شناسهٔ خبر: 56302 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نهاوندیان در جلسه ستاد بازآفرینی شهری لرستان مطرح کرد:

نظام برای اجرای طرح باز آفرینی شهری پای کار است/ تلاش برای ساخت سالانه ۲۰۰ هزار واحد در مناطق ناکارآمد

جلسه معاون رئیس‌جمهور در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان لرستان گفت: بافت‌های ناکارآمد سبب افزایش آسیب‌پذیری جانی جامعه می‌شود که طی ۵ سال آینده به این موضوع خاتمه خواهیم داد و در این مدت ساخت ۲۰۰هزار واحد در سال را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

به گزارش پاگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران محمد نهاوندیان صبح امروز در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان که در استانداری لرستان برگزار شد، اظهار داشت: دولت تصمیم دارد طی پنج سال در قالب طرح بازآفرینی، محلات فرسوده را ساماندهی کند.

وی افزود: این طرح علاوه برساخت و ساز می‌تواند زمینه را برای اشتغال در شهرهای استان ایجاد کند که این موضوع نیز امر مهمی است.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور عنوان کرد: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ریاست جمهوری اجرای طرح بازآفرینی شهری است و در این راستا هر هفته از من در رابطه با این طرح پیگیری می‌کنند.

وی در راستای اختصاص زمین‌های دولتی برای اجرای طرح بازآفرینی شهری بیان کرد: استاندار لرستان همه اختیارات لازم را دارد که در این رابطه تصمیم‌گیری کند زیرا بازسازی بافت‌های فرسوده در کشور و همچنین در لرستان ضرورت دارد.

*علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

نهاوندیان تصریح کرد: اگر زلزله‌ای پیش بیاید در این محلات آسیب‌های فراوانی رخ خواهد داد بنابراین لازم است علاج واقعه قبل از وقوع کرد و طی پنج سال کشور ایران را از آسیب‌پذیری در برابر زلزله نجات دهیم.

وی با اشاره به اینکه با این پروژه‌های کوچک صدسال دیگر هم مشکلات کشور حل نمی‌شود، خاطرنشان کرد: دولت به کمک عمران و آبادانی شهرها آمده و از صفرتا صد اختیارات اختصاص زمین دولتی نیز بر عهده استاندار قرارگرفته است.

نهاوندیان گفت: در این راستا باید ایمنی شهری و اشتغال‌زایی گسترده‌ای در ساخت‌وسازها ایجاد شود و این طرح توسط ریاست جمهوری در دهه فجر مطرح شد تا مسابقه‌ای بین استان‌ها در کشور ایجاد شود و با سرعت چند برابر برای بازسازی بافت‌های فرسوده اقدام شود.

وی به انگیزه‌مند کردن بخش خصوصی برای شرکت در اجرای طرح بازآفرینی شهری اشاره کرد و افزود: نوع توجه ویژه رئیس‌جمهور در رابطه با طرح بازآفرینی شهری در هیچ موضوع دیگری وجود ندارد و وی تأکید زیادی برای اجرای این طرح دارند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور عنوان کرد: در شرایط بحران و با این معابر تنگ و تاریک و کم‌عرض و باریک در خرم‌آباد، تا اینکه مردم به خدمات درمانی برسند از بین می‌روند بنابراین باید مهندسان جوان و شرکت‌های ساختمانی را در رابطه با طرح بازآفرینی شهری جذب کنید و این امر باید با توجه و اقدامات ویژه از سوی اتاق بازرگانی صورت گیرد.

وی بیان کرد: ما نیز برای لرستان سهمیه‌ای در نظر می‌گیریم اما به‌شرط اینکه محلات ناکارآمد در استان شناسایی و شرکت‌های توسعه‌گر ساختمانی پای ‌کار آورده شوند و حداکثر ظرف یک ماه زمین‌های دولتی و شرکت‌های توسعه گر باید از سوی استانداری لرستان و اتاق بازرگانی خرم‌آباد شناسایی شوند.

نهاوندیان تصریح کرد: همه نظام برای اجرای طرح بازآفرینی شهری پای‌ کار هستند چراکه بحث جان مردم در میان است، بنابراین در این رابطه استاندار لرستان باید جلسه‌ای با فرمانداران و شهرداران برگزار کند.

وی خاطرنشان کرد: افراد ساکن در محله‌ها باید اطمینان پیدا کنند که اجرای طرح بازآفرینی برای آن‌ها دارای منفعت است، لرستان درزمینهٔ جایابی و انتخاب زمین برای اجرای طرح بازآفرینی عقب است و ظرف یک ماه آینده باید زمین‌های موردنیاز شناسایی و تسهیل گران وارد عمل شوند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: زحماتی که در این راستا در لرستان انجام شد خوب است اما برای طرح بازآفرینی باید بیشتر کار شود و هر تصمیمی برای جابه‌جایی در مناطق مورد نظر در لرستان اخذ شود موردحمایت قاطع بوده و اجرا خواهد شد.

نهاوندیان گفت: از استاندار لرستان خواهش داریم با توجه با اینکه تمام اختیارات لازم را دارد برای اجرای این طرح در مورد تمام زمین‌های دولتی تصمیم‌گیری کند.

 *استاندار لرستان ۱۰۰درصد اختیار دارد

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: همه زمین‌های مازاد باید در اختیار این طرح قرار گیرد چراکه ما باید در خدمت مردم باشیم.

نهاوندیان گفت: قهرمان طرح بازآفرینی شهری شرکت‌های توسعه‌گر هستند و متولی آن شهرداری‌ها، حامی نیز استانداری‌ها هستند.

وی گفت: هر مانعی هم سر راه اجرای این طرح وجود دارد را برداریم تا طرح به‌خوبی اجرا شود و در این راه استاندار به‌صورت ۱۰۰ درصد اختیار دارد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور  گفت: افراد ساکن محله‌ها باید احساس اطمینان داشته باشند که اجرای طرح بازآفرینی شهری برای آن‌ها منفعت دارد.

نهاوندیان افزود: در بحث جایابی و انتخاب زمین برای اجرای طرح بازآفرینی شهری در لرستان عقب هستیم و لذا ظرف حدود یک ماه باید زمین‌های لازم برای اجرای طرح باید شناسایی‌شده و تسهیل گرها پای‌ کار بیابند.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دولت و رئیس‌جمهور قول می‌دهم هر تصمیمی برای جابه‌جایی در مناطق مورد نظر در لرستان گرفته شود موردحمایت قاطع بوده و اجرایی می‌شود.

*ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سال

معاون رئیس‌جمهور گفت: بافت‌های ناکارآمد سبب افزایش آسیب‌پذیری جانی جامعه می‌شود که طی ۵ سال آینده به این موضوع خاتمه خواهیم داد و در این مدت ساخت ۲۰۰هزار واحد در سال را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

نهاوندیان ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس وظایف دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها، تسهیلات لازم در کاهش هزینه‌ها و در اختیار قرار دادن زمین‌های دولتی و تسهیلات برای خانه اولی‌ها که نیمه دوم واحدهای تولیدشده را در اختیار قرار می‌گیرند آیین‌نامه تهیه‌شده است.

وی با بیان اینکه در لرستان جلسات ستاد بازآفرینی شهری به‌صورت منظم تشکیل و چهار محله خرم‌آباد شناسایی‌شده است افزود: دریکی از محلاتی که سکونتگاه غیررسمی است طرح ابتکاری برای جابه‌جایی ساکنان در نظر گرفته‌شده است.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور عنوان کرد: استاندار لرستان نیز به‌عنوان مقام عالی استان و رئیس ستاد بازآفرینی شهری اختیاردارند در راستای همه زمین‌های دولتی تصمیم‌گیری کنند.

وی بیان کرد: نکته مهمی که باید در دستور کار قرار گیرد تسریع در کار است که مقررشده طی یک ماه مسائل مربوطه نهایی شده و ضمن شناسایی زمین‌های دولتی، زمینه برای حضور توسعه گران و شرکت‌های بالقوه و بالفعل فراخوان داده شود.

نهاوندیان تصریح کرد: همچنین باید تخصیص تمام زمین‌ها در تمام محلات صورت گیرد که با این تخصیص شاهد جنب‌وجوش اشتغال آفرینی در بخش ساخت‌وساز استان باشیم.

وی اظهار داشت: در آیین نامه طرح ملی بازآفرینی پایدار شهری وظایف دستگاههای دولتی و شهرداری ها، تسهیلات لازم در کم کردن هزینه ها و در اختیار قرار دادن زمین های دولتی تدوین شده است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور همچنین افزود: در چهار محله خرم آباد شناسایی زمین و یک طرح ابتکاری برای جابجایی ساکنان در یکی از سکونتگاههای غیررسمی این شهر نیز ارائه شده است.

وی افزود: در یکی از محلاتی که سکونتگاه غیررسمی است طرح ابتکاری برای جابه جایی ساکنین در نظر گرفته شده است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار:

تاکنون هیچ نهادی حتی یک مترمربع در اختیار طرح قرار نداده است

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گفت: هزینه تمام شده ساخت و ساز برای توسعه گران در محلات هدف بازآفرینی نسبت به مابقی نقاط ۲۷ تا ۳۳ درصد کمتر است.

هوشنگ عشایری در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان لرستان افزود: تاکنون ۱۱ هزار واحد در زمین های وزارت راه و شهرسازی، پنج هزار واحد در زمین های شهرداری ها و ۲۴ هزار واحد توسط مردم ساخته شده است.

او اظهار داشت: براساس مصوبه طرح بازآفرینی باید تمام زمین های دولتی به صورت رایگان در اختیار این طرح قرار گیرند که تاکنون هیچ نهادی حتی یک مترمربع در اختیار طرح قرار نداده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: سهمیه اولیه لرستان چهار هزار واحد است که سقف مشخص و محدودی ندارد.

*اختصاص ۷۰میلیارد ریال اعتبار به اجرای طرح بازآفرینی شهری لرستان

وی گفت: تاکنون ۷۰ میلیارد ریال برای طرح زیربنایی و روبنایی به استان لرستان تخصیص یافته که اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است.

عشایری افزود: طرح بازآفرینی الگوی تغییر یافته ای از سه تجربه گذشته یعنی نوسازی و بهسازی بافت فرسوده، توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی و مسکن مهر است که از قالب طرح محور به محله محور تغییر یافته است.

وی اظهار داشت: در این طرح نکته مهم، اهمیت و ارزش گذاری به خواسته های عمومی مردم است و اقدام بخشی و جزیره ای هر دستگاه به فعالیت متمرکز در محلات هدف تبدیل شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در طرح بازآفرینی شهری پایدار توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی وظیفه دولت است که در کنار توان افزایی اقتصادی اجتماعی و با حضور مردم، تسهیل گران و توسعه گران اجرا می شود.

*۱۹ میلیون نفر ساکن بافت های ناکارآمد شهری

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار سپس در جمع خبرنگاران گفت: ۱۴۱ هزار هکتار اراضی ناکارآمد با ۱۹ میلیون نفر جمعیت ساکن، هدف طرح بازآفرینی شهری هستند.

عشایری افزود: کل بافت های هدف بازآفرینی کشور ۲ هزار و ۷۰۰ محله در ۵۴۳ شهر است.

وی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه بازآفرینی یکهزار و ۳۳۴ محله در محدوده ۶۶ هزار هکتار اراضی شهری با ۱۰میلیون نفر جمعیت هدفگذاری شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ورود و مشارکت عمومی مردم محله در اجرای این طرح را بسیارمهم دانست و گفت: توسعه محله با مشارکت مردم و حضور اهالی محل با ایجاد اعتماد عمومی جذب می شود.

عشایری با تاکید بر اطلاع رسانی و همکاری رسانه ها برای جلب اعتماد عومی در این طرح افزود: در این برنامه سالانه ۲۰۰ هزار واحد با طول دوره ساخت ۲ سال احداث خواهد شد.

*مدیران احساس می کنند واگذاری اراضی نقطه ضعف آنهاست

دبیرستاد بازآفرینی شهری پایدار همچنین در خصوص عدم همکاری دستگاههای دولتی در واگذاری زمین تصریح کرد: مدیران احساس می کنند واگذاری اراضی برای اجرای طرحی خارج از برنامه های مرتبط با دستگاه خود، نقطه ضعف آنان تلقی می شود.

وی گفت: به همین دلیل، قانون سازمان ثبت اسناد و املاک را ملزم کرده بر حسب خواسته ستاد بازآفرینی زمین را بنام وزارت راه و شهرسازی کرده و شهرداری ها نیز موظف هستند این اراضی دولتی را شناسایی کرده و اطلاعات آن را در اختیار دبیرخانه ستاد قرار دهند.

عشایری در پایان افزود: با گذشت حدود ۵۰ روز از آغاز اجرایی شدن طرح بازآفرینی شهری پایدار، تاکنون ۴۰ هزار واحد در کشور وارد فاز اجرایی شده است.

استاندار لرستان:

مقدمات اجرای طرح کلید به کلید بافت های فرسوده فراهم شد

استاندار لرستان با اشاره به پیگیری های لازم برای اجرای طرح کلید به کلید بافت های فرسوده گفت: رایزنی های لازم در این خصوص با سازمان بازآفرینی و بازسازی و کمیته امداد انجام شده است.

سید موسی خادمی امروز در جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشتر ساکنان بافت های فرسوده مددجویان کمیته امداد هستند با کمیته امداد برای دادن کمک های بلاعوض توافق شده است.

وی افزود: در عین حال در همین خصوص با ستاد ملی بازآفرینی و بازسازی محلات فرسوده مذاکره و قول مساعد در زمینه همکاری انجام شده است.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه محله علی آباد خرم آباد یکی از طرح های مهم در این خصوص است گفت: تاکنون برخی از ساکنین این محله حاضر به جابجایی و رفتن به مسکن مهر شده اند و برخی هنوز موافقت نکرده اند.

وی گفت: در اجرای طرح کلید به کلید استان لرستان و هرمزگان در شمار استان های آخر کشور از نظر زمین دولتی لازم برای اجرای طرح هستند.

وی اضافه کرد: محدودیت زمین و نابرابری قیمت زمین در محلات فرسوده با سایر محلات و وجود مشکل در فروش این واحدهای تازه ساخت از دیگر مشکلات ما در استان است.

خادمی گفت: جابجایی به مسکن مهر از جمله راهکارها برای اجرای طرح کلید به کلید است تا در منطقه علی آباد که مناسب برای سکونت نیست تغییر کاربری داده شود.

وی با اشاره به فعالیت Ngo ها در هر کدام از محله های بافت ها فرسوده گفت: چندین ماه از فعالیت این نهادها مردمی در محلات لرستان می گذرد که فعالیت قابل قبولی داشته اند و اطلاعات کاملی از هر کدام از محلات را جمع آوری کرده اند.

*نبود زمین دولتی از مشکلات اجرای طرح «کلید به کلید» است

استاندار لرستان گفت: در اجرای طرح «کلید به کلید» موانعی وجود دارد که در لرستان عدم وجود زمین دولتی برای اجرا و نابرابری قیمت زمین در محلات فرسوده با سایر محلات مانع اجرای این طرح‌شده است.

وی با اشاره به اینکه در این محلات مشکل فروش واحدهای تازه‌ساخت راداریم، تصریح کرد: جابه‌جایی مردم این مناطق به مسکن مهر برای اجرای طرح کلید به کلید است که در این زمینه یک سری از مسکن مهرها فاقد متقاضی برای افراد ساکن در بافت‌های فرسوده مانند علی‌آباد در نظر گرفته‌شده است، همچنین اختصاص کمک‌های بلاعوض از سوی نهادهای حمایتی برای این افراد از دیگر برنامه‌های در دستور کار است.

نماینده دورود و ازنا در مجلس مطرح کرد

کم توجهی به ظرفیت شرکت‌های ساختمانی در طرح بازآفرینی شهری در لرستان

نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ۲ هزار شرکت ساختمانی و انبوه‌ساز در لرستان داریم اما هیچ نگاهی به آن‌ها در بازآفرینی محله‌های فرسوده وجود ندارد.

مجید کیانپور در جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری استان لرستان عنوان کرد: با توجه به مباحثی که در جلسه امروز مطرح شد به نظر می‌رسد خلط مبحث صورت گرفته است.

وی افزود: بازآفرینی شهری باید به‌گونه‌ای باشد که حیات شهری به آن برگردانده شود و ساکنین مناطق مورد نظر توانمند شوند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس گفت: در سکونت‌گاه‌های غیررسمی جابه‌جایی محله‌ها در توان دولت نیست لذا باید به دنبال توانمندسازی محله و افراد ساکن آن بود.

وی به محله علی‌آباد اشاره و عنوان کرد: علی‌آباد یک محله غیررسمی است که مسائل بازآفرینی شهری و جابه‌جایی را نمی‌توان در آن انجام داد.

کیانپور گفت: باید از ظرفیت بخش خصوصی برای تواند سازی و بهسازی مناطق حاشیه‌نشین استفاده کرد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس گفت: روی تسهیلات ودیعه مسکن و تسهیلات ساخت باید توجه بیشتر صورت گرفته و همان کاری که در گچساران صورت گرفت با صورت پایلوت در لرستان نیز اجرا شود./

نظر شما