شناسهٔ خبر: 57143 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی تشریح کرد:

برنامه‌ وزارت راه و شهرسازی در تغییر نگرش‌‌های حوزه حمل‌ونقل/ ایرانیان بالاترین فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی را دارند

مهرداد تقي‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «مردم ایران بالاترین فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی را دارند» گفت: هرجا خدمات حمل‌ونقلی مناسب ارائه شده است، ظرفیت این سرویس به حالت اشباع رسیده است.

مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص برنامه تغییر نگرش‌های حمل‌ونقل اظهار داشت: نگرش مردم و مدیرا ان در جامعه باید تغییر پیدا کند و اگر نگرش اصلاح نشود بازهم شاهد جاده‌سازی وخودرو محوری خواهیم بود.

وی افزود: یکی از نگرش‌ها این است که چون مردم از حمل‌ونقل عمومی استفاده نمی‌کنند فرهنگ حمل‌ونقل عمومی پایین‌تری دارند درحالی‌که مردم کشور ما جزو مردمی هستند که بالاترین فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی را دارند. به‌عنوان نمونه می‌توان به یک خط مترو یا BRT اشاره کرد که به‌سرعت اشباع می‌شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: بنابراین اگر خدمات مناسب ارائه شود به طور حتم مورد استفاده مردم قرار خواهد گرفت.

تقی زاده از مدیران و مسئولان شهری و برون‌شهری درخواست کرد که برای بازدید از پروژه‌های خدمات حمل‌ونقلی و ایستگاهی از درب منزل یا محل کار با استفاده از حمل‌ونقل عمومی به محل پروژه بروند و همین مسیر را تا مبدأ اول تکرار کنند تا مشکلات و نارسایی‌ها را درک کند.

 معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی  در خصوص کاهش سرعت مطمئنه در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها بیان کرد: حد اکثر سرعت در آزادراه تغییر نکرده و همچنان بر مبنای ۱۰۰، ۱۱۰ و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است و تقاضایی و مستنداتی برای کاهش سرعت در جاده‌ها دریافت نشده است.

وی در ادامه یکی از راهکارهای جلوگیری از خودرو محوری را کاهش قیمت خودرو و تعرفه واردات، افزایش قیمت سوخت عنوان کرد و گفت: ممکن است این طرح از سوی بخش‌های مختلف از جمله خودروسازها با مقاومت روبرو شود اما این‌گونه الگوها در تمام جوامع حمل‌ونقلی مورد قبول است. پس باید روش‌های خود را تغییر دهیم در غیر این صورت خودرو محوری بر حمل‌ونقل کشور حاکم خواهد شد

قوانین مالیاتی مشوق خودمالکی ناوگان چاده‌ای در ایران

وی در خصوص مشکلات رانندگان کامیون ها، خاطرنشان کرد: قوانین مالیاتی در ایران مشوق خود مالکی است و  از شرکت مالک کامیون مالیات بیشتری دریافت می‌شود. اما یکی از علل بالا بودن قیمت کالا در ایران، گران بودن قیمت ناوگان جاده‌ای باری است و  این مساله باعث می‌شود که راننده نتواند با نرخ کرایه‌های حمل فعلی اقساط خرید کامیون را در کوتاه مدت تسویه کند، ضمن اینکه وضعیت معیشتی مناسبی نیز ندارند.

تقی‌زاده به بیان راه حل این مشکل پرداخت و گفت: در اغلب کشورها چه در بخش خودروهای سنگین و چه سبک، قیمت خودرو پائین اما هزینه نگهداری خودرو شامل سوخت و عوارض راه‌ها و حتی بزرگراه های درون شهری بالاست، اما مردم به خاطر پایین بودن قیمت خرید خودرو هیچ گلایه‌ای ندارند. در حالی که اگر در  داخل کشور قیمت خودرو نصف شود و در عوض قیمت سوخت افزایش یابد، مردم راضی‌تر خواهند بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در معاونت حمل‌ونقل تحت عنوان استراتژی‌های حمل‌ونقل، برنامه‌ای تدوین شده است که یکی  از سیاست‌های آن مساله فوق الذکر است و مقرر شده ظرف چند هفته آینده با وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای در همین راستا برگزار شود.

تقی زاده در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت راه‌آ هن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان گفت: این پروژه هم اکنون از سمت تهران و اصفهان در دست ساخت است. اما یکی از مشکلات آن مربوط به قطعه داخل شهر قم قرار دارد. به طوریکه علی رغم اینکه در سراسر دنیا شهرداری‌ها به دنبال رایزنی برای عبور راه‌آهن به ویژه راه‌آهن سریع السیر از داخل شهر خود هستند، اما در شهر قم اتفاقات برعکسی رخ داده است.

ساخت راه‌آهن سریع‌السیر از تهران و اصفهان

وی افزود: مقامات محلی به از عبور قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان از داخل شهر قم ناراضی هستند و البته ناگفته نماند که این فعالیت‌ها باعث تعویق در اجرای پروژه‌ نیز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: قطعا برای وزارت راه و شهرسازی ساخت ایستگاهی در خارج از شهر قم و عبور نکردن قطار از داخل شهر کم‌هزینه‌تر است، اما در همه جای دنیا قطار سریع‌السیر از داخل شهرها عبور می‌کند. به هر در انتظار دست‌یابی به یک نظر مشترک در بخش شهر قم هستیم. اما این پروژه از تهران و اصفهان در دست اجرا قرار دارد.

نقش آزادراهی شرکت ساخت و توسعه پررنگ‌تر می‌شود

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در پایان و در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است در ساختار اجرا و بهره‌برداری بخش ریلی تغییراتی اعمال شود یا خیر گفت: پروژه‌های ساخت و توسعه راه‌آهن در حدود ۲۷ سال قبل از سوی شرکت راه‌آهن انجام می‌شد و به‌تدریج در قالب یک معاونت و سپس در قالب شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور  اجرا می‌شد و شرکت راه‌آهن بهره‌بردار آن‌ها بود.

وی افزود: مقرر شد ساخت تعدادی از پروژه‌های ریلی به شرکت راه‌آهن واگذار شود تا طبق سلایق خود و هماهنگی داخلی به اجرای آن پروژه‌ها بپردازد.

تقی زاده تصریح کرد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل قرار نیست منحل شود، بلکه نقش ساخت و توسعه آزادراه‌ها در آن شرکت بیش‌ازپیش پر رنگ تر خواهد شد.

نظر شما