شناسهٔ خبر: 56348 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون عمرانی استاندار کردستان تاکید کرد:

بخشی از اعتبارات شهرستانها باید به بازآفرینی بافت های فرسوده اختصاص پیدا کند

 امیر قادری معاون عمرانی استاندار کردستان گفت: با توجه به اینکه در زمان توزیع اعتبارات قرار داریم اعتبارات باید در کمیته های برنامه ریزی شهرستانها به گونه ای توزیع شود که در راستای اهداف ستاد بازآفرینی بوده بخشی از اعتبارات هر شهرستان به این بحث اختصاص یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی استانداری کردستان، امیر قادری در ستاد بازآفرینی استان اظهار کرد: دولت دوازدهم در دو بخش به صورت جدی ورود کرده است که یکی از این بخشها بازآفرینی محلات و محدوده‌های هدف شهری است و لذا همه دستگاه‌های استانی مکلف به ورود جدی و تعریف پروژه در این راستا شدهاند.

وی افزود: بخش دوم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است که از سال ۱۳۸۹ تاکنون در سطح کشور نوسازی انجام نشده است.

معاون استاندار کردستان در خصوص دلایل ورود دولت به موضوع بازآفرینی گفت: در ایران سالانه ۲۰۰ زلزله به مقیاس ۴ تا ۵ ریشتر، ۲۰ زلزله به مقیاس ۵ تا ۶ ریشتر و ۲ زلزله به مقیاس ۶ تا ۷ ریشتر اتفاق می افتد که نشان دهنده تصمیم صحیح دولت برای ورود جدی به بحث بازآفرینی است.

قادری با بیان اینکه ایران روی کمربند زلزله قرار دارد، افزود: تاریخ کشور نشان می دهد به طور میانگین هر دوسال یکبار یک زلزله در ایران رخ داده که ساخت و سازهای کشور را با مشکل جدی مواجه کرده است.

وی با اشاره به وجود ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور، تصریح کرد: در حالی که ایران یک درصد جمعیت دنیا را در اختیار دارد، ۶ درصد از بلایای طبیعی در کشور ما اتفاق می افتد و این مسئله هم نشان می دهد باید در موضوع بازآفرینی محلات هدف توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

قادری در ادامه اظهار کرد: طبق مصوبه دولت متقاضیان نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد سود از بانک مسکن دریافت می کنند که البته ۱۰ درصد از این مبلغ را دولت پرداخت می کند و بانک مسکن نیز باید به این مصوبه دولت در سطح کشور پایبند باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اعتبارات بازآفرینی که در اختیار شهرداریها قرار می گیرد باید در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده قرار بگیرد و از هزینه آن در سایر بخشها جلوگیری شود.

قادری افزود: یکی از پروژه‌های مهم شهرداری سنندج احداث تقاطع غیرهمسطح بلوار کردستان است که با هدایت ترافیک بهاران، اتصال به شهرک ساحلی، بلوار کردستان و در نهایت به مرکز شهر متصل می شود که با توجه به اهمیت این پروژه از محل اعتبارات بازآفرینی به تکمیل این پروژه کمک خواهد شد.

وی بر ضرورت تشکیل کمیته‌های زیربخش ستاد بازافرینی و همچنین جلسات بازآفرینی شهرستانهای استان تاکید کرد.

قادری افزود: با توجه به اینکه در زمان توزیع اعتبارات قرار داریم اعتبارات باید در کمیته‌های برنامه ریزی شهرستانها به گونه‌ای توزیع شود که در راستای اهداف ستاد بازآفرینی بوده بخشی از اعتبارات هر شهرستان به این بحث اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: دولت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را مکلف کرده که اعتبارات خوبی به این ستاد تخصیص دهد و استان نیز باید پیگیری کند تا اعتبارات مناسبی به ستاد بازآفرینی کردستان اختصاص پیدا کند.

وی افزود: اعتبارات حوزه راه و شهرسازی در بحث بازآفرینی در سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان بود که صددرصد این اعتبار جذب شد و علاوه بر آن ۲ میلیارد تومان دیگر از اعتبارات دیگر استانها که جذب نشده بود به کردستان تعلق گرفت.

قادری در پایان تاکید کرد: مطالعات قبلی ستاد درباره شهرهای سنندج، سقز، مریوان و قروه هم باید مد نظر قرار بگیرد.

.

نظر شما