شناسهٔ خبر: 55208 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشایری در نخستین جلسه شورای راهبردی نهاد گفتمان شهری اعلام کرد:

تاکید بر راه‌اندازی خانه‌های گفتمان شهری مراکز استان‌/ تلاش برای حضور عموم مردم در نهادهای گفتمان شهری

جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه متأسفانه امروز حضور اهل حرفه در نهادهای گفتمان‌ شهری در سراسر کشور غالب بر حضور عموم مردم است گفت: با وجود آنکه اعتقاد دارم وجود جریان حرفه‌ای، متخصصین و دانش‌ورزان در این نهادها امری واجب بوده ولی حضور عوام حتی به عنوان مستمع در این اماکن ضروری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نخستین جلسه شورای راهبردی نهاد گفتمان شهری با حضور محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی، هوشنگ عشایری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، منا عرفانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان، حبیب خراسانی رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری ایران و سایر اعضای شورا در محل خانه گفتمان شهری (خانه وارطان) برگزار شد.

عشایری در این نشست با تأکید بر اهمیت تداوم رویکرد ایجاد نهادهای گفتمان در سطح شهرهای کشور بیان کرد: من در تمامی سفرهای استانی خود در راستای وظیفه شرکت بازآفرینی شهری ایران جهت ارتقای توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی و ترویج این مسئله بین مردم می‌بیینم که راه‌اندازی نهادهای گفتمان در هرمنطقه‌ای به نحوی دچار مشکل است به همین دلیل قصد داریم اتفاقی بیفتد مسیر اجرایی این هدف در نقاط مختلف تسهیل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فعالیت‌های ۶ بعدی برنامه ملی بازآفرینی شهری تحت عنوان توان‌افزایی محلات بیان کرد: با توجه به مطالعات انجام شده مسئله آسیب‌های اجتماعی یکی از ابعاد بسیار مهم این برنامه به شمار می‌رود که حتی از جانب نگاه حاکمیتی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از این روز هر سه ماه یکبار شورای اجتماعی کشور از سوی نهاد رهبری برگزار و مسائل متعدد این آسیب‌ها از جنس طلاق، اعتیاد، پرخاش‌گری و ... مورد بررسی قرار می‌گیرد، مسئله‌ای که ما نیز به دلیل تأثیر مستقیم بر جامعه هدف در کنار برنامه بازآفرینی به آن توجه کرده و در این رویکرد اقداماتی را برای آن تعریف کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: در این راستا اماکن و نهادهایی را در برنامه‌ریزی خود تعیین و مشخص کردیم تا مکانی برای گفتگو و رفع مشکلات در مسیر پیش‌رویمان باشد، نهادهایی که در من در سفرهای استانی می‌بینیم همگی در مراحل ساخت، مرمت و یا اتمام و برگزاری جلسات هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه متأسفانه امروز حضور اهل حرفه در نهادهای گفتمان‌ شهری در سراسر کشور غالب بر حضور عموم مردم است گفت: با وجود آنکه اعتقاد دارم وجود جریان حرفه‌ای، متخصصین و دانش‌ورزان در این نهادها امری واجب بوده ولی حضور عوام حتی به عنوان مستمع در این اماکن ضروری است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه خاطرنشان کرد: به تصور من خط‌کشی در ساختار مدیریت خانه‌های گفتمان شهری نیز اقدام درستی نخواهد بود چراکه اینطور منافع عمومی و حرفه‌ای تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

عشایری همچنین با تأکید براینکه قطعا سیاست راه‌اندازی خانه‌های گفتمان شهری در سراسر کشور همانند گذشته ادامه خواهد یافت گفت: ما همچنان در شرکت بازآفرینی خرید خانه‌های تاریخی در سراسر کشور به ویژه در مراکز استان‌ها را در اولویت قرار داده و به این مسیر ادامه خواهیم داد.

سعید معیدفر جامعه‌شناس و استاد دانشگاه نیز با حضور در این جلسه با تأکید بر ضرورت حضور مردم از تمامی اقشار در نهادهای گفتمان شهری بیان کرد: باید بتوانیم تا جای ممکن مکانی دوست‌داشتنی و دارای حس تعلق برای مردم در شهرها ایجاد کرده و شهر را تنها در خیابان و پارک خلاصه کنیم.

معیدفر با بیان اینکه تحرک و زنده بودن باید در مقیاس مختلف و در سطوح گوناگون مردم در شهرها دیده شود گفت: درحال حاضر بیگانگی در سطح کلانشهرها به اندازه‌ای افزایش یافته است که افراد جز منفعت خود به موضوع دیگری فکر نمی‌کنند، ما باید در این شرایط نهادی را شکل دهیم  تا نظام مدیریتی آن بدون درنظر گرفتن یک ریال منفعت و سود در عرصه‌های مختلف شهری فعالیت کرده و افراد برای انجام گفتگوهای سازنده به دور یکدیگر جمع کند.

حبیب خراسانی رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در بخش دیگری از این نشست با تأکید براینکه باید از فضای ایجاد شده از سوی دولت در راه‌اندازی این گونه نهادها و خانه‌های گفتمان شهری نهایت استفاده را ببریم گفت: قطعا حضور این نهادها شرایط و پتانسیل لازم برای رسیدگی و پیگیری مباحث گوناگون فرهنگی و اجتماعی در کشور را فراهم می‌سازد./

نظر شما