شناسهٔ خبر: 54780 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در جلسه مشترک، موافقت شد؛

کارخانه حریربافی چالوس با رویکرد بازآفرینی شهری حفظ می‌شود/ جزئیات توافق سه جانبه به منظور حفاظت از میراث صنعتی چالوس

جلسه در جلسه مشترک نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، استانداری مازندران و اعضای گروه دیده‌بان شهری چالوس، با تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی و موافقت استانداری مازندران، کارخانه حریربافی چالوس با رویکرد بازآفرینی شهری حفظ می‌شود و جزو میراث‌صنعتی چالوس، باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست تصمیم‌گیری در رابطه با حفظ و نگهداری کارخانه حریربافی چالوس به ریاست محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با حضور هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمدشکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، محمد اسلامی استاندار مازندران، معاون عمرانی استانداری مازندران و دیگر مسئولان استان و همچنین اعضای گروه دیده‌بان شهری چالوس عصر روز دوشنبه ۲۸ خردادماه در محل معاونت معماری و شهرسازی برگزار شد.

محمدسعید ایزدی رئیس جلسه و معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تقدیر و تشکر از اعضای گروه دیده‌بان شهری که با جدیت برای حفظ کارخانه حریربافی چالوس مجاهدت کرده و با مراجعه به سازمان ها و نهادهای مختلف، مطالبات مردمی را به گوش مسئولان و دست اندرکاران و تصمیم‌گیران رساندند، اعلام کرد: کارخانه حریربافی چالوس مربوط به معماری معاصر ایران است و وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کند تا این کارخانه را به مانند کارخانه ریسباف اصفهان حفظ و نگهداری کند.

ایزدی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا کارخانه حریربافی چالوس به عنوان مکانی فرهنگی برای آیندگان باقی بماند و  تمامی شهروندان بتوانند از وجود چنین مکانی منفعت ببرند.

موانع موجود بر سر راه حفظ و نگهداری کارخانه حریربافی چالوس برداشته می‌شود

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در ادامه سخنان خود ضمن تشکر از همراهی استاندار مازندران به منظور حفاظت از کارخانه حریربافی چالوس بر پاسخگویی به مطالبات شهروندان تاکید دوباره کرد و پیشنهاد داد تا با همکاری وزارتخانه، استانداری و مسئولان استانی، موانع موجود بر سر راه حفظ و نگهداری کارخانه حریربافی چالوس در اسرع وقت برداشته شود.  

ایزدی همچنین در ادامه به برگزاری پنجمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۷ اشاره کرد و از تصویب تهیه طرح ویژه برای کل استان مازندران پیشنهادشده از سوی استانداری خبر داد و گفت: کارخانه حریربافی چالوس جزو ثروت‌های فرهنگی استان است و ما باید از این تهدید در جهت فرصت استفاده کنیم.

وی به تجربه مشابه وزارت راه و شهرسازی در رابطه با کارخانه ریسباف اصفهان که در معرض خطر تخریب قرار داشت و با تلاش های وزارت راه و شهرسازی خریداری و نگهداری شد، اشاره کرد و افزود: تجربه کارخانه ریسباف نمونه خوبی است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان از این ثروت‌ها به بهترین شکل استفاده کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: کارخانه حریربافی چالوس نیز آنقدر ظرفیت دارد که بتواند به یکی از نقاط ارزشمند شهر تبدیل شود. برای حفظ و نگهداری کارخانه حریربافی چالوس، مشترکا دستگاه هایی که حضور دارند، سرمایه گذاری می کنند و کمک خواهیم کرد تا با محوریت استانداری مازندران کارخانه حریربافی چالوس حفظ بماند.

در همین رابطه محمد اسلامی استاندار مازندران نیز به ارایه نکاتی پرداخت و تصریح کرد: در رابطه با اصل موضوع که همان حفظ و نگهداری کارخانه حریربافی چالوس است تردیدی وجود ندارد. اما در مورد چگونگی اقدام و اینکه چه دستگاه‌هایی باید متولی حفظ و نگهداری شوند و نحوه واگذاری و خریداری کارخانه اختلاف‌نظر وجود دارد که در این زمینه باید در جلسات مشترک به توافق برسیم.

استاندار مازندران ادامه داد: کارخانه حریربافی چالوس مالکی دارد و مالک به دلیل اهمیتی که حفظ این کارخانه برای آینده شهر دارد می‌خواهد ملک خود را بفروشد که در این رابطه می توانیم باید با رایزنی و گفتگو به توافق موردنظر دست یابیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: سیستم، دیرهنگام متوجه اهمیت کارخانه حریربافی چالوس شد و البته با جلسات و گفتگوهایی که در این رابطه انجام شد، به اهمیت موضوع در استان واقف شدیم و تلاش داریم تا در جهت حفظ و نگهداری از آن گام‌های موثری برداریم.

وی یادآور شد: در رابطه با کارخانه حریربافی چالوس سه ساختمان برای تعریض خیابان با توافقات محلی و صورتجلسه تخریب شد. اما خوشبختانه ساختمان اصلی کارخانه حریربافی چالوس حفظ مانده است و تلاش داریم تا این کارخانه را حفظ کنیم.

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه، گفت: اگر کارخانه حریربافی چالوس به مانند کارخانه ریسباف اصفهان خریداری و حفظ و نگهداری شود کاری ارزشمند و ماندگار از سوی وزارت راه و شهرسازی است که امیدواریم این مهم با تلاش‌های آقای ایزدی و موافقت دکتر آخوندی و همچنین همراهی آقای اسلامی استاندار مازندران به نتیجه برسد.

گفتنی است، پیش‌تر نیز جلساتی در رابطه با حفظ کارخانه حریربافی چالوس در محل معاونت معماری و شهرسازی برگزار شده بود که جزئیات آن نیز طی گزارشی از سوی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اطلاع رسانی شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

نظر شما