شناسهٔ خبر: 56648 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در نشست هشتم از دفتر هفدهم سلسله نشست‌های شرکت بازآفرینی شهری بیان کرد:

تشریح ۶ شاخص‌ پروژه‌های بازآفرینی محلات ناکارآمد در سطح کشور/ باید از وقوع اتفاقات ناگوار در مناطق ناکارآمد جلوگیری کنیم/ ۳۰ درصد مساحت شهرها مشمول برنامه بازآفرینی است

جلسه معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با تأکید براینکه ما در تحقق اهداف خود باید به مقیاس محلات توجه کرده و عزم خود جهت جلوگیری از اتفاقات ناگوار در محلات را جزم کنیم گفت: به اعتقاد من برنامه ملی بازآفرینی و پروژه‌های تحت نظارت آن دارای ۶ شاخص اصلی ازجمله عدم دخالت دولت، حضور شهرداری، نقش محوری مردم، حضور بخش خصوصی با محوریت نقش اجرایی، حفظ ثروت‌های طبیعی، مصنوع و باارزش و جلوگیری از خروج ساکنان از محله هستند که هر گونه اقدام بدون دربر داشتن این خصوصیات خارج از محدوده برنامه بازافرینی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در نشست هشتم از دفتر هفدهم سلسله نشست‌های شرکت بازآفرینی شهری ایران با هدف هم‌اندیشی با حاضرین و ارائه نتایج به دست آمده از نشست‌های پیشین بررسی برنامه ملی بازآفرینی شهری از ابعاد گوناگون بیان کرد: به اعتقاد من دغدغه انحراف برنامه بازآفرینی همواره در کشور وجود دارد چراکه چگونگی تداوم و اجرای آن در کشور همیشه وجود داشته و مهم است که برنامه طی سال‌های آتی به چه نحوی ادامه پیدا می‌کند.

ایزدی در این‌باره افزود: درحال حاضر تمامی مقدمات لازم جهت اجرای برنامه اعم از سند ملی، ستاد اجرایی، برنامه ملی، نهادسازی و ظرفیت‌سازی انجام شده و زمینه‌های کار آماده است، در این زمان نکته مهم آن است که این تصمیمات به یک جریان در کشور تبدیل شده و مورد توجه قرار گیرد.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با تأکید براینکه من از ابتدای کار خود همواره برای ایجاد هماهنگی و ارتباط بین حرفه، دولت و دانشگاه در این حوزه تلاش کردم گفت: متأسفانه هنوز این نگاه وجود دارد که تمامی مشکلات باید توسط دولت حل و فصل شود درحالی که همه باید در حد توان خود کاری انجام داده و نقش‌شان را ایفا کنند.

این مقام مسئول با اشاره به تجارب موفق حوزه بازآفرینی و ساماندهی سکونتگاه‌های ناکارامد مانند همت‌آباد اصفهان بیان کرد: این پروژه‌ها، نمونه‌های بی‌بدیلی از مشارکت مردمی محسوب می‌شوند که باید به عنوان الگو در سایر نقاط کشور نیز به کار گرفته شود.

ایزدی در این راستا خاطرنشان کرد: ما باید تجربه‌های موجود را در سطح محلات الگوسازی کرده و با توجه به قابلیت هر محله آن‌ها را جلو برده و عملیاتی کنیم.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با تأکید براینکه ما در تحقق اهداف خود باید به مقیاس محلات توجه کرده و عزم خود جهت جلوگیری از اتفاقات ناگوار در محلات را جزم کنیم گفت: به اعتقاد من برنامه ملی بازآفرینی و پروژه‌های تحت نظارت آن دارای ۶ شاخص اصلی ازجمله عدم دخالت دولت، حضور شهرداری، نقش محوری مردم، حضور بخش خصوصی با محوریت نقش اجرایی، حفظ ثروت‌های طبیعی، مصنوع و باارزش و جلوگیری از خروج ساکنان از محله هستند که هر گونه اقدام بدون دربر داشتن این خصوصیات خارج از محدوده برنامه بازافرینی محسوب می‌شود.

این مقام مسئول همچنین در حاشیه این نشست در گفتگو با شبکه خبر هدف اصلی برنامه بازآفرینی شهری را توسعه پایدار و ارتقای کیفیت زندکی اعلام کرد و افزود: قطعا توسعه پایدار زمانی شکل می‌گیرد که شهرها به حداقل زیست پذیری خود رسیده و بتوانند این جریان را ادامه دهند.

ایزدی ارتقای کیفیت‌هایی که تاکنون در محلات تنزل یافته بودند از جمله ایمنی، امنیت و هویت را از ارکان مهم برنامه ملی بازآفرینی اعلام کرد و گفت: درحال حاضر حداقل ۳۰ درصد جمعیت شهرها و مساحت شهری مشمول برنامه بازآفرینی هستند که باید آن‌ها را به سطح قابل قبولی رسانده و زمینه لازم برای حرکت به سمت توسعه پایدار را در آن ها فراهم کنیم.

به گفته وی این اهداف صرف انجام اقدامات کالبدی محقق نشده و باید طی نهادسازی، ظرفیت‌سازی و ابزارسازی به وقع بپیوندد چراکه باید تسهیل‌گران و توسعه گران در محلات حضور یافته، ابزارهای مالی و حقوقی اقدامات اجرایی فراهم و در نهایت مشارکت مردم نیز در طول فرآیند جذب شود تا هدف نهایی به دست آید./

نظر شما