شناسهٔ خبر: 56518 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش بررسی مشکلات ناشی از احداث پارکینگ طبقاتی مجتمع پالادیوم

جلسه جلسه بررسی معضلات احداث پل روگذر و تونل زیرگذر پارکینگ طبقاتی مجتمع تجاری پالادیوم با حضور معاونت قضایی دادستان کل کشور، مشاور وزیر راه و شهرسازی، شهردار منطقه ۱، عضو شورای شهر تهران، سرپرست دادسرای ویژه مبارزه با زمین‌خواری، نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی و سایر مسئولین ذیربط در سالن جلسات شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی، منابع‌طبیعی و حقوق عامه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای حفظ حقوق بیت‌المال، در ابتدای جلسه، حسین معصوم، مشاور تام‌الاختیار وزیر و رییس کارگروه راه و شهرسازی علت تشکیل این جلسه را مطالبات و شکایات مردمی در خصوص معضلات مجتمع تجاری پالادیوم خواند.

وی که مسئولیت دو کارگروه مشترک انضباط شهری با همکاری دیوان عدالت اداری و کارگروه راه و شهرسازی را  از طرف معاونت دادستانی کل جناب حشمتی بر عهده دارد گفت: ما در شهر تهران به عنوان کارگروه راه و شهرسازی به معضلات شهری ورود خواهیم کرد و حداکثر مساعدت لازم را به مدیریت شهری و مدیران شهری خواهیم نمود تا به نتایج مثبتی به نفع حقوق عمومی دست یابیم.

معصوم در ادامه با تاکید بر اینکه ما وارث چند دهه سیاست‌های غلط مدیریت شهری هستیم گفت: در حال حاضر یکی از دغدغه‌های مطرح در حقوق عمومی آشفتگی شهری است که همه از آن رنج می‌بریم و قدم مثبتی هم برای اصلاح آن بر نمی‌داریم.

مشاور حقوقی وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص مجتمع پالادیوم اظهار داشت: مجتمع ایجاد شده به حقوق مردم و همسایگان لطمه زده و از نظر اخلاقی و شرعی محل ایراد است و باید از توسعه تخلفات جلوگیری شود.

همچنین وی تاکید کرد لازم است مردم آنچه را که دستگاه قضا باید به آن ورود کند را اعلام کنند. این کارگروه پیگیری‌های قضایی را با کمک معاونت قضایی دادستانی کل کشور و رعایت و حفظ حقوق عامه خواهد داشت تا بتوانیم به یک رویکرد جدید در مدیریت شهری برسیم.

حشمتی معاون قضایی دادستان کل کشور ضمن عرض قدردانی از کارگروه راه و شهرسازی خاطر نشان کرد یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم ناکارآمدی ساختارها و دستگاه های دولتی و عدم پاسخ گویی آن هاست.

وی با اشاره به این موضوع که تخلفات پالادیوم در دوره مدیریت قبل شهرداری بوده و حقوق شهری مردم تحت‌الشعاع این پروژه قرار گرفته است اعلام کرد: گسترش این تخلفات جای درنگ و تامل دارد و باید به این موضوع توجه جدی شود.

معاون قضایی دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه در حوزه‌های شهری مانند شورا و شهرداری باید به نظر مردم توجه شود و نگاه و نگرانی و دغدغه مردم دیده شود تا خیلی از این تخلفات صورت نگیرد.

در ادامه معاونت دادستانی با تاکید بر اینکه شهر نیاز به توسعه و تفریح دارد و ما مخالف توسعه نیستیم گفت: می خواهیم که تخلف را کاهش و ضوابط را اجرا کنیم. در این راستا هر کس کار خودش را با قطعیت به درستی انجام دهد. ما به عنوان معاونت قضایی از ظرفیتمان در بحث حقوق عامه استفاده می کنیم و با وزارت راه و شهرسازی و شورای شهر، این مسائل را پیگیری و از قانون موجود استفاده می کنیم تا معضلات ایجاد شده مرتفع گردد.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به اینکه باید یک بازنگری جدی در قوانین فرادست در نظر گرفته شود اظهار داشت: در بحث عدم رعایت پیوست های مطالعاتی و … برای این نوع تخلفات جرایم متناظر نداریم شاید پالادیوم نقطه عطفی  برای ایجاد دغدغه در قوه قضاییه باشد.

سالاری پروژه های چند منظوره در هر محل را مفید شمرده و گفت: این خوب است که مردم نیازمندی هایشان را از محل خود دریافت کنند و از تردد های داخل شهری کم  شود، ولی نه به قیمت زیر پا گذاشتن ضوابط، قوانین و مقررات حاکم بر شهر.

تاجیک شهردار منطقه ۱ تهران با ذکر این نکته که هر قراردادی منجر به ایجاد حقوق مکتسبه نمی شود اظهار داشت: در پل و تونل و زیر گذر مجتمع پالادیوم اصول شهرسازی رعایت نشده و این دلیل حکمیت ایجاد شده از طرف مالک و معاونت حقوقی است.

تاجیک در ادامه گفت: قاعدتاً شهردار از طریق شهر فروشی و یا تامین منافع افرادی خاص به دنبال درآمد دائمی برای اداره شهر می باشد که در این راستا حقوق مکتسبه مردم قربانی حقوق فرضی یک سوداگر شده است.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه و جانمایی این پروژه اشتباه بوده است گفت:آسیبی که به ارزش معاملاتی املاک مردم منطقه زده شده است قابل بررسی است.

در نهایت از شهروندان محترم و کلیه ذینفعان تقاضا داریم هرگونه شکایت در خصوص احداث پارکینگ طبقاتی مجتمع پالادیوم را در قسمت گزارشات مردمی در سایت شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی، منابع طبیعی و حقوق عامه به آدرس www.cppl.ir ارسال نمایند. لازم به ذکر است که تمامی گزارشات در این شورا محفوظ می باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما