شناسهٔ خبر: 56004 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشایری خبر داد:

پرداخت ۲۵۰۰میلیارد تومان از محل وجوه اداره شده برای اجرای برنامه بازآفرینی شهری/ نوسازی ۵۰۰ هزار واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی از پرداخت ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی از محل وجوه اداره شده برای اجرای برنامه بازآفرینی شهری در کشور خبر داد و گفت: طبق طرح باز آفرینی شهری باید سالانه۱۰۰ هزار واحد مسکونی در مناطق فرسوده شهری با استفاده از تسهیلات و تکمیل تمامی زیرساخت‌ها ساخته شود که طی ۵ سال آینده این رقم باید به ۵۰۰ هزار واحد برسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری معاون وزیر راه وشهرسازی  و مدیر عامل شزکت بازآفرینی شهری ایران در اخبار شبکه یک سیما با بیان اینکه زمینه اجرای طرح باز آفرینی شهری را فراهم کرده‌ایم گفت: میزان نرخ سود تسهیلات سپرده‌گذاری صندوق پس انداز یکم برای نوسازی مناطق بافت‌های فرسوده از ۸ درصد به ۶ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: امروز با برگزاری جلسه اجرای باز آفرینی شهری مقرر شد از محل وجوه اداره شده ۲هزار و۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت برای اجرای این طرح شود.

عشایری اظهار کرد: طبق طرح باز آفرینی شهری باید سالانه۱۰۰ هزار واحد مسکونی در مناطق فرسوده شهری ساخته و در طی ۵ سال باید ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب باز آفرینی شهری و با استفاده از تسهیلات و انجام زیرساخت ها نوسازی شود.

این مقام مسئول گفت: بسیاری از توسعه گران نگران ضمانت خرید واحدهای نوسازی شده بودند که اقدامات و مراحل لازم برای اجرای آن از سوی دولت انجام شد.

وی درباره ایجاد ۳۰۰ هزار شغل با تولید و ساخت واحدهای مسکونی در این طرح گفت: نوسازی هر واحد مسکونی ۸۵ متری ۱ شغل به صورت مستقیم و ۱.نیم شغل به صورت غیر مستقیم ایجاد می شود در نتیجه با ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ۲۵۰ هزار شغل ایجاد می شود‌

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ۵۰ هزار شغل نیز با ایجاد فضاهای عمومی به متراژ یک میلیون متر مربع از جمله مدرسه بیمارستان و مجتمع های تجاری در محلات ایجاد می شود.

وی توضیح داد: رييس جمهور تاكيد به اجراى بازآفرينى شهرى دارد و بر همين اساس اراضى دستگاه‌هاى دولتى به اين امر اختصاص خواهد يافت. در همین راستا وزارت راه وشهرسازی تمامی اراضی خود در شهرهای مختلف را به این بخش اختصاص داده است.

وی گفت: برنامه ملى بازآفرينى شهری يك برنامه كاملا مردمى و با رويكرد اجتماع محور است.

عشایری با بیان اینکه از بهمن ماه سال گذشته رئیس جمهور فرمان اجرایی باز آفرینی شهری را صادر کرد گفت: مقدمات شروع عملیات اجرای این طرح به مدت سه ماه تهیه و آیین نامه و الزامات آن در قالب ۲۱ ماده تدوین شد.

وی به باشگاه خبرنگاران گفت: این آیین نامه در ۳۰ اردیبهشت امسال در هئیت دولت تصویب و ابلاغ شد.

عشایری با بیان اینکه این برنامه مبتنی بر ۶ رویکرد جدی است افزود: در بخش خدمات زیربنایی و روبنایی دولت وشهرداری ها باید همکاری جدی داشته باشند.

وی بیان کرد: اصل اجرای طرح باز آفرینی شهری محله محوری است و در این طرح باید تمامی دستگاه ها، مدیران، ساکنان بافت های فرسوده و مدیران شهری همکاری کنند.

عشایری در پایان خاطرنشان کرد: در قالب این طرح‌ها یک میلیون متر مربع مدرسه، درمانگاه، ورزشگاه و فضای سبز ایجاد می شود و ۳۵۰ کیلومتر شبکه آب و فاضلاب و روشنایی احداث خواهد شد./

نظر شما