شناسهٔ خبر: 54928 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی خبر داد:

افزایش ۱۰ درصدی بهای بلیت قطارهای مسافری از امروز/ امضای قرارداد و تفاهم‌نامه با دو شرکت داخلی

مصاحبه عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی از اعمال افزایش ۱۰ درصدی بهای بلیت قطارهای مسافری از ابتدای تابستان خبر داد و گفت: اگرچه این مقدار از افزایش قیمت کافی نیست اما با توجه به وضعیت اقتصادی مردم با این رقم موافقت شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا شیخ طاهری عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و مدیرعامل شرکت بن ریل در حاشیه برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته در جمع خبرنگاران از افزایش ۱۰ نرخ درصدی بلیت قطارهای مسافری و اعمال آن از ابتدای فصل تابستان خبر داد و گفت: پیشنهاد اولیه ما مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی بود اما پس از بررسی‌های انجام‌گرفته در شورای رقابت با افزایش ۱۰ درصدی بهای بلیت در سفرهای تابستانی موافقت شد که این تصمیم با توجه به وضعیت اقتصادی مردم مورد قبول ما نیز قرار گرفت.

وی با بیان این‌که حاشیه سود شرکت‌های ریلی بسیار اندک است، اظهار کرد: درصورتی‌که این افزایش قیمت‌های اعمال نمی‌شد، شرکت‌های ریلی بسیار زیانده می‌شدند، حتی تراز مالی برخی از شرکت‌ها منفی می‌شد.

شیخ طاهری به متوسط اشغال صندلی قطارهای مسافری در کشور اشاره کرد و گفت: ضریب اشغال صندلی قطارهای مسافری در کشور به‌طور متوسط کمتر از ۷۰ درصد است و امیدواریم با ارائه خدمات مطلوب به مسافران و افزایش تقاضا شاهد رونق کسب‌وکار شرکت‌های ریلی در کشور باشیم.

وی دولت را به بی‌توجهی به طرح‌های نوسازی ناوگان شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی متهم کرد و یادآور شد: در این بخش به‌خوبی توسعه زیرساخت‌ها انجام‌شده اما به توسعه ناوگان ریلی توجه لازم نشده است.

مدیرعامل شرکت بن ریل افزود: در صنعت حمل‌ونقل ریلی بخش خصوصی دولت را نشانه گرفته و دولت نیز ناکارآمدی شرکت‌های ریلی را مطرح می‌کند درحالی‌که هرکدام از این بخش‌ها می‌توانند با تعامل و همکاری به‌خوبی به وظایف خود عمل کنند.

شیخ طاهری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون باوجود تلاش شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از ۳۰ درصد ظرفیت شرکت هایریلی استفاده نمی‌شود و تا زمانی که نتوانیم از این ظرفیت خالی استفاده کنیم شرکت‌های متحمل ضرر و زیان می‌شوند و باید با ارائه طرح‌های مناسب بازرگانی این ظرفیت را کامل کنیم.

وی افزود: هم‌زمان با ظرفیت‌سازی باید نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور نیز انجام شود، زیرا هم‌اکنون متوسط عمر واگن‌های مسافری کشور ۳۰ سال است، اما متوسط عمر واگن‌های مسافری شرکت بن ریل حدود ۱۰ سال است و نوسازی ناوگان همچنین یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این شرکت ریلی در کشور است.

مدیرعامل شرکت بن ریل بیان کرد: در سال ۲۰۱۶ بن ریل با شرکت راه‌آهن آلمان قراردادی امضا کرد که برمبنای آن با انجام مفاد قرارداد و ارتقای کیفی خدمات، موفق به دریافت گواهینامه بین‌المللی چهار ستاره از مجموع ۵ ستاره موجود خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود این قرارداد در شهریورماه امسال به‌طور کامل اجرا و بن ریل موفق به دریافت این گواهینامه بین‌المللی از راه‌آهن آلمان شود.

شیخ طاهری خاطرنشان کرد: راه‌آهن شرقی بنیاد مستضعفان دارای ۱۳۱ واگن مسافری با میانگین عمر ۱۰ سال است که ۸۸ درصد آن‌ها از امکانات روز جهان برخوردار هستند.

وی افزود: در راستای برنامه توسعه بنیاد مستضعفان، واگن‌های بخش مسافری به بیش از ۲۰۰ دستگاه خواهد رسید که در این راستا روز گذشته قراردادی با شرکت پلورسبز و تفاهم‌نامه‌ای با شرکت واگن پارس مجموعاً به ارزش هزار میلیارد ریال منعقد شد.

نظر شما