری های حمل و نقل هوایی ایران و قرقیزستان امضا شد

رضا جعفرزاده اظهارداشت: در راستای اجرای سیاست ریاست جمهوری مبنی بر توسعه و گسترش روابط با كشورهای آسیای میانه، سند همكاری های حمل ونقل هوایی توسط معاونان سازمان هواپیمایی كشوری ایران و قرقیزستان به امضا رسید.

وی افزود: جونو شالیف معاون رئیس هواپیمایی كشوری قرقیزستان كه به همراه هیاتی به ایران سفر كرده است در دیدار با علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی كشوری  خواستار گسترش روابط بیشتر و همكاریهای حمل و نقل هوایی با ایران شد.

افزايش ۶۰ درصدی پرواز خارجی از فرودگاه تبريز

مصطفي صفايی، مديرکل فرودگاههای استان با حضور در برنامه زنده «سحرلر»  به تشريح آخرين دستاوردها و پيشرفتهای فرودگاه تبريز پرداخت.

صفایی در ابتدا با اشاره به جایگاه ممتاز فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز به عنوان یکی از فرودگاههای برتر کشور گفت: ایمنی پروازها و خدمات رسانی، دو وظیفه اصلی تمام فرودگاههای کشور است  و فرودگاه تبریز با دارا بودن پیشرفته ترین تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری و نيز دو باند استاندارد برای نشست و برخاست هواپیما، جزو برترین فرودگاه های کشور در این دو حوزه محسوب می شود.

ضرر ۲۰ میلیارد دلاری بویینگ با لغو قرارداد ایران

محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به اینکه مدیر عامل شرکت بوئینگ از خسارت ۲۰ میلیارد دلاری به دلیل فسخ قرارداد با ایران خبرداده است، گفت: ایران تلاش کرد هواپیما بوئینگ را وارد کشور کند؛ اما با دستور آمریکا عملا این شرکت هواپیمایی نمی تواند با ایران معاملاتی داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران بازار خوبی برای شرکت بوئینگ بود چرا که به این شرکت ۸۰ هواپیما سفارش داده بودیم؛ اما تحت فشار سیاسی بوئینگ قرارداد خود را لغو کرد در این بین ایران به لحاظ ریالی هیچ ضرر و زیانی نکرد چرا که ما پولی پرداخت نکرده بودیم.

اعلام گزارش نهایی سانحه پرواز تهران- یاسوج تا دو هفته دیگر

حسن رضاییفر درباره آخرین وضعیت تهیه و انتشار گزارش نهایی سانحه هواپیمای آسمان که ۲۹ بهمن ماه سال گذشته با کوه دنا برخورد و سقوط کرد، گفت: گزارش نهایی بررسی دلایل وقوع سانحه پرواز تهران- یاسوج تهیه شده است.

وی با اشاره به رفع اختلاف نظرهایی که با شرکت ATR فرانسه در برخی از موارد وجود داشت، اظهار داشت: در چند روز اخیر جلسه‌ای با نمایندگان شرکت ای. تی. آر فرانسه داشتیم و نظراتی را ارایه دادند که در حال بررسی این موضوعات هستیم تا در گزارش وارد شود.  اختلاف نظری با فرانسوی‌ها وجود داشت که در حال بررسی این موارد هستیم که آیا گزارش نیاز به اصلاح دارد یا خیر.

افزایش ۷۰ درصدی ظرفیت پذیرش مسافر در فرودگاه اراک

مدیرکل فرودگاه اراک با اشاره به افزایش ۷۰ درصدی ظرفیت پایانه هوایی این فرودگاه گفت: پروازها به مقاصد تهران و عتبات عالیات بعد از ماه مبارک رمضان در فرودگاه اراک آغاز خواهند شد.

حسین نسب به گسترش زیرساخت‌ها در فرودگاه اراک اشاره کرد و افزود: ترمینال این فرودگاه برای پرواز داخلی و برای هواپیماهای صد نفره ساخته شده بود. با توجه به اینکه پروازها بزرگتر شده و پرواز خارجی نیز اضافه شده بود، لازم بود هم المان‌های پروازهای خارجی مانند کنترل گذرنامه، گمرک و قرنطینه را اضافه کنیم، و هم فضای فرودگاه را گسترش دهیم.

نظر شما