شناسهٔ خبر: 57130 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مرادی خبر داد:

تشکیل دومین جلسه کارگروه تخصصی پدافند غیرعامل در اداره کل راه و شهرسازی همدان

جلسه رییس اداره پدافند غیرعامل و مدیریت بحران اداره کل راه و شهرسازی استان همدان از تشکیل دومین جلسه کارگروه تخصصی پدافند غیرعامل در سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، محمدحسین مرادی ضمن خیر مقدم به اعضای کارگروه و همچنین مشاور تهیه طرح بر لزوم توجه جدی همه دستگاه های اجرایی و همکاری ایشان در تهیه این طرح مهم تاکید کرد. 

وی افزود: در این جلسه فصل دوم از مراحل تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل براساس شرح خدمات ابلاغی توسط مشاور ارائه گردید.

مرادی بیان کرد: جمع آوری، تجزیه و تحلیل اسناد و اطلاعات پایه از اساسی ترین بخش این طرح است که کلیه نهادها، سازمان ها و دستگاه های اجرایی ملزم به ارائه اطلاعات موجود به مشاور هستند.

وی یادآور شد: همچنین تشکیل جلسات تخصصی در قالب کارگروه فرعی جهت تکمیل اطلاعات و رفع نواقص احتمالی و کاهش ضریب خطا در گردآوری اطلاعات پایه از ضروریات تهیه طرح است که می بایست در فرآیند اجرایی پروژه مد نظر قرار گیرد.

در این جلسه، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری همدان نیز در خصوص فرایند تهیه طرح جامع پدافند غیر عامل استان توسط مشاور مربوطه (دانشگاه مالک اشتر) و همچنین اهداف پروژه توضیحاتی ارائه نمود. 
مهندس صوفی بیان کرد: مشاور در فرایند تهیه و تبیین طرح می بایست در ۵ مرحله بر اساس شرح خدمات اقدام به تهیه طرح نماید که هر مرحله پس از بررسی های دقیق کارشناسی و هماهنگی سایر دستگاه های مرتبط و نهایتا تصویب در کارگروه مربوطه انجام خواهد شد.

وی به فصل‌‌های این طرح اشاره کرد و گفت: فصل اول شامل جمع آوری، تجزیه و تحلیل اسناد و اطلاعات پایه، فصل دوم شامل تعیین گره‌های اساسی، زیرساخت‌ها و نقاط بحرانی، فصل سوم شامل برآورد تهدیدات و آسیب پذیری‌ها، فصل چهارم شامل تحلیل خطرپذیری و فصل پنجم شامل برنامه‌های عمده پدافند غیرعامل است.

در ادامه جلسه، مشاور طرح به تشریح کامل فصل دوم طرح پرداخته و گفت: در این فصل، تعیین گرههای اساسی، زیرساخت‌ها و نقاط بحرانی، احصاء سرمایه‌ها و زیرساخت‌های استان شامل سرمایه‌های انسانی، فیزیکی، سایبری، معنوی، احصاء طرح‌های توسعه‌ای در دست برنامه‌ریزی استان، بررسی و ارزیابی کلی سطح تأثیر سرمایه‌ها، زیرساخت‌ها پرداخته شده است.

وی ادامه داد: منابع و دارایی‌های تأثیرگذار استان، بررسی وضعیت مناطق خاص استان (شامل مناطق آزاد)، بررسی و ارزیابی میزان جذابیت مراکز ثقل استان از دید دشمن ( بر اساس تئوری تأثیر محور)، استخراج نقاط بحرانی و گره‌های اساسی بر مبنای آسیب پذیری‌های عمده استان و سطح بندی و طبقه بندی زیرساخت‌ها و مراکز حائز اهمیت (حیاتی، حساس، مهم، قابل حفاظت) در این فصل آمده است.

باقری مدیر کل هواشناسی نیز در این جلسه از آمادگی کامل جهت ارائه اطلاعات دقیق آماری هواشناسی در راستای کمک به دقت هرچه بیشتر اطلاعات مورد نیاز طرح خبر داد و گفت: مقرر شد در جلسه کارشناسی آتی به همراه مشاور نسبت به تکمیل اطلاعات اقدام گردد.

نیکزادی دبیر پدافند غیرعامل استانداری نیز بر لزوم استفاده مشاور از جدیدترین و آخرین اطلاعات استان از جمله استفاده از نقشه های هوایی سال ۹۶ تاکید داشته و گفت: ضروری است مشاور طرح نسبت به این مهم اقدام و در صورت بروز مشکل، مراتب را به اداره کل پدافند غیر عامل استانداری اعلام نماید.

امان الهی، کارشناس حوزه شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی نیز بر لزوم اشاره مشاور به منابع اطلاعاتی در جداول ارائه شده، استفاده از نقشه‌های جامع و دقیق شهرها، همچنین چگونگی روش تهیه طرح بر اساس شرح خدمات ابلاغی تاکید کرد.

گفتنی است مصوبات این جلسه به قرار زیر است:

-مقرر شد در راستای جمع آوری اطلاعات پایه که از اساسی ترین بخش طرح می باشد ، کلیه نهادها ، سازمان ها و دستگاه‌های اجرایی همکاری لازم با مشاور داشته باشند.

-مقرر شد دستگاه های اجرایی مرتبط ، با حضور مشاور طرح در قالب جلسات کارشناسی فرعی جهت تکمیل اطلاعات و رفع نواقص احتمالی و کاهش ضریب خطا در گرداوری اطلاعات پایه اقدام نمایند.

-مقرر شد جهت تدقیق وضع موجود با مشخصات ارائه شده در طرح ، مشاور نسبت به گردآوری آخرین اطلاعات و نقشه ها از طریق ادارات و دستگاه های متولی اقدام نماید.

نظر شما