شناسهٔ خبر: 56702 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بهمن مرادنیا:

عزم جدی برای کاهش مشکلات جاده ای کردستان وجود دارد

بهمن مرادنیا استاندار کردستان با بیان اینکه در سال های اخیر کارهای خوبی در حوزه جاده ای این استان انجام شده است، گفت: حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی از جمله شخص وزیر در کردستان نشان از وجود عزم جدی برای کاهش مشکلات جاده های این منطقه از کشور دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، بهمن مرادنیا در جلسه ستاد بازآفرینی شهری کردستان که با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار داشت: هم اینک در اغلب نقاط استان پیمانکاران مشغول کار در حوزه راهسازی هستند.

وی به وجود مشکلات اقتصادی در کشور اشاره کرد و افزود: با این وجود در سه سال اخیر اقدامات بسیار خوبی از لحاظ اصلاح راه ها در کردستان صورت گرفته است.

استاندار کردستان میانگین توسعه راه ها در استان را پایین تر از میانگین کشوری دانست و اضافه کرد: انتظار داریم دولت و وزارت راه و شهرسازی توجه ویژه تری به کردستان داشته باشند تا توسعه راه ها شتاب بیشتری بگیرد.

وی خواستار توجه بیشتر دولت برای بهسازی نواحی ناکارآمد شهری در کردستان نیز شد و گفت: با اختصاص اعتبارات معقول و مناسب می توان مشکلات جاده ای و بافت های فرسوده را برطرف کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه در استان بیشترین جمعیت در کمترین مساحت زندگی می کنند، افزود: ۵۱ درصد کل جمعیت شهری در ۲۵ درصد از مساحت شهرهای استان حضور دارند که این تراکم جمعیتی مشکلات زیادی بویژه در حوزه خدمات دهی ایجاد کرده است.

شهرام ملکی اظهار داشت: این شرایط در شهرهای سنندج و کامیاران حادتر است به عنوان مثال ۴۹.۷ درصد از جمعیت سنندج در ۱۸ درصد از مساحت این شهر ساکن هستند.

وی با اشاره به فقر خدمات زیربنایی و رشد فقر در این مناطق تاکید کرد: در حالیکه شاخص سرانه آموزشی در ناحیه منفصل شهری نایسر ۲ دهم مترمربع است این شاخص در سنندج ۲.۲ مترمربع و در کشور چهار متر مربع است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به وضعیت راه های استان نیز یادآور شد: از سر ناچاری ترافیک بزرگراهی در کردستان را به جاده های فرعی هدایت کردیم که موجب تلفات و صدمات زیادی شده است.

وی گفت: در حال حاضر یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر راه بین شهری و روستایی با برآورد اعتبار ۱۱ هزار میلیارد ریال در استان در دست اجرا است.

ملکی با بیان اینکه برای ساماندهی مناطق حاشیه ای و بافت فرسوده به اختصاص ردیف اعتباری نیاز است، اضافه کرد: لازم است برای افزایش سقف بودجه سال ۹۷ از محل اعتبارات شرکت بازآفرینی به میزان ۳۰۰ میلیارد ریال اقدام شود.

پرداخت مطالبات شهرداری ها، افزایش سهمیه قیر پروژه های بازآفرینی و کاهش سود دوران مشارکت از دیگر درخواست ها و پیشنهادات مدیرکل راه و شهرسازی کردستان به وزیر راه و شهرسازی بود.

شهردار سنندج نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۵۱ درصد مردم این شهر در بافت های ناکارآمد زندگی می کنند، اظهار داشت: ساکن بودن این درصد جمعیتی در بافت های ناکارآمد جدا از به هدر دادن سرمایه ملی، جان شهروندان را نیز به خطر می اندازد.

حشمت الله صیدی به نیاز شهرداری به پنج هزار تن قیر برای آسفالت معابر مناطق منفصل شهری اشاره کرد و افزود: با تامین این مقدار قیر آسفالت ۳۲ کوچه از نواحی منفصل نایسر، ننله و حسن آباد انجام می شود.

وی با بیان اینکه تنها درآمد شهرداری ها از محل ارزش افزوده است، تاکید کرد: پرداختی ناشی از ارزش افزوده با روح عدالت ناسازگار است چرا که نیاز است این مهم براساس توانمندی شهرها انجام گیرد.

شهردار سنندج از تاخیر در پرداخت حقوق پرسنل شهرداری سنندج به دلیل پایین بودن درآمدها نیز خبر داد و گفت: امیدواریم نمایندگان مجلس با تصویب درآمدزایی شهرداری ها از محل عوارض گمرکی، این نهاد را در خدمت به مردم و مدیریت شهری یاری دهد.

سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در کشور هزینه می شود که ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار از سوی بخش خصوصی، ۷۰ هزار میلیارد ریال از سوی شهرداری ها و ۸۰ هزار میلیارد ریال نیز از سوی دولت هزینه می شود که اعتبار تمام طرح های اجرا شده در کردستان از محل منابع دولتی تامین شده است.

هم اکنون ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور شامل ۱۹ میلیون نفر از ۵۶ میلیون نفر جمعیت شهری در مناطق و محلاتی با بافت فرسوده، تاریخی و ناکارآمد زندگی می کنند و این میزان در استان کردستان حدود ۵۰ درصد از جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری است.

در سال ۹۰ و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستای بزرگ کردستان به شهر تبدیل شد که کارشناسان حوزه عمران شهری معتقدند این موضوع بدون مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفت و تبعات بدی داشته و به گسترش پدیده حاشیه نشینی و روی آوری مردم به سمت حاشیه شهرها کمک شایانی کرده است.

نایسر، ننله و حسن آباد، تقتقان، فرجه در سنندج، شهرک امام خمینی (ره) و محله در قلعه، محله تازه آباد در سقز و محله تفینی در مریوان از جمله مناطق استان است که در قالب طرح بازآفرینی شهری ساماندهی می شوند.

در استان کردستان می توان از سنندج و مریوان به عنوان ۲ شهری که بیشترین میزان حاشیه نشینی را دارند، نام برد اگر چه در دیگر شهرهای استان هم این پدیده در حال افزایش است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صبح پنجشنبه به منظور بازدید از چند طرح بازآفرینی شهری و اطلاع از روند ساخت پروژه های راهسازی به کردستان سفر کرد.

آخوندی در این سفر از طرح های در حال اجرای بازآفرینی شهری در ناحیه منفصل شهری نایسر، حسن آباد، ننله و محلات فرجه، تقتقان و آغه زمان در شهر سنندج بازدید می کند.

شرکت در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان کردستان و بازدید از پروژه چهار بانده کردن جاده گردنه صلوات آباد و همچنین خط آهن همدان - سنندج از دیگر برنامه های سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به کردستان است.

نظر شما