شناسهٔ خبر: 55316 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشایری در نشست با مدیران کل استان‌ها بیان کرد:

تأکید بر پیگیری جدی واگذاری اراضی دولتی به برنامه بازآفرینی از سوی مدیران کل استان/ برخورداری محلات ناکارآمد شهری از تمامی تخفیفات و تشویق‌های مناطق محروم

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی مسائل فرهنگی و اجتماعی را رویکرد اصلی برنامه ملی بازآفرینی اعلام کرد و گفت: برخورداری محلات ناکارآمد شهری از تمامی تخفیفات و تشویق‌های مناطق محروم کشور در امر توسعه بهترین فرصت برای وزارت راه و شهرسازی است تا در این مسیر از آن بهره گرفته و مطالبه‌گری لازم  را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست با مدیران کل استان‌ها با تأکید بر اینکه برنامه ملی بازآفرینی با رویکرد محله‌محوری تدوین و متشکل از سه نوع پروژه اجرایی است گفت: بخش اول این پروژه‌ها تحت عنوان پروژه‌های زیربنایی و روبنایی در برنامه ملی بازآفرینی بر عهده دولت و شهرداری بوده که اخیرا نیز در این راستا منابعی به ادارات کل راه و شهرسازی در استان‌ها ارائه شده که امید است تا تاریخ ۳۰ تیرماه به طور کامل جذب شود.

عشایری با اشاره به بحث کمبود بودجه در مقابل اهمیت بالای بحث پروژه‌های بازآفرینی در این دوره  بیان کرد: با توجه به این شرایط خوشبختانه منابع لازم برای اجرایی شدن مرحله اول پروژه‌های بازافرینی واریز شده که نشان از اهمیت بالای موضوع دارد، از این سو انتظار می‌رود تمامی استان‌ها مبالغ واریزی را در راستای اجرای برنامه هزینه و گزارش آن را به صورت منظم در اختیار شرکت بازآفرینی شهری ایران بگذارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت بخش دوم برنامه ملی بازآفرینی تحت عنوان بخش مسکن بیان کرد: دولت محترم در این راستا برای شتابدهی به فرآیند اجرایی برنامه بازآفرینی از پیشنهاد استفاده از اراضی دولتی بهره برد و در بخش دیگر نیز اراضی عمومی واگذار شده از سوی مردم و ورود توسعه‌گران را به میدان تدوین و مطرح کرد.

این مقام مسئول در این خصوص افزود: طبق بررسی‌های انجام شده برای تسهیل در ورود توسعه‌گران و مردم به میدان، ابزارهای مالی و حقوقی لازم طی ۲۱ بند تدوین و در تاریخ ۱۰ خردادماه سال جاری به تمامی بخش‌های ذیربط ابلاغ شد.

وی ضمن اشاره به حساسیت بالای رئیس‌جمهوری بر واگذاری هرچه سریعتر اراضی دولتی و شتابدهی هرچه بیشتر به برنامه ملی بازآفرینی در سطح کشور بیان کرد: متأسفانه با وجود تأکیدات مؤکد رئیس جمهوری در ضرورت واگذاری هرچه سریعتر اراضی دولتی بلااستفاده به وزارت راه وشهرسازی هنوز یک متر مربع از این اراضی به شرکت بازآفرینی معرفی نشده که درخواست داریم مدیران کل راه و شهرسازی در استان‌ها با ارسال نامه و شناسایی این اراضی و حتی بررسی موضوع در کمیسیون سه نفره در سازمان ثبت در صورت نیاز به تسریع این فرآیند کمک کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این راستا خاطرنشان کرد: طی جلسه اخیر برگزار شده با حضور معاون رئیس جمهور بر ضرورت شناسایی اراضی و ارسال درخواست‌ها به دستگاه‌های مربوطه بسیار تأکید شد که انتظار می‌رود این موضوع از سوی مدیران کل در استان‌ها به جد پیگیری شود.

عشایری با بیان این که در گام اول اجرایی شدن فرآیند برنامه بازآفرینی شرکت عمران بهسازی به شرکت بازآفرینی تغییر نام داده و معاونت مسکن و بازآفرینی در ادارات کل استان‌ها شکل گرفت گفت: متأسفانه احساس می‌شود علی‌رغم آنکه تمامی مدیران بحث بازآفرینی را یکی از دغدغه‌های اصلی کشور و دولت می‌دانند ولی این مسئله در عمل احساس نشده و به عنوان یک موضوع جدی در رویکرد و سیاست‌گذاری‌ها دیده نمی‌شود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود مسائل فرهنگی و اجتماعی را رویکرد اصلی برنامه ملی بازآفرینی اعلام کرد و گفت: از تمامی مدیران کل درخواست می کنیم تا در انتخاب ارکان ادارات تشکل حرفه‌ای بازآفرینی در استان‌ها دقت کرده و در مطالبه‌گری ۲۱ ماده ابزارهای مالی و حقوقی این برنامه کوشا باشند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی برخورداری محلات ناکارآمد شهری از تمامی تخفیفات و تشویق‌های مناطق محروم کشور در امر توسعه بهترین فرصت برای وزارت راه و شهرسازی است تا در این مسیر از آن بهره گرفته و مطالبه‌گری لازم  را داشته باشد.

وی در پایان ورود جدی صدا و سیما به این مسئله و ترویج بحث بازآفرینی در کشور را یکی از راهکارهای مورد نیاز در این مسیر دانست و افزود: قطعا مدیران کل راه و شهرسازی در استان‌ها باید شهرداری‌ها را به عنوان محور اصلی برنامه وارد برنامه کرده و از آن‌ها در این مسیر بهره ببرند./

نظر شما