شناسهٔ خبر: 54771 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

پرهیزکار خبر داد:

پیش بینی وقوع بارش‌های نرمال در پاییز و زمستان امسال/ افزایش ۷ درجه‌ای دمای خاورمیانه با ادامه انتشار گازهای گلخانه‌ای

داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی بارش های پاییز و زمستان سال جاری را براساس پیش بینی های فصلی انجام شده در حد نرمال اعلام کرد و گفت: قطعا این بدان معنا نیست که با آغاز بارش های نرمال، دوره ترسالی در کشور شروع و مشکلات خشکسالی برطرف شده است بنابراین باید همچنان دقت کرده و در استفاده بهینه از آب تلاش کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کل کشور گفت: متأسفانه طبق آمار به دست آمده دمای هوای ایران طی ۵۰ سال گذشته حدود ۲ درجه افزایش داشته و میزان بارش ها نیز سالانه یک میلی متر کاهش پیدا کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش میزان تبخیر و تعرق ناشی از افزایش دما در کشور طی مدت زمان مذکور اعلام کرد: این مسئله حاکی از آن است که در نتیجه روند پیش آمده قطعا میزان آب های سطحی تا حد بالایی کاهش یافته و چالش آب و مشکلات استفاده از آن در مناطق مختلف به مرور ظاهر می شود.

رئیس سازمان هواشناسی کل کشور با بیان اینکه تغییر اقلیم طی ۱۱ الی ۱۲ سال گذشته در کشور به وقوع پیوسته و میزان بارش ها در این مدت بیش از حد نرمال نبوده است گفت: گفتنی است در سال زراعی جاری (۹۶ – ۹۷) شاهد کم بارشی ۲۶ درصدی در کشور بوده ایم که تنها یکی از سال های خشک ۵۰ سال اخیر به شمار می رود.

این مقام مسئول میزان بارش های پاییز و زمستان سال جاری را براساس پیش بینی های فصلی انجام شده در حد نرمال اعلام کرد و گفت: قطعا این بدان معنا نیست با آغاز بارش های نرمال دوره ترسالی در کشور شروع و مشکلات خشکسالی برطرف شده است بنابراین باید همچنان دقت کرده و در استفاده بهینه از آب تلاش کنیم.

پرهیزکار با تأکید براینکه کشور ما در یک منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و در بهترین شرایط بارش نیز باید در مصرف آب دقت کند گفت: طبق بررسی های صورت گرفته از سوی هیئت بین الدولی تغییر اقلیم اگر کشورها به تعهد خود در توافقنامه پاریس عمل کرده  و در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای گام بردارند شرایط جوی در همین حالت ثابت مانده و به تدریج روبه کاهش دما می رود در غیر این صورت و انتشار گازهای گلخانه ای با شتاب فعلی قطعا دمای هوای خاورمیانه تا ۷ درجه افزایش پیدا کرده و شرایط به مراتب بیشتر می شود./

نظر شما