شناسهٔ خبر: 54925 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در پاسخ به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام شد:

توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در دولت یازدهم رخ داد/ تاکید بر شهرسازی ریل‌پایه و تی‌او‌دی/ بانک‌ها از حمل‌ونقل ریلی حمایت نمی‌کنند

مصاحبه مدیرعامل واگن‌سازی تهران با بیان اینکه طرح‌های شهرسازی ریل‌پایه و توسعه مبتنی بر حمل‌‌ونقل در صورت اجرا دو طرح عالی هستند، گفت: توسعه حمل‌و‌نقل ریلی از ابتدای دولت یازدهم مورد توجه قرار داشته، اما شکوفایی بخش بار و مسافر درون‌شهری و برون‌شهری نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مجتبی گلشنی مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران در حاشیه برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته با اشاره به سابقه ۱۵ ساله این شرکت در تولید واگن‌های درون شهری و حومه‌ای همچنین تعمیر و نگهداری واگن‌ها  اظهار کرد: درزمینه بخش اول فعالیت خود تا کنون ۱۰۰۰ واگن برای مترو تهران و ۱۰۰ واگن برای مترو شهر مشهد از سوی شرکت واگن سازی تهران تولید شده است.

وی افزود: تا کنون موفق به بومی سازی ۳۰ درصد ساخت واگن شده ایم و در قالب قرار داد اخیر با وزارت کشور مبنی بر تولید ۶۳۰ واگن مقرر شده که بومی به ۵۵ درصد افزایش یابد.

گلشنی با اشاره به زمینه دوم کاری این شرکت بیان داشت: عملیات تعمیر و نگهداری تمامی واگن‌های مترو تهران در شرکت واگن‌سازی تهران انجام می‌شود که شامل تعمیرات دوره‌ای و تعمیرات اساسی  است.

مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران با اشاره به فعالیت این شرکت در زمینه حمل‌‌ونقل حومه‌ای نیز گفت: حدود ۲۰۰ دستگاه واگن در خط حومه‌ای تهران-کرج مشغول فعالیت هستند که قابلیت تولید آن برای سایر شهرهای حومه‌ای وجود دارد.

وی افزود: به دلیل نداشتن ترمز در این واگن‌ها درصد بومی سازی بیش از ۵۵ درصد است و در صورت ثبت سفارس قابلت افزایش میزان بومی سازی نیز وجود دارد.

گلشنی در پاسخ به سوال پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص تاثیر دو طرح شهرسازی‌ریل پایه و توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل TOD در صورت اجرا شدن طرح و برنامه‌های عالی هستند اما در حقیقت اقدامات عملی به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری و پشتیبانی مالی به کندی پیش می‌رود.

مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران بیان  کرد: توسعه حمل‌ونقل ریلی از ابتدای دولت یازدهم مورد تاکید قرار داشت اما با توجه به مشکلات پیش روی ولت سرمایه‌گذاری کلان در بخش حمل‌ونقل به ویژه حمل‌ونقل ریلی صورت نگرفت که در صورت وقوع آن  شاهد شکوفایی این صنعت  در همه بخش‌ها از جمله  بار و مسافر درون و برون شهری خواهیم بود.

وی تصریح کرد: برای استفاده از لیزینگ ریلی باید شرکت‌ها از حمایت بانک‌ها برخوردار باشند در صورتی که بانک‌ها فقط در بنگاه‌های پر سود و زودبازده سرمایه گذاری می‌کنند

گلشنی در پایان خاطرنشان کرد: نمایشگاه تاثیر بالایی بر توسعه فعالیت‌‌ها و همکاری‌ها بین شرکت‌های ریلی داخلی و خارجی داشته است و همین امر باعث بهبود وضعیت نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی طی این شش سال شد.

نظر شما