شناسهٔ خبر: 56209 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

فتاحی زاده تاکید کرد؛

لزوم استفاده از سرمایه‌های اجتماعی برای بهسازی شهری

فهیمه فتاحی‌زاده رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: ارتباط بین محورهای تاریخی- فرهنگی پیرامون حرم مطهر حضرت معصومه(س) و بافت اطراف آن در یک برنامه پنج ساله تکمیل می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، فهیمه فتاحی زاده در جلسه اتاق فکر توسعه استان قم اظهار کرد: در راستای برنامه جامع، اقدام مشترک بین دستگاه‌های استان برای بهسازی مسیری در بافت تاریخی اطراف حرم مطهر تعریف شده است که بیشترین سهم اجرایی را اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری قم در این طرح دارند و در مجموع نسبت به برنامه مدون سال گذشته ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم.

وی توضیح داد: در سال گذشته اولین پروژه بهسازی و کف سازی محور تاریخی حدفاصل خانه شاکری تا بلوار عمار یاسر بود که سه ماه به طول انجامید .

فتاحی زاده افزود: بهسازی محوطه بیت‌النور و میدان میر هم در مرحله بعدی اتفاق افتاد و یک میدانگاه و پاتوق محلی برای ساکنان ایجاد گردید.

رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قم از تکمیل پروژه کف سازی و جداره سازی میدان میر به سمت آب انبار لب چال خبر داد و ابراز کرد: ساماندهی محله امامزاده شاه حمزه تا مدرسه غیاثیه و پامنار نیز صد در صد پیشرفت فیزیکی داشته و ادامه محور پامنار به سمت آب انبار درخت پیر در حال انجام است.

وی در خصوص مشکلات و معضلات محدوده بافت تاریخی شهر قم گفت: یکی از این معضلات در بافت مرکزی و تاریخی شهر فقدان زمین خالی برای تامین زیرساخت ها و سرانه‌های خدمات شهری است که به همین دلیل نمی توان کمبود فضای سبز محلی و خدمات شهری را تأمین نموده و توسعه دهیم.

فتاحی زاده از مزیت مشارکتی بودن اجرای پروژه‌های بهسازی محلات تاریخی و ناکارآمد شهر قم گفت و افزود: این پروژه‌ها در برخی نقاط شهر تمرین خوبی برای همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان استان بوده و تفاهم نامه‌هایی برای بهسازی مسیرها با همکاری راه و شهرسازی، شهرداری و شرکت های زیر ساخت نظیر، اداره برق، آب و فاضلاب ( آبفا ) و شرکت گاز  و مخابرات صورت گرفته که می‌تواند برای آینده الگو باشد

وی با اشاره به اینکه با اقدامات صورت گرفته طی سال گذشته و سال جاری از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، این اداره کل رتبه ششم کشوری را در زمینه بهسازی بافت دارد افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعات در این زمینه استفاده از سرمایه‌های اجتماعی برای بهسازی شهری است

رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه وشهرسازی استان قم به بحث چالش مشارکت در طرح های بهسازی بافت فرسوده پرداخت و اظهار داشت: در بعضی موارد به دلیل عدم مشارکت و همراهی ساکنین بافت فرسوده، عملیات بهسازی بافت، محدود یا دچار کندی می شود.

وی تصریح کرد: میزان و نحوه مشارکت و سرمایه‌های اجتماعی که می توانیم در بافت ناکارآمد شهری داشته باشیم یک چالش است و باید دلایل عدم دستیابی به وضعیت مطلوب مورد بررسی قرار گیرد.

 فتاحی زاده در خصوص راهکارهای افزایش مشارکت شهروندان در بهسازی محلات تاکید کرد: نخبگان شهر اعم از جامعه شناسان، مردم شناسان، شهرسازان، رسانه ها و... می توانند نقطه نظرات، ایده ها و پیشنهاد های خود را در خصوص افزایش مشارکت عمومی در عرصه بهسازی بافت فرسوده به اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قم ارائه دهند.

فتاحی زاده گفت: در فرآیند ظرفیت سازی برای اینکه موفق عمل کنیم نخستین قدم این است که وضعیت موجود را کامل بشناسیم و بعد از نیازسنجی با شهروندان درباره طرح‌ها و برنامه‌ها گفت‌وگو کنیم. اینها تجربیاتی است که از پروژه‌های قبلی به دست آمده و در پروژه های امسال نظیر بهسازی محور باغ پنبه به کار گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: گام بعدی آموزش و ایجاد بستر فرهنگی لازم در بین ساکنان محلات هدف می باشد تا مطالبات شهروندی هدفمند و صحیح باشد.

فتاحی زاده به نگاه و رویکرد جدید شهرسازی اشاره کرد و ادامه داد: رویکرد «شهرسازی برای مردم» که در دهه‌های قبل از قرن بیستم به آن توجه می شد؛ جای خود را به رویکرد «شهرسازی با مردم» داده است.  

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم در پایان اظهار داشت: آموزش پایدار ساکنان و ارتقای توانمندی ایشان در افزایش مشارکت آن ها بسیار تاثیر گذار است و اولین تجربه دفتر تسهیل گری در شهر قم این امر را ثابت نموده ، که امیدواریم با پیگیری انجام شده ، موضوع ادامه دفاتر تسهیل گری را در سال ۹۷ تحقق کنیم.

نظر شما