شناسهٔ خبر: 55059 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار کردستان خبر داد؛

تامین ۱۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار براي کریدور شمال- جنوب

کریدور شمال جنوب دولت تدبیر و امید نخستین قدم‌های توسعه کردستان را با توسعه زیرساخت‌ها از جمله راه‌های ارتباطی شروع کرد و در طول چهار سال گذشته در مجموع ۹۶۰ کیلومتر راه شامل ۲۴۰ کیلومتر محورهای بین شهری و ۷۲۰ کیلومتر راه روستایی در این استان با اعتبار ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال احداث شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، بهمن مردانیا  با اعلام این موضوع اظهارکرد: استان در مسیر کریدور شمال جنوب کشور قرار دارد و تمامی قطعات باقی مانده این پروژه به پیمان واگذار شده و برای تامین اعتبار آن یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اوراق بهادار به فروش رفته است.

استاندار کردستان گفت اضافه کرد: این قطعات در محورهای کامیاران - سنندج، سنندج - دیواندره، دیواندره - سقز و سقز - بوکان است که شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور عهده دار اجرای این طرح‌ها است.

کریدور شمال - جنوب به طول یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر، کوتاه ترین مسیر اتصال اروپا به خلیج فارس است که ۳۲۰ کیلومتر از آن در استان کردستان قرار دارد.

وی افزود: چندین پروژه راهسازی دیگر از جمله جاده مریوان سنندج، گردنه صلوات آباد و چندین طرح روستایی در حال انجام بوده که تمام پروژه‌های این حوزه تامین اعتبار شده است.

مرادنیا یادآور شد: شرایط جغرافیایی کردستان، قرار گرفتن در منطقه کوهستانی با طبیعت خشن باعث شده هزینه‌های راهسازی در این استان در مقایسه با استان‌های مرکزی بیشتر باشد اما با وجود این مشکلات نیز هم اکنون یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه در استان در دست احداث است که ۳۰۰ کیلومتر آن محور بین شهری و یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر دیگر راه روستایی است.

وی گفت: یکی دیگر از پروژه‌های حمل و نقل احداث شبکه ریلی در استان است که این طرح نیز در قالب پروژه راه آهن همدان سنندج در دست احداث است.

عملیات اجرای خط آهن همدان - سنندج به طول ۱۵۰ کیلومتر در سه قطعه در حال انجام است و عملیات زیرسازی قطعه اول این پروژه ۶۷ درصد، قطعه دوم ۱۷ درصد و قطعه سوم ۱۰۰ درصد پیشرفت دارد که در مجموع دارای پیشرفت ۵۵ درصدی است

نظر شما