شناسهٔ خبر: 57296 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

در بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از سازمان هواشناسی مطرح شد:

اثرگذاری مثبت تهک کشاورزی بر برون‌رفت هواشناسی از تنگناهای مالی

ساختمان سازمان هواشناسی رئیس و اعضاء کمیسیون کشاورزی، آب و منایع طبیعی مجلس شورای اسلامی در بازدید از سازمان هواشناسی و گفت‌و‌گو با دکتر پرهیزکار از نزدیک در جریان فعالیت‌ها و مشکلات این سازمان قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، داوود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در نشستی که عصر سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷با حضور رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منایع طبیعی مجلس شورای اسلامی و معاونین، مشاورین و مدیران ستادی هواشناسی در سالن شهید همت برگزار شد، ابراز امیدواری کرد: به دنبال این نشست و بازدیدی که از قسمت‌های مختلف سازمان انجام خواهد شد، با همکاری رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، مشکلات هواشناسی به ویژه در بخش اعتباری کاهش یافته و شاهد توسعه بیشتر این سازمان باشیم.

وی تصریح کرد: سازمان هواشناسی حدود ۶۵ سال پیش به عنوان یک ساختار تشکیلاتی با هدف ارائه خدمات به بخش هوانوردی آغاز به کار کرد و هم‌اکنون نقش و اثرگذاری آن در حوزه‌هایی از جمله: ترابری، بازرگانی، حفاظت از محیط زیست، مدیریت شهری، امنیت اجتماعی، بهداشت عمومی، مدیریت منابع آب، تامین مواد غذایی، امور روزمره، مسایل نظامی، ورزش، حفاظت از آثار باستانی، تامین مواد غذایی و انرژی شناسایی شده و علی‌رغم تنگناهای مالی با حداکثر بهره‌گیری از توان سخت افزاری و نرم افزاری و نیروی انسانی خود در این حوزه‌ها مشغول خدمت رسانی است.

پرهیزکار گفت: طرح راهبردی سازمان هواشناسی مشتمل بر ۳ آرمان: حفظ جان و مال مردم از گزند هواهای مخرب، کمک به آن‌ها در افزایش بهره‌وری در کارهایشان و هم‌چنین کمک به شکل‌گیری توسعه پایدار است و پایش مستمر جو و تولید داده، پردازش و تولید محصول و  تصمیم سازی در مدیریت کشور و امور روزمره مردم نیز از اهداف آن محسوب می‌شود. 

وی در خصوص عملکرد سازمان هواشناسی در زمینه تصمیم‌سازی برای مسئولین، عنوان کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر به عضویت شورای عالی آب، شورای عالی مدیریت بحران، کارگروه سازگاری با کم آبی، کارگروه خشکسالی و سرمازدگی، کارگروه آلودگی هوا و ستاد مقابله با گرد و خاک درآمده و حضور مستمر دارد و گزارش‌های ماهانه وضعیت خشکسالی کشور در اختیار مقام معظم رهبری، سران سه قوه و هیات دولت قرار می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در زمینه تصمیم سازی برای مردم و به منظور برقراری ارتباط دوسویه با کاربر نهایی نیز به سراغ سامانه مدیریتی "تهک" رفتیم و با توجه به اهمیت تولید مواد غذایی برای کشور و خیل گسترده فعالان این عرصه، تهک کشاورزی در سال ۱۳۹۳ آغاز به‌کار نمود و هم اکنون به بیش از ۲ میلیون کاربر خدمات ارائه می‌دهد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور، ارزش افزوده تهک کشاورزی در سال زارعی ۹۵-۱۳۹۴در یازده استان را بیش از ۴.۲۲۰ میلیارد ریال و در سال زراعی ۹۶-۱۳۹۵ در هفده استان حدود ۱۰.۰۰۰ میلیارد ریال برآورده کرد.

پرهیزکار در خصوص وضعیت اعتبارات سازمان متبوع خود و مقایسه آن با چند کشور دیگر اظهار نمود: درآمد اختصاصی نداریم. سهم درآمد عمومان هنوز وصول نشده، اعتبار عمرانی ۳۱ اداره کل هواشناسی استانی برای نگهداری ۵۰۰۰ ایستگاه و توسعه آن‌‌ها با نوسان ارزی موجود حدود ۱۱ میلیارد تومان و مجموع درآمد هزینه‌ای و عمرانی سازمان و ۳۱ اداره کل استانی در سال جاری ۱۸۰ میلیارد تومان است، در حالی که میزان اعتبارات هواشناسی در کشورهای آمریکا ۶ میلیارد دلار، چین ۴ میلیارد دلار، ژاپن ۶۰۰ میلیون دلار، کره جنوبی ۶۰۰ میلیون دلار، فرانسه ۴۲۵ میلیون دلار، آلمان ۳۸۷ میلیون دلار، عربستان ۱۲۳ میلیون دلار و ایران ۴۳ میلیون دلار با ارز دولتی و ۱۸ میلیون دلار با ارز آزاداست.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: طرح تجهیز کشور به ۲۴ رادار هواشناسی ۲۰ سال پیش مصوب شد اما هم‌اکنون فقط ۹ رادار داریم که جدیدترین آن طی ۵ سال گذشته عملیاتی شده  و قدیمی‌ترین رادارمان نیز با سابقه فعالیت ۱۵ ساله به بروزرسانی نیاز دارد.

به گفته این مسئول، تقویت هواشناسی برای کشور یک "فرصت" است و تحقق این مهم، توجه ویژه و حمایت بیش از پیش‌ مسئولین را می‌طلبد.

پرهیزکار با بیان این‌که هر ۱ واحد سرمایه گذاری در هواشناسی معادل ۱۰ واحد بازگشت سرمایه دارد، با استناد به اثرگذاری مثبت تهک کشاورزی و در راستای برون‌رفت هواشناسی از تنگناهای مالی موجود پیشنهاد کرد: اعتبار صندوق بیمه کشاورزی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است، اختصاص بخشی از اعتبار این صندوق (۲۰۰ میلیاردتومان) به توسعه زیرساخت‌های هواشناسی کشاورزی مانند: ایستگاه هواشناسی، سامانه‌های مخابراتی، سامانه‌های پردازشی و سامانه‌های اطلاع‌رسانی، مزایایی از جمله: تهیه داده و محصول بیشتر و مناسب تر، تحت پوشش قرار دادن جمع بزرگتری از کاربران کشاورزی، کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از شرایط جوی و پرداخت خسارت کمتر بیمه و مقاوم شدن اقصاد کشور در برابر فشارهای خارجی را به ارمغان خواهد آورد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح نمود: طی ۵ سال گذشته با تخصیص اعتبارات هزینه‌ای سازمان به آموزش نیروی انسانی، بیش از ۱ میلیون نفر ساعت آموزش تخصصی هواشناسی برگزار شد و علی رغم امکانات و زیرساخت‌های محدود، موفق به ارائه خدماتی شدیم که جایگاه ما را بین مردم و مسئولین بالا برد اما انتظار داریم با حمایت ویژه کمیسیون کشاورزی به نقطه ایده‌آل برسیم.

در پایان نشست و ضمن بازدید از مرکز پیش‌بینی، مرکز مخابرات و اداره فنی به پرسش‌های نمایندگان راجع به پدیده هارپ، ابر دزدی، تعدد وقوع پدیده‌های جوی حدی، انواع پیش بینی و بازه زمانی آو صحت آن‌ها، جایگاه هواشناسی ایران و مقایسه آن با سایر کشورها و میزان ... پاسخ داده شد.

نظر شما