شناسهٔ خبر: 56897 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

زاغیان در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری تشریح کرد؛

اهم فعالیت‌های اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان

امیر زاغیان سرپرست اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان مهمترین فعالیت‌ها و آخرین وضعیت این اداره‌ را تشریح کرد.

امیر زاغیان سرپرست اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص پروژه‌های در دست اقدام این اداره به‌عنوان یکی از استان‌های مهم تاریخی و دارای بافت فرسوده کشور با توجه به قدمت این استان و توریستی بودن شهرهای آن گزارشی از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه بازآفرینی شهری را ارائه داد.

سهم بافت فرسوده و ناکارآمد در استان اصفهان

​استان اصفهان ۱۰۷ شهر دارد که سه شهر جدید هستند و از ۱۰۴ شهر باقی مانده ۷۲ شهر مصوب کمیسیون ماده ۵ برای محدوده بافت فرسوده تهیه و مصوب شده که شهرهای باقی‌مانده نیز در حال مطالعه است.

شهر اصفهان دارای بیشترین بافت فرسوده در استان است ولی معمولاً بافت‌های فرسوده شهرها بین ۱۰ تا ۲۵ درصد سهم محدوده‌های شهرها بوده است.

به طور میانگین سهم بافت فرسوده و ناکارآمد در شهرهای استان اصفهان ۱۵ درصد است و ۱۵ درصد محدوده شهرها فرسوده هستند.

در استان اصفهان شهری نیست که به طور کامل فرسوده باشد زیرا به تمام شهرها توسط بنیاد مسکن یا شهرداری، سطح وسیعی الحاق شده که این بافت‌ها نوساز و دارای طرح‌های تفکیکی جدید هستند.

شاهین شهر به دلیل نوسازبودن بافت شهر کمترین سهم بافت فرسوده در استان را دارد.

شهر مبارکه دارای ۳۷۵ هکتار بافت فرسوده است و شهرهای نطنز با ۴۸ درصد و دهق با ۴۵ درصد بیشترین سطح بافت فرسوده و ناکارآمد را به خود اختصاص داده‌اند. 

شهرهای مطالعه شده برای بازآفرینی شهری در استان اصفهان

در شهرهایی اصفهان، اردستان، گلپایگان، خمینی شهر و سمیرم محلات هدف بازآفرینی مشخص شده که در محلات هدف بازآفرینی اصفهان تاکنون فعالیت‌هایی صورت گرفته است.

اکنون در ستادهای جامع اقدام مشترک بر روی این شهرها مطالعه صورت می‌گیرد که محلات هدف بازآفرینی در برخی از آنها مشخص شده است.

شهرهای دارای سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی

حاشیه نشینی در شهرهای خمینی شهر، شهرضا، نجف آباد، اصفهان، دلیجان، کاشان سکونتگاه‌های غیررسمی دارند که این حالت در شرایطی به وجود می‌آید که شهر خدمات خوب و مدیریت قوی دارد و مردم در حاشیه آن اسکان پیدا می‌کنند.

شهرهایی که حاشیه نشینی ندارند به دلیل نبود اقبال عمومی از آنهاست که در بین محدوده شهری آنها ساخت و ساز صورت می‌گیرد و به بافت فرسوده به جای سکونتگاه غیررسمی تبدیل می‌شوند.

بودجه برای شهرهای دارای سکونتگاه غیررسمی تخصیص یافته که برای ایجاد محرک‌های توسعه اقدام می‌شود تا این محلات به ساماندهی برسند.

در سال ۹۷ برای سکونتگاه‌‌‌‌های غیررسمی ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شده که کل بودجه اختصاص یافته برای بازآفرینی شهری ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که بیشرین تمرکز بر روی موضوع حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی در استان اصفهان است زیرا غالب معضلات اجتماعی در این مناطق است.

طرح‌های قابل افتتاح برای سال ۹۷

دو پروژه مرکز سلامت در محله جوی آباد خمینی شهر و سالن اجتماعات مرکز بهداشت خمینی شهر با حضور مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در سال ۹۷ افتتاح شده است.

افتتاح پروژه احیای حمام گازی از جاذبه‌های گردشگری برای سال ۹۷ افتتاح می‌شود.

احداث ورزشگاه در شهرضا، دو پروژه روکش آسفالت در خمینی شهر و محله زینبیه اصفهان از دیگر برنامه‌های بازآفرینی سال ۹۷ در استان اصفهان است. 

آخرین برنامه‌ها برای کارخانه ریسباف

در حال حاضر مسابقه طراحی ریسباف برگزار شده که بعد از مشخص شدن طرح نهایی، در نظر داریم کارخانه ریسباف با استفاده از نظر مردم شهر و کارشناسان به محلی برای استفاده مردم تبدیل شود.

به غیر از ریسباف مجموعه تاریخی دیگری نیز در استان اصفهان وجود دارد که در راستای کاربری‌های ناهمگون شهری از جمله سیلو، کارخانجات ریسندگی و بافندگی و مشابه آنها خریداری می‌شود.

فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی صورت گرفته برای مناطق حاشیه نشین و محلات هدف بازآفرینی

با نهادهای غیرانتفایی مردمی هماهنگی صورت می‌گیرد و نهادهایی که در حوزه ارکان خانواده فعال هستند و مراکز فعال محلات هدف بازآفرینی مانند سالن اجتماعات خمینی شهر در اختیار آنها قرار می‌گیرد که این برنامه در قالب برنامه جامع اقدام مشترک تمام سازمان‌ها است. 

نظر شما