شناسهٔ خبر: 55864 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عفیفی پور خبر داد:

تخلیه و بارگیری کالا به مرز ۲۰ میلیون تن رسید/ رشد مثبت صادرات غیرنفتی و روند صعودی ترانزیت و صادرات نفتی

بندر مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از تخلیه و بارگیری ۲۰ میلیون تن انواع کالا، رشد ۱۵ درصدی صادرات فرآورده‌های نفتی و افزایش ۴ درصدی جابجایی کالاهای صادراتی غیرنفتی در این بندر طی فصل بهار سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از واحد اطلاعات و اخبار روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، اله مراد عفیفی پور با اشاره به جدیدترین آمارها از وضعیت عملیاتی بندر شهید رجایی، اظهار کرد: در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد سال ۹۷، شاهد تخلیه و بارگیری ۱۹ میلیون و ۵۷۸ هزار و ۷۵۱ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در این بندر بودیم.

وی حجم عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی را بالغ بر ۱۳ میلیون اعلام کرد و افزود: همچنین طی این مدت، ۶ میلیون و ۵۳۶ هزار تن فرآورده‌های نفتی در این بندر تخلیه و بارگیری شد.

صادرات غیرنفتی ۳.۸ درصد افزایش یافت

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ادامه اظهاراتش، حجم صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران را ۸ میلیون و ۸۷۲ هزار و ۷۹۴ تن اعلام کرد و افزود: این رقم در هم سنجی با سال گذشته رشد ۳.۸ درصدی داشته است.

عفیفی پور خاطرنشان کرد: طی فصل بهار سال جاری، ۷۲۴ هزار و ۱۴۹ تن کالای غیرنفتی از بندر شهید رجایی به‌عنوان بندر اصلی با استفاده از کشتی‌های کوچک‌تر به بنادر دیگر منطقه ترانشیپ شد.

ترانزیت ۱.۳ میلیون تن کالای غیرنفتی

این مقام مسئول از ترانزیت بالغ‌بر یک‌میلیون و ۳۲۳ هزار تن و کابوتاژ ۹ هزار و ۴۷۴ تن کالای غیرنفتی طی سه ماه نخست سال جاری خبر داد و افزود: طی این مدت، واردات یک‌میلیون و ۷۷۳ هزار تن از این‌گونه کالاها در بندر شهید رجایی به ثبت رسید که کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح آمار عملیات نفتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی پرداخت و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، دو میلیون و ۱۴۳ هزار و ۳۵۲ تن فرآورده‌های نفتی به خارج از کشور صادر شد که شاهد رشد ۱۴.۸ درصدی در این بخش از عملیات بندری بودیم.

به گفته عفیفی پور، ترانزیت این‌گونه فرآورده‌ها نیز با ثبت حجم عملیات ۱۵ هزار و ۴۳۷ تن، رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

وی اظهار کرد: طی این مدت، بیش از چهار میلیون تن فرآورده نفتی، کابوتاژ و بالغ بر ۳۳۳ هزار تن نیز از طریق این بندر وارد شد که کاهش ۵۳ درصدی داشته است.

افزایش ۵ درصدی کشتی‌های ورودی به بندر

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با اشاره به آمار ترافیک دریایی در حوضچه‌ها و اسکله‌های بندر شهید رجایی نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون، یک هزار فروند شناور به بزرگترین بندر تجاری کشور وارد شدند و در اسکله‌های چهل‌گانه آن پهلو گرفتند.

وی اضافه کرد: هم سنجی این تعداد از تردد شناورها به بندر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشانگر افزایش ۴.۷ درصدی است.

عفیفی پور در پایان گفت: از مجموع کل شناورهای ورودی به این بندر، ۸۴۴ فروند مربوط به کشتی‌های دارای تناژ بالای هزار تن بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما