شناسهٔ خبر: 55354 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

يك مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد:

عوامل محيطی حوزه اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها در کارگروه برنامه‌ریزی راهبردی

شرکت فرودگاهها مديرکل دفتر برنامه‎ريزی راهبردی و مديريت عملکرد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از برگزاری سی و يکمين کارگروه برنامه‎ريزی راهبردی و دوازدهمين جلسه تحليل محيط داخلی و خارجی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوايی ايران به منظور تحليل محيطی اين شرکت در حوزه اقتصادی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط ‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، محمدمهدی یزدانی گفت: در این جلسه عوامل داخلی و خارجی احصا شده شرکت در حوزه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و همچنین اداره کل امور مالی و درآمد، تحلیل‎های مالی، درآمد و وصول مطالبات را ارائه داد.

وی در تشریح تحلیل انجام شده بر اساس نقاط قوت، ضعف و فرصتها و تهدیدها گفت: در جلسات تحلیل محیطی شرکت در حوزه اقتصادی مواردی مانند در اختیار داشتن 54 فرودگاه، در اختيار داشتن فضاي پروازي، تعاملات موردی با سازمان‎های بین‎المللی در حوزه اقتصادی، وجود ایستگاه‎های متعدد ارتباطی، ناوبری و راداری، در اختیار داشتن تجهیزات مناسب فرودگاهی، در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص و ... به عنوان نقاط قوت در نظر گرفته شد.

یزدانی، عدم آينده‎نگري در فرودگاه‎ها، عدم تناسب طرح جامع فرودگاه‎ها با طرح‎های توسعه‎ای، نبود نگاه تجاری و کسب و کار به فرودگاه‎ها، فقدان برنامه جامع و نقشه راه، عدم وجود مديريت واحد در فرودگاه‎ها، هزینه کلان نگهداري فرودگاه‎های کشور، فرسودگی زیرساخت‎های فرودگاهی، بهره‎وری پایین در شرکت و ...  را به عنوان نقاط ضعف شرکت برشمرد و افزود: اعتبار و برند بودن شرکت، استفاده از تجهیزات ماهواره‎ای خدمات ناوبری هوایی، انحصاري بودن بازار ارائه خدمات ناوبری هوایی شركت، بازارهاي گسترده داخلي و منطقه‎اي براي ارائه خدمات مهندسي، مشاوره‎اي و آموزش مرتبط با عمليات هوانوردي و فرودگاهي، پتانسيل بالای كشور در خصوص گردشگري و توسعه رویکرد توجه به صنعت گردشگری، توجه ویژه مسئولان ارشد نظام به صنعت حمل و نقل هوایی، رشد قابل ملاحظه صنعت حمل و نقل هوایی در جهان به خصوص در منطقه خاورمیانه، استفاده از برنامه جهانی ATM، زیرساخت‎های قانونی، عضويت ايران در سازمان بين‎المللي و درآمدهای ارزی و ... به عنوان فرصت‎های پیش روی شرکت مطرح شدند.

وی در مورد تهدیدات تشخیص داده شده برای شرکت گفت:  تنش در مناسبات بين‎المللي و عدم امكان پيش‎بيني آينده سياسي، تورم، نرخ ارز، تحریم، افزايش هزينه‎هاي تعمير و نگهداري تجهيزات در شرکت‎های هواپیمایی و کاهش پرواز در فرودگاه‎ها، انعطاف‎پذير نبودن فضاي كشور به دليل محدوديت‎هاي شدید اعمال شده از سوي ارگان‎هاي نظامي، ايجاد مسيرهاي بهینه در كشورهاي همسايه جهت جذب ترافيك‎هاي عبوري، تعدد مراكز تصميم‌گيري و اعمال فشارهاي بيروني، حجم سرمايه‎گذاري وسيع در كشورهاي رقيب، سهم اندك سرمايه‎گذاري بخش خصوصي در صنعت هوانوردي كشور، ضعف و ناكارآمدي قوانين و مقررات در ايجاد محيط رقابتي، عدم پايبندي شركت‎هاي هواپيمايي به پرداخت تعهدات مالي خود به شركت فرودگاه‎ها از جمله این موارد هستند.

مدیرکل دفتر برنامه‎ریزی راهبردی و مدیریت عملکرد با اشاره به اینکه حاصل این تحلیل ها چنین خواهد شد که با تدوین برنامه‎های بلندمدت از این نقاط قوت و فرصت‎ها استفاده کرده و نقاط ضعف شرکت را بهبود بخشیم از شروع به کار کمیته زیرساخت فرودگاهی و ناوبری هوایی با هدف بررسی تحلیل محیطی از هفته آینده خبر داد.

گفتنی است؛ سی و یکمین کارگروه برنامه‎ریزی راهبردی شركت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران و دوازدهمین جلسه تحلیل محیط داخلی و خارجی شرکت در حوزه اقتصادی 10 تیر 97، با حضور حمیدرضا سیدی معاون برنامه‎ریزی، نظارت و امور اقتصادی، محمدمهدی یزدانی، مدیرکل دفتر برنامه‎ریزی راهبردی و مدیریت عملکرد و معاونان، مشاوران، رئیسان و کارشناسانی از معاونت برنامه‎ریزی، نظارت و امور اقتصادی، معاونت عملیات فرودگاهی، معاونت عملیات هوانوردی، دفتر تشکیلات و برنامه و بودجه، دفتر بازرگانی و سرمایه‎گذاری، دفتر برنامه‎ریزی راهبردی و مدیریت عملکرد، اداره کل امور مالی و درآمد و اداره کل کنترل ترافیک هوانوردی،  در معاونت برنامه‎ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت تشکیل شد.

نظر شما