شناسهٔ خبر: 56941 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رسولی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

دولت کمک به راه‌آهن برای پرداخت زیان‌ بخش مسافر را پذیرفت/ شرط راه‌آهن برای افزایش سهم ریل در حمل بار/ تحقق اهداف ریلی برنامه ششم منوط به اجرای تمام مصوبات ریلی است

رسولی عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن گفت: در پی جلسات مکرر میان مسئولان این شرکت و سازمان برنامه‌وبودجه، توافق شد، زیان‌بخش مسافری با کمک دولت تأمین شود و در صورت دریافت کمک‌های دولتی، شرکت راه‌آهن نیز تعهد کرد که زیان‌ بخش بار با افزایش حمل و رساندن به نقطه سربه‌سر جبران شود.

سعید رسولی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده برای رسیدگی به یارانه‌های تحمیلی بخش مسافر بر شرکت راه‌آهن اظهار داشت: در حال حاضر حمل‌ونقل ریلی بار و مسافر متحمل زیان است و درواقع قیمت تمام‌شده با آنچه الآن به‌عنوان درآمد بخش غیردولتی و شرکت راه‌آهن محقق می‌شود فاصله زیادی دارد.

وی افزود: نه‌فقط در ایران بلکه در قوانین سراسر راه‌آهن‌های جهان به‌خصوص در بخش مسافر و حومه به‌ویژه مسیرهای تکلیفی دوربرد باید راه‌آهن از حمایت دولت برخوردار باشد و در غیر این صورت متضرر خواهد بود.

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن بیان داشت: در این خصوص جلسات متعددی با سازمان برنامه بودجه برگزار و توافق شد زیان‌ بخش مسافری بر اساس آمار و ارقامی که معاونت مسافری و اداره کل توسعه مدیریت و منابع شرکت راه‌آهن برآورد کرده‌اند از طریق کمک دولت تأمین شود و هم‌اکنون به‌منظور تحقق در دست پیگیری قرار دارد.

رسولی تصریح کرد: درصورتی‌که دولت زیان‌ بخش مسافری را تأمین کند، شرکت راه‌آهن تعهد کرده است زیان‌بخش باری از طریق افزایش حمل بار و رساندن به نقطه سربه‌سر برطرف شود.

وی با بیان اینکه «برنامه‌ریزی و برنامه زمان‌بندی در خصوص افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی بار در بازدید‌های مکرر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از شرکت راه‌آهن، جلسات سازمان برنامه‌وبودجه و هیئت‌وزیران ارائه‌شده است» گفت: بخشی از هدف‌گذاری با ایجاد خطوط آنتنی به چشمه‌های بار و بخشی دیگر مربوط به سیاست‌های توسعه حمل بار است که شرکت راه‌آهن در آن تصمیم‌گیری‌ها دخل و تصرف چندانی ندارد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: باتوجه به منافع زياد حمل بار توسط شبكه ريلي  بايد حداقل  حمل بارهاي دولتي ترجيحاً از طريق ريل جابجا شود.

رسولی در پاسخ به سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص بندهای قانون برنامه ششم توسعه که پس از گذشت بیش از ۱۵ ماه همچنان اجرایی نشده است، گفت: توجه مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه به پررنگ شدن نقش حمل‌ونقل ریلی بی‌تأثیر نبود و همین امر سرلوحه حمایت‌های دولت و مجلس از راه‌آهن شد.

وی گفت: کار کارشناسی وسیعی در حوزه‌های مختلف راه‌آهن انجام‌شده است که بتوانیم برنامه زمان‌بندی دقیقی به‌منظور دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌شده در پایان برنامه صورت گرفته است؛ اما از آنجایی‌ که برنامه، سبدی متشکل از مجموعه قوانین، الزامات و تکالیفی است، لذا برای تحقق احکام باید تمام دستگاه‌های ذی‌ربط وظایف خود را انجام دهند.

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن تأکید کرد: ازاین‌رو باید ظرف سال آینده شاهد تحقق برخی از بندهایی که محقق نشده باشیم.

رسولی در ادامه خاطرنشان کرد: در برنامه ششم مصوب شد که سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی همانند سرمایه‌گذاری در مناطق محروم در نظر رفته شود، یعنی بانک‌ها باید در واگذاری تسهیلات به سرمایه‌گذاران بخش ریلی، امتیازاتی قائل شوند. همچنین مصوب شد که مالیات بر ارزش‌افزوده برای بخش حمل‌ونقل ریلی بر مبنای نرخ صفر محاسبه شود که هنوز این حکم عملیاتی نشده است، اگرچه به‌کرات از سوی شرکت راه‌آهن و بخش غیردولتی پیگیری شده است.

وی یادآور شد: در مصوبه دیگری، علاوه بر رشد اعتبارات سالانه بودجه راه‌آهن باید یک درصد از منابع حاصل از فروش نفت و گاز به راه‌آهن داده شود که هنوز شرایط اجرای آن فراهم نشده است که امیدواریم شرایط اجرایی شدن آن نیز فراهم شود.

نظر شما