شناسهٔ خبر: 56918 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با مدیرکل راه آهن اصفهان تشریح کرد:

بررسی آخرین اقدامات و چشم اندازها در حوزه توسعه خطوط ریلی در استان اصفهان/ رشد ۲۰ درصدی حمل ریلی با اتصال به چشمه‌های جدید بار

سادات الحسینی مدیرکل راه آهن اصفهان گفت: اداره کل راه‌آهن اصفهان یکی از پرکارترین ادارات در حوزه بار در جهت انتقال بار، تخلیه و بارگیری و تن کیلومتر است که شاخص‌های اصلی است که در این حوزه مطرح است و اقدامات مناسبی در این زمینه انجام گرفته است.

سادات الحسینی، مدیرکل راه آهن اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به برنامه ششم توسعه و نگاه ویژه به بحثل ریلی در آن بابت جابه‌جایی مسافر از جاده به ریل که باید ۳۰ درصد در بار و ۲۰ درصد در بخش مسافر صورت بگیرد، اظهار داشت: در این زمینه این دو ماموریت طبق برنامه ششم توسعه در هر منطقه به ادارات کل راه آهن واگذار شده است و باید تلاش مضاعفی در این زمینه صورت بگیرد.

وی افزود: اداره کل راه‌آهن اصفهان یکی از پرکارترین ادارات در حوزه بار در جهت انتقال بار، تخلیه و بارگیری و تن کیلومتر است که شاخص‌های اصلی است که در این حوزه مطرح است. در این خصوص اداره کل راه‌آهن اصفهان در تناژ تخلیه در بین کل مناطق راه‌آهن کشور رتبه اول را دارد.

اصفهان رتبه اول تا سوم در سه شاخص اصلی بار

سادات الحسینی گفت: در سال گذشته بیش از ۱۴ میلیون تن تخلیه بار و بیش از ۳۰ میلیون تن تناژ بارگیری بود که این میزان اصفهان را در زمینه تن کیلومتر در رتبه سوم قرار داده است. در کل اصفهان در سه شاخص بار، تخلیه و بارگیری و تناژ تخلیه در مقام‌های اول تا سوم در بین استان‌های کشور در حوزه بار قرار دارد.

وی ادامه داد: در سال گذشته بیش از ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری به ثبت رسید که نسبت به سال ۹۵ شاهد رشد ۷ درصدی در بارگیری و ۱۱ درصد در تناژ تخلیه است. در چهارماه ابتدایی سال ۹۷ هم حدود ۷ میلیون تن تخلیه و بارگیری به ثبت رسید که در تخلیه توانستیم رشد ۱۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه در چهارماهه سال ۹۶ شاهد باشیم و در بارگیری این عدد ۴۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. در بحث تن کیلومتر هم در این مدت نسبت به سال قبل ۶۷ درصد رشد داشته‌ایم.

رشد ۲۰ درصدی در جذب بار با اضافه شدن چشمه‌های بار

راه‌آهن اصفهان در حوزه جذب بار با افزایش چشمه‌های بار شاهد رشد است. سادات‌الحسینی در این زمینه گفت: جذب بارهای جدید از چشمه‌های بار بر روی ریل در اصفهان شاهد رشد خوبی است. در سال جدید چند چشمه جدید باری جدید داشته‌ایم. چشمه‌های بار اصلی ما فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و معادن آهن هستند که در مجموع چهار چشمه بارگیری تخلیه بود که در حال حاضر و در سال جدید سه چشمه اصلی به آن‌ها اضافه شده است.

وی افزود: حجم بار از زمانی که چشمه‌های جدید بارگیری اضافه شدند چیزی حدود ۲۰ درصد رشد است که این موضوع کاملا در راستای تحقق برنامه ششم توسعه است که خواستار اضافه شدن بار از جاده‌ها روی ریل است تا سالانه چشمه‌های بار ۱.۵ میلیون تن بار را از جاده به ریل اضافه کند.

توسعه خطوط ریلی فرعی در اصفهان

مدیرکل راه‌آهن اصفهان با اشاره به دیگر برنامه‌های بابت اتصال مراکز صنعتی وچشمه‌های بار اظهار داشت: یکی دیگر از برنامه‌ها در این خصوص احداث خطوط آنتنی طبق برنامه ششم توسعه است که خواستار اتصال مراکز صنتی و چشمه‌های بار به ریل است. در این زمینه یک خط آنتنی به طول ۸ کیلومتر را در اواخر سال ۹۶ به بهره برداری رساندیم که از ایستگاه فیروزه به شرکت بارآهن بود که بار را از فولاد مبارکه به ایستگاه فیروزه منتقل می‌کند. این خط فرعی محل اتصال فولاد مبارکه به صنایع شرق اصفهان است که ۲۵۰ هزار تن بار را از جاده به روی ریل منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از راه‌های آنتنی در اصفهان در فولاد امیرکبیر کاشان است که از ایستگاه گهر خط آنتنی به طول ۵ کیلومتر است. این خط بار فولاد مبارکه را به فولاد امیرکبیر کاشان منتقل می‌کند و این انتقال از جاده به ریل ۳۰۰ هزار تن خواهد بود. این جاده ریلی ۸۰ درصد رشد فیزیکی داشته و به زودی و طی چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. این خط به صورت مشارکتی ۵۰-۵۰ بین راه‌آهن و شرکت فولاد امیرکبیر است.

سادات‌الحسینی افزود: از دیگر خطوط فرعی خط پالایشگاه اصفهان به ایستگاه ورتن به طول ۸۰ کیلومتر است. صحبت‌های لازم درخصوص احداث این خط در حال انجام است که به صورت مشارکتی انجام بگیرد. این خط در صورت راه افتادن ۲ میلیون تن بار را روی ریل قرار خواهد داد.

نگاه ویژه به دوخطه شدن خط ریلی زرین‌شهر – بافق  

مدیر کل راه‌آهن اصفهان درخصوص دیگر اقدامات صورت گرفته بابت کاهش ترافیک با اشاره به برنامه‌های درنظر گرفته شده، گفت: بابت کاهش ترافیک یکی از ادارات کل فعال در کشور اداره کل راه‌آهن اصفهان است. در این خصوص خط دوم زرین‌شهر یا همان ذوب‌آهن به بافق یزد در حال احداث است. این خط که ۵۰۰ کیلومتر است تا کنون ۳۰۰ کیلومتر آن که در حوزه فعالیت اداره کل راه‌آهن اصفهان است پیشرفت ۷۵ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: خط دوم به موازی خط اصلی است که با دو خط شدن ترافیک روان‌تر و سرعت بازرگانی بیشتر شده و حجم بار با کاهش زمان طی شدن بالا می‌رود. به این ترتیب با پایین آمدن ترافیک ظرفیت حمل بار در آینده بیشتر شده و امیدواریم با این سطح پیشرفت در آینده نه چندان دور به بهره‌برداری برسد. هرچند که برخی بلاک‌های آن مثل اصفهان تا ایستگاه سیستان با ۴۰ کیلومتر طول رشد فیزیکی حدود ۹۷ درصدی داشته است.

سادات الحسینی با تاکید مجدد بر بحث رشد بابت تناژ و بار که یکی از مسائل حیاتی در راه‌آهن به شمار می‌آید درخصوص فعالیت راه‌آهن اصفهان در حوزه مسافر اظهار داشت: در بخش مسافر در سال ۹۶ قریب به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مسافر از مبدا اصفهان به مقاصد مختلف جابه‌جا شدند. این میزان نسبت به مدت مشاله در سال ۹۵ شاهد رشد ۳۰ درصدی بوده است. البته به جز مسافران مبدا اصفهان، مسافران ترانزیتی و عبوری هم عدد قابل توجهی را به ثبت رسانده‌اند.

وی افزود: در خصوص مسافران ترانزیتی و عبوری این عدد قابل توجه در ۲۳ تا ۲۴ رام قطار مسافری از محور کاشان در اصفهان است که از این محور قطارهای کرمان، یزد و هرمزگان عبور می‌کنند. در همین خصوص در سال ۹۶ یک راه قطار اصفهان – زاهدان ایجاد که باعث انتقال مسافران از اصفهان به یزد و زاهدان در مسیر رفت و برگشت شد.

رشد ۱۷ درصدی مسافر در چهار ماه ابتدایی سال

مدیرکل راه‌آهن اصفهان درخصوص میزان مسافران ریلی در چهار ماه ابتدایی سال با اشاره به رشد میزان مسافران گفت: درخصوص جابه‌جایی مسافر در چهار ماه ابتدایی سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه در قبل جابه‌جایی مسافران ۳۶۰ هزار نفر بوده که رشد ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد. همه این موارد در بخش بهره‌برداری است که مدیران مناطق متولی آن هستند.

سادات الحسینی با پراهمیت دانستن بحث طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) با اشاره به اینکه این پروژه در اختیار مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان است با تاکید بر پراهمیت بودن این طرح به خصوص در اصفهان  و در اولویت قرار داشتن آن از نهایی شدن نقشه‌های آن خبر داد.

افزایش ایستگاه‌های تشکیلاتی در راه‌آهن اصفهان

وی در ادامه درخصوص توسعه ایستگاه‌های راه آهن اصفهان در داخل و خارج و اینکه نیازی در این مورد احساس می‌شود، گفت: در داخل اصفهان ما چندین ایستگاه بین راهی در حال بهره‌برداری و آماده بهره‌برداری داریم که همه این ایستگاه‌ها تشکیلاتی هستند که این یعنی در حوزه بار و مسافر فعالیت دارند. این ایستگاه‌های بین راهی برای نماز و رفاه حال مسافران بوده و به بهترین شکل روی بحث نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی آن‌ها در سال ۹۶ اقدامات مناسبی انجام گرفت.

حسینی افزود: ایستگاه ساسان یکی از ایستگاه‌هایی بود که در سال ۹۶ شروع به کار و آماده بهره‌برداری شد. نمازخانه ایستگاه بادرود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و ایستگاه چاریسه سرویس‌های بهداشتی آن به بهره‌برداری رسید. ایستگاه آبل نیل هم بابت قطارهایی که از شیراز به تهران و مشهد می‌روند و توقف داشتند برای‌شان در مورد سرویس‌های بهداشتی، سالن انتظار و نمازخانه پروژه تعریف شد که ۹۰ درصد رشد فیزیکی داشته و عن‌قریب به بهره‌برداری خواهد رسید. یکی دیگر از ایستگاه‌ها هم ایستگاه حسن‌آباد – زرین‌شهر است که برای آن طرح توسعه‌ای داریت که هنوز آغاز نشده است.

توسعه حمل و نقل ریلی حومه‌ای

مدیرکل راه‌آهن اصفهان بابت اقدامات صورت گرفته در حمل و نقل حومه‌‌ای ریلی گفت: در بخش مترو و بخش‌های حومه‌ای بحث اتصال فولادشهر به بهارستان در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان است. در این مورد پروژه‌ای که در حیطه راه‌آهن است و پیگیری میشود قطار حومه‌ای اصفهان به نجف آباد به طول ۳۰ کیلومتر است. راه‌آهن با توافقات انجام شده آماده انجام زیرسازی و آزادسازی این خط است که بخش خصوصی با همکاری شهرداری اصفهان و نجف‌آباد قرار است آن را انجام دهد تا بعد از آن روسازی آن توسط راه‌آهن اصفهان انجام بگیرد.

نقش ویژه خط  سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان در حوزه حمل مسافر

وی در این خصوص گفت: راه‌آهن سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان که مدیر پروژه دارد از حدود یک سال پیش بحث اجرایی آن از حوزه شرکت ساخت به راه‌آهن منتقل شده است. ۲۰۰ کیلومتر این خط در استان اصفهان است که فاینانس آن با یک شرکت چینی بوده و پیمانکار آن هم قرارگاه خاتم است. این خط که مسیر رفت و برگشت دارد کارگاه‌های آن فعال بوده و در صورتی که تامین مالی آن به مشکل نخورد با سرعت خوبی که به خودش گرفته در سال‌های آتی قابل بهره‌برداری خواهد بود. این قطار سریع‌السیر سرعت پیش‌بینی شده برای آن ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است و با راه‌اندازی آن شاهد رشد چشمگیری در حوزه حمل مسافر در این محور خواهیم بود.

نظر شما