شناسهٔ خبر: 56533 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رضایی مطرح کرد؛

اختتامیه مسکن مهر استان البرز تا پایان سال ۹۷/ اختصاصع زمین برای احداث واحد مسکونی در محلات هدف بازآفرینی/ تهیه نقشه گسل شهر کرج با درنظر گرفتن کاربری‌های طرح تفصیلی

تقی رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به اختتامیه مسکن مهر این استان تا پایان سال ۹۷، مهمترین فعالیت‌های این اداره‌کل در حوزه بازآفرینی شهری و شهرسازی و معماری را تشریح کرد.

تقی رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره عملکرد این اداره کل در بخش مسکن و ساختمان اظهار کرد: در استان البرز بالغ‌بر ۹۴ هزار واحد مسکن مهر وجود دارد که شامل شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است و کار ساخت بالغ‌بر ۶۵ هزار واحد آن به اتمام رسیده است.

وی بابیان اینکه از مجموع ۹۴ هزار واحد بیش از ۳۷ هزار واحد مربوط به شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر است، تصریح کرد: مدیریت ساخت این تعداد واحد بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان البرز است که از این تعداد کار ساخت ۳۰ هزار واحد به اتمام رسیده و مابقی واحدها حدود ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم تا پایان سال ۹۷ مراحل ساخت این واحدها به اتمام برسد و شاهد اختتامیه مسکن مهر در استان البرز تا پایان سال هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز گفت: با توجه به سیاست دولت و وزیر راه و شهرسازی در حوزه بازآفرینی شهری، ورود بخش خصوصی به ساخت‌وساز در محلات هدف و بافت‌های شهری در دستور کار است که تاکنون برنامه‌ریزی برای تجمیع پلاک‌ها و احداث ۱۵۰ واحد مسکونی توسط شهرداری کرج صورت گرفته و حدود ۷ هزار مترمربع زمین توسط این اداره کل جهت احداث واحدهای مسکونی معرفی شده است.

وی افزود: پروژه‌های متعدد دیگری اعم از دفاتر تسهیل‌گری، مراکز بهداشت، مدارس، پاسگاه انتظامی، آسفالت و روشنایی معابر در محلات هدف شروع شده که تلاش می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.

رضایی با اشاره به صدور سند برای واحدهای مستقر در محلات هدف بازآفرینی شهری گفت: امیدوارم با هماهنگی تمام واحدهای مرتبط، این فرآیند به‌سرعت اجرایی شود، همچنین برنامه جامع مشترک برای بازآفرینی محلات هدف را در ستاد بازآفرینی استان تصویب کنیم تا نقشه راه استان در این محلات اجرایی شود.

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای عملیاتی کردن چند پروژه جدید ازجمله ساخت موزه تاریخ معماری در استان البرز نیز صورت گرفته که در آینده نزدیک با همکاری تمام دستگاه‌های مرتبط این استان و به‌ویژه کرج با حفظ هویت قدیمی خود، به شهری پویا و ایده‌آل تبدیل شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز درباره عملکرد این اداره کل در معاونت معماری و شهرسازی بیان کرد: قرارداد طرح ویژه حریم شهر طالقان از محل اعتبارات ملی منعقد شده که تاکنون این طرح ۸۰ درصد پیشرفت داشته، همچنین در سال گذشته جلسات متعددی برای بررسی و تصویب طرح پژوهشی ارزیابی مجموعه شهری تهران در محدوده استان البرز برگزار شده است.

وی با اشاره به اتمام مطالعات طرح ساماندهی سکونتگاه‌های واقع در حریم شهر چهارباغ و پیگیری ابلاغ طرح تفصیلی این شهر با موضوع الحاق شهرک ابریشم به محدوده شهر چهارباغ در سال گذشته گفت: پهنه‌بندی حریم شهر گلسار اصلاح شده و ابلاغیه شورای عالی شهرسازی و معماری برای آن دریافت شده، همچنین شرح خدمات برنامه ساماندهی پهنه تفرجگاهی حوزه آبریز سدها تهیه و تا مرحله بررسی در کمیته فنی شماره ۵ وزارت راه و شهرسازی پیگیری شده است.

رضایی بابیان اینکه نقشه گسل کلان‌شهر کرج تهیه و کاربری‌های طرح تفصیلی بر روی آن جانمایی و به وزارت راه و شهرسازی برای تصمیم‌گیری ارسال شده، افزود: با پیگیری‌های انجام‌شده اعتبار ملی از وزارت راه و شهرسازی برای تسویه‌حساب با مهندسین مشاور تهیه‌کننده طرح تفصیلی شهرهای کمالشهر، اشتهارد، تنکمان و چهارباغ دریافت شد و اکنون مدیریت شهرسازی و معماری این اداره کل هیچ‌گونه بدهی به مهندسین مشاور ندارد.

وی تصویب کلیات طرح اکوپلازا در منطقه عظیمیه کرج را از دیگر فعالیت‌های معاونت معماری و شهرسازی این اداره کل دانست و بیان کرد: در سال گذشته پرونده طراحی میدان جمهوری کرج از دفتر طراحی و معماری وزارتخانه پیگیری و تعیین تکلیف شد، پیش نویس موافقتنامه تشکیل نهاد برنامه‌ریزی شهر کرج نیز با همکاری وزارتخانه مرتبط و شهرداری کرج تهیه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به تصویب طرح توسعه و عمران ناحيه طالقان در شوراي برنامه ريزي و توسعه استان در بهمن ماه سال گذشته اظهار کرد: دبيری و راهبری مطالعات تدقيق آيين نامه نحوه بررسي و تصويب طرح‌ها و شركت در جلسات كميته فنی مرتبط با طرح در شورايعالی شهرسازی ومعماری ايران، برگزاری اولین کمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در استان البرز و بازدید از پرونده‌های ارسالی به دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری، بازدید اعضای کمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری درباره اصلاح حریم شهر گرمدره، توسعه شهرک صنعتی بهارستان و طرح ساماندهی اراضی گلدشت از دیگر فعالیت‌های انجام شده در سال ۹۶ است.

وی در خصوص شهر گرمدره بیان کرد: تصویب طرح تفصیلی گرمدره درکمیسیون ماده ۵ استان و پیگیری مراحل تصویب طرح در شورایعالی شهرسازی ومعماری ایران، تصویب اصلاح حریم شهر گرمدره دراستان و پیگیری تصویب آن در دبیرخانه شورایعالی شهرسازی ومعماری از فعالیت‌های معاونت معماری و شهرسازی اداره کل راه وشهرسازی استان البرز برای شهر گرمدره بوده است.

رضایی یادآور شد: در مجموع ۶۵ جلسه در سال ۹۶ درباره کمیسیون ماده ۵، کمیته فنی، کارگروه امور زیربنایی، کمیته سما و منظر شهری تشکیل شده‌است.

نظر شما