شناسهٔ خبر: 55282 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بهاروند مطرح کرد؛

طرح جامع شهری شیراز امسال ویرایش می شود/ تحقق ۲میلیارد و ۸۰۰میلیون اعتبار برای سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای شیراز۹۶

ابراهیم بهاروند معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان فارس با اشاره به ویرایش و بروزرسانی طرح جامع شهری شیراز در سال ۹۷ گفت: برای شناسایی معضلات و نیازهای ساکنین محلات سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای شهر شیراز تنها ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از اعتبار سال ۹۶ محقق شد.

ابراهیم بهاروند معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره فعالیت‌های این معاونت در سال گذشته اظهار کرد: طرح جامع بافت تاریخی شیراز در سال ۸۷ تصویب شد که با توجه به منحصربه‌فرد بودن بافت تاریخی شیراز، تهیه طرح جامع به‌منظور حفاظت و ارتقای کیفیت آن ضروری است.

وی ادامه داد: این امر سبب شد تا مقام عالی وزارت در بازدید از بافت تاریخی شیراز با این طرح موافقت کند و قرارداد تهیه طرح جامع با گروه مهندسین مشاور بین‌المللی از کشور فنلاند و ایتالیا باسابقه چند دهه فعالیت در یونسکو منعقد شد که مطالعات اولیه و برداشت‌های وسیع میدانی انجام‌شده است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان فارس با بیان اینکه دوره ۱۰ ساله طرح جامع بافت تاریخی شهر شیراز تمام شده، از ویرایش و به‌روزرسانی این طرح بر اساس آمار و جمعیت جدید در سال ۹۷ خبر داد.

وی درباره برگزاری نمایشگاه آثار زندیه در پاییز سال گذشته گفت: بر اساس دستور مقام عالی وزارت و به دلیل اهمیت وافر مجموعه زندیه، مسابقه طراحی بین‌المللی مربوط به بازآفرینی در یکی از خانه‌های مرمت‌شده محله تاریخی سنگ سیاه به مدت یک هفته برگزار شد که از بین حدود ۶۰ اثر دریافت شده ۱۴ اثر به بخش نهایی مسابقه راه یافت.

بهاروند تصریح کرد: در این نمایشگاه تمام طرح‌ها و طرح‌های برتر به نمایش درآمدند تا بازدیدکنندگان در جریان روند تصویب طرح قرار بگیرند که نمایشگاه با استقبال دانشجویان، اساتید و مردم مواجه شد.

وی درباره پروژه بازآفرینی محله سنگ سیاه بیان کرد: بدنه‌سازی ضلع شرقی آن از جنب سازمان احیاء و نوسازی شهرداری تا امام‌زاده سید تاج‌الدین غریب با هزینه‌ای بالغ‌بر یک میلیارد و ۲۵۹ میلیون ریال به اتمام رسیده و ضلع غربی آن نیز بیش از ۵۵ درصد پیشرفت داشته که هزینه‌ای بالغ‌بر یک میلیارد و ۳۵۳ میلیون ریال در بردارد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان فارس با اشاره برگزاری جلسات ستاد بازآفرینی پایدار شهری در شهرهای این استان گفت: نیازهای محلات هدف بازآفرینی ابتدا در جلسات خانه محلات مطرح می‌شود، سپس به جهت ایجاد هم‌افزایی مسائل در ستاد شهرستان مطرح‌شده و تصمیم‌گیری می‌شود، ستاد استانی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و هدف به ریاست استاندار نیز وظیفه تعیین سیاست راهبردی کلی مباحث بازآفرینی محلات هدف بر اساس چشم‌انداز طرح‌های موجود را عهده‌دار است.

وی با بیان اینکه اعتبار ۹ میلیاردی تومانی برای شناسایی معضلات و نیازهای ساکنین محلات سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای شهر شیراز محقق نشد، افزود: اعتبار سال ۹۶ با رقم ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان که کمتر از یک‌سوم مبلغ قبلی است در یک هفته گذشته به استان ابلاغ شده است.

بهاروند درباره میزان تسهیلات اعطایی به بافت فرسوده گفت: در سال ۹۶ به حدود ۷۰۰ واحد بافت فرسوده تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در شیراز حدود ۲۰ سکونتگاه غیررسمی شناسایی شده، تصریح کرد: از این تعداد ۱۰ محله از آن‌ها به‌عنوان هدف توانمندسازی شهری قرار گرفته که اقدامات بسیارخوبی در راستای توانمندسازی این محلات صورت گرفته است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان فارس افزود: در سکونتگاه غیررسمی چهار خانه محله در دست ساخت بوده که بین ۲۰ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی بیان کرد: در سکونتگاه غیررسمی مهدی‌آباد شیراز نیز عملیات اجرایی ۵ کیلومتر لوله‌کشی فاضلاب بااعتباری بالغ‌بر ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان انجام شده که این عملیات از شهریورماه سال ۹۶ آغاز شده و هم‌اکنون ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بهاروند با اشاره به بازآفرینی ۱۵ دفتر تسهیل‌گری بر اساس نیاز محلات در محلات هدف یادآور شد: همان‌گونه که از نام این دفاتر برمی‌آید، دفاتر تسهیل‌کننده فعالیت ساماندهی در محلات هدف بر اساس مطالعه دقیق محله، ساکنان و نیازهای آنان و منطبق کردن این نیازها با ضوابط، مقررات شهرسازی و کاهش نگاه آمرانه در دستور مدیریت شهری است.

نظر شما