شناسهٔ خبر: 54759 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

پرهیزکار در نشست خبری اعلام کرد:

تأکید بر بازنگری تمامی برنامه‌های کشور همسو با تغییرات اقلیم/ ضرورت منع انجام امور توسعه‌ای بیش از توان خرده اقلیم‌ها

نشست معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: تغییر اقلیم رخ داده و لازم است تمامی برنامه‌ها را با توجه به این مسئله بازنگری کنیم تا بیش از این شاهد تأثیر این پدیده مخرب بر کشور نباشیم.

داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری برگزارشده پس از نشست اطلاع‌رسانی و آموزشی هیئت بین‌الدولی تغییر اقلیم (IPCC﴾ با تأکید بر اینکه بحث اقلیم و توسعه پایدار دو مسئله کاملاً مرتبط باهم هستند گفت: در حال حاضر شاهد نمونه‌های عینی توسعه ناپایدار در سطح کشورمان هستیم که خشک شدن تالاب‌ها مانند حوزه زاینده‌رود و دریاچه ارومیه نمونه بارز‌ آن‌ها به شمار می‌رود.

وی افزود: تنها یک بخش از این بحران مرتبط با خشک‌سالی است، و بخش دوم آن‌ نمایشی از انجام فرایند توسعه‌ای در مناطق مختلف تا بیش‌ازحد توان خورده اقلیم آن مناطق است. امری که قطعاً باید مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این زمان است که ما مجبور به استفاده از آب‌های زیرزمینی می‌شویم. منابعی که مقادیر محدود داشته و پس از اتمام مجبور به رجوع به لایه‌های پایین‌تر خواهیم بود. مشکلی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به‌ کندی روند تغییر اقلیم در کشورها بیان کرد: ازآنجایی‌که تغییر اقلیم در مناطق مختلف جهان به ‌آرامی شکل می‌گیرد واکنش بخش‌های مختلف به آن نیز زیر سؤال می‌رود. قطع به ‌یقین ما امروز با توجه به شواهد علنی در کشورمان شاهد بروز تغییر اقلیم در کشورمان هستیم که تمامی بخش‌ها باید آن را باور داشته و به آن توجه کنند.

به گفته وی بارش‌های انجام‌شده در ایران طی ۱۱ الی ۱۲ سال گذشته زیر حد نرمال بوده است. مسئله‌ای که قطعاً نشان‌دهنده بروز تغییر اقلیم در یک منطقه را نشان می‌دهد.

پرهیزکار همچنین تأکید کرد در حال حاضر تغییر دما در ایران بیش از دو درجه سلسیوس گزارش شده است. لذا باید بگوییم تغییر اقلیم رخ داده و لازم است تمامی برنامه‌ها را با توجه به این مسئله بازنگری کنیم تا بیش از این شاهد تأثیر این پدیده مخرب بر کشور نباشیم.

نظر شما