به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، محمدمهدی یزدانی گفت: در این جلسه عوامل داخلی و خارجی احصا شده شرکت در حوزه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و همچنین اداره کل امور مالی و درآمد، تحلیلهای مالی، درآمد و وصول مطالبات را ارائه داد.
وی در تشریح تحلیل انجام شده بر اساس نقاط قوت، ضعف و فرصتها و تهدیدها گفت: در جلسات تحلیل محیطی شرکت در حوزه اقتصادی مواردی مانند در اختیار داشتن 54 فرودگاه، در اختيار داشتن فضاي پروازي، تعاملات موردی با سازمانهای بینالمللی در حوزه اقتصادی، وجود ایستگاههای متعدد ارتباطی، ناوبری و راداری، در اختیار داشتن تجهیزات مناسب فرودگاهی، در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص و ... به عنوان نقاط قوت در نظر گرفته شد.
یزدانی، عدم آيندهنگري در فرودگاهها، عدم تناسب طرح جامع فرودگاهها با طرحهای توسعهای، نبود نگاه تجاری و کسب و کار به فرودگاهها، فقدان برنامه جامع و نقشه راه، عدم وجود مديريت واحد در فرودگاهها، هزینه کلان نگهداري فرودگاههای کشور، فرسودگی زیرساختهای فرودگاهی، بهرهوری پایین در شرکت و ... را به عنوان نقاط ضعف شرکت برشمرد و افزود: اعتبار و برند بودن شرکت، استفاده از تجهیزات ماهوارهای خدمات ناوبری هوایی، انحصاري بودن بازار ارائه خدمات ناوبری هوایی شركت، بازارهاي گسترده داخلي و منطقهاي براي ارائه خدمات مهندسي، مشاورهاي و آموزش مرتبط با عمليات هوانوردي و فرودگاهي، پتانسيل بالای كشور در خصوص گردشگري و توسعه رویکرد توجه به صنعت گردشگری، توجه ویژه مسئولان ارشد نظام به صنعت حمل و نقل هوایی، رشد قابل ملاحظه صنعت حمل و نقل هوایی در جهان به خصوص در منطقه خاورمیانه، استفاده از برنامه جهانی ATM، زیرساختهای قانونی، عضويت ايران در سازمان بينالمللي و درآمدهای ارزی و ... به عنوان فرصتهای پیش روی شرکت مطرح شدند.
وی در مورد تهدیدات تشخیص داده شده برای شرکت گفت: تنش در مناسبات بينالمللي و عدم امكان پيشبيني آينده سياسي، تورم، نرخ ارز، تحریم، افزايش هزينههاي تعمير و نگهداري تجهيزات در شرکتهای هواپیمایی و کاهش پرواز در فرودگاهها، انعطافپذير نبودن فضاي كشور به دليل محدوديتهاي شدید اعمال شده از سوي ارگانهاي نظامي، ايجاد مسيرهاي بهینه در كشورهاي همسايه جهت جذب ترافيكهاي عبوري، تعدد مراكز تصميمگيري و اعمال فشارهاي بيروني، حجم سرمايهگذاري وسيع در كشورهاي رقيب، سهم اندك سرمايهگذاري بخش خصوصي در صنعت هوانوردي كشور، ضعف و ناكارآمدي قوانين و مقررات در ايجاد محيط رقابتي، عدم پايبندي شركتهاي هواپيمايي به پرداخت تعهدات مالي خود به شركت فرودگاهها از جمله این موارد هستند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی راهبردی و مدیریت عملکرد با اشاره به اینکه حاصل این تحلیل ها چنین خواهد شد که با تدوین برنامههای بلندمدت از این نقاط قوت و فرصتها استفاده کرده و نقاط ضعف شرکت را بهبود بخشیم از شروع به کار کمیته زیرساخت فرودگاهی و ناوبری هوایی با هدف بررسی تحلیل محیطی از هفته آینده خبر داد.
گفتنی است؛ سی و یکمین کارگروه برنامهریزی راهبردی شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران و دوازدهمین جلسه تحلیل محیط داخلی و خارجی شرکت در حوزه اقتصادی 10 تیر 97، با حضور حمیدرضا سیدی معاون برنامهریزی، نظارت و امور اقتصادی، محمدمهدی یزدانی، مدیرکل دفتر برنامهریزی راهبردی و مدیریت عملکرد و معاونان، مشاوران، رئیسان و کارشناسانی از معاونت برنامهریزی، نظارت و امور اقتصادی، معاونت عملیات فرودگاهی، معاونت عملیات هوانوردی، دفتر تشکیلات و برنامه و بودجه، دفتر بازرگانی و سرمایهگذاری، دفتر برنامهریزی راهبردی و مدیریت عملکرد، اداره کل امور مالی و درآمد و اداره کل کنترل ترافیک هوانوردی، در معاونت برنامهریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت تشکیل شد.
نظر شما