شناسهٔ خبر: 56067 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در مرکز پزشکی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران رخ داد:

انجام تحقیقات برای شناسایی عوامل موثر بر خستگی خلبانان/ تاکید بر ارتقای سطح ایمنی پروازها و کیفیت شغلی کادر پروازی

فرهاد طباطبایی مدیر گروه ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از انجام تحقیقات برای شناسایی عوامل موثر بر خستگی خلبانان با همکاری هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: این تحقیقات به شناخت درگيری‌های ذهنی و فشارهای فكری منجر به فرسودگی شغلی کادر پروازی و افزایش ضریب ایمنی در پروازها منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با درخواست مرکز پزشکی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ایران تحقیقاتی را برای اولویت‌بندی عوامل موثر بر خستگی ذهني خلبانان و عوامل پروازی آن آغاز کرد.

فرهاد طباطبایی قمشه، مدیر گروه ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره این تحقیقات گفت: قصد داریم با کمک افرادی که در حوزه صنعت هوانوردی تجربه پروازي دارند و با قوانين و مقررات و چگونگي اجراي فرايندها آشنايي دارند، مشکلات شاغلان در این حوزه را بررسی و اولویت بندی کنیم. تاکنون تحقیقات بین‌المللی بسیاری نیز در این حوزه انجام شده است.

طباطبایی درباره ضرورت انجام این تحقیقات نیز گفت: در سال ۲۰۱۵ یکی از هواپیماهای خطوط هوایی آلمان در سوییس سقوط کرد. دانشمندان نوروارگونومي در فرانسه با تحقيق بر سيگنالهاي مغزي و حركات چشم خلبانان در شبيه ساز پرواز به این نتیجه رسیدند که خستگی خلبان عامل اصلی این سانحه بوده است و از همان زمان تحقیقات خود را شروع کردند. ایران نیز با یک اختلاف زمانی این تحقیقات را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: برای انجام این تحقیقات از روش ارگونومی مشارکتی استفاده می‌کنیم. در این روش افرادی که صاحب تجربه و دانش هستند، اطلاعات ذهنی خود را با استفاده از راهکاری با نام توربین فکری، از طریق امکانی که در شبکه اینترنتی فراهم شده، با محققان در میان می‌گذارند. این روش کمک می‌کند که ما اولویت‌های موجود در مشکلات را متوجه شویم.

طباطبایی درباره مشکلات خلبانان و کادر پرواز گفت: عواملی مختلفی باعث خستگی و فرسودگی شغلی در خلبان و کادر پروازی می‌شود. آن‌ها تنها به خاطر تجهیزات فنی و ارگونومی صندلی خلبان تحت فشار نیستند. بلکه حتی شیفت‌های پروازی که در ساعات نامناسب شبانه روز اتفاق می‌افتد، مسائل خانوادگی، دور بودن از خانواده، و قوانینی که برای سلب اجازه پرواز در شرايط بيماري ارتقا شغلي و تخصیص حقوق به ازاي ساعات پرواز و تا خيرهايي كه از درب منزل تا لحظه شروع پرواز وجود دارد، کادر پرواز را تحت فشار قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم بدانیم که هر کدام از این عوامل در چه اولویتی هستند و کدام بیشتر در ایجاد خستگی خلبانان نقش دارد.

مدیر گروه ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ضمن تشکر از همکاری ایران ایر در این تحقیقات گفت: در این برنامه تعدادی از خلبانان و کادر پروازی، مسئولین مرکز پزشکی ایران‌ایر، و دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و اساتید در حوزه ارگونومی، علوم شناختي، مهندسی پزشکی و مهندسی صنایع مشارکت دارند.

طباطبایی در انتها گفت: امیدوارم این فعالیت‌ها کمک کند با وجود سلایق مختلف سیاسی و اقتصادی و اجتماعی، فضای بهتری برای زندگی بهتر ایرانیان فراهم شود. شادابی شغلی، عدم خستگی، اصلاح قوانین و افزایش بهره وری با کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد نتیجه این دست تحقیقات خواهد بود.

نظر شما