شناسهٔ خبر: 56200 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه شورای فنی استان خراسان رضوی عنوان شد؛

انجام طرح جانمایی گسل‌های شهر مشهد با دقت بالا

جلسه رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی در جلسه شورای فنی استان گفت: جانمایی و تدقیق گسل ها در مشهد نسبت به سایر کلان شهرهای کشور با دقت بالایی انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی؛ در جلسه شورای فنی استان كه با حضور محمد شكرچی زاده رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی برگزار شد؛ پس از بحث و بررسی، تعیین حریم گسل های مشهد به تاریخ ۱۵ مردادماه سال جاری موكول شد.

شكرچی زاده گفت: تمركز ما در حوزه مدیریت بحران باید پیشگیرانه باشد تا در زمان وقوع زلزله كمترین خسارت را داشته باشیم، ریسك جدید ایجاد نكنیم و ریسك های موجود را نیز كاهش دهیم كه خوشبختانه بنیه تخصصی كشور برای این كار مهیاست.

علی بیت الهی دبیر كارگروه ملی تخصصی مخاطرات زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن ارائه گزارش در خصوص وضعیت گسل های مشهد گفت: تدقیق نقشه گسل ها و تعیین حرائم آن پس از ۱۶ ماه و با همت سازمان زمین شناسی خراسان رضوی و همكاری برخی اساتید دانشگاه نظیر دانشگاه فردوسی با الویت شهرهای تهران، كرج، مشهد، تبریز و كرمان انجام شده است.

وی افزود: این مطالعات نسبت به سایر مطالعات انجام گرفته در کلان شهرهای کشور از دقت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: ۱۴ مصوبه قابل اقدام پس از تعیین محل گسل ها تدوین شده است كه یكی از این مصوبات ممنوعیت بلند مرتبه سازی و ساخت و ساز ساختمان های مهم در مسیر گسل ها و حرائم آن می باشد.

بیت الهی گفت: محل عبور گسل ها طبق نقشه و بر اساس آزمایشات و مشاهدات در برخی نقاط شهری دارای دقت قابل قبول و در برخی نقاط دیگر می بایست با انجام مطالعات و آزمایشات که مستلزم زمان و بودجه می باشد، محرز گردد.

در این جلسه وفق کارشناسی های اولیه انجام گرفته حریمی برای گسل ها از طرف کارگروه پیشنهاد گردید که مقرر شد طی جلسات کارشناسی ظرف ۱۵ روز آینده ارایه شود.

نظر شما