شناسهٔ خبر: 57353 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در ستاد بازافرینی شهری استان سمنان مطرح کرد؛

بازآفرینی شهری؛ اصلی‌ترین مساله ۲۰ سال آینده ایران

نشست وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اصلی ترین مسئله در ۲۰ سال آینده ایران بازآفرینی شهری خواهد بود؛، گفت: اگر به این مساله پرداخته نشود این بیماری و گرفتاری تعمیق پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه ستاد بازافرینی شهری استان سمنان در استانداری آن شهر به ریاست عباس اخوندی وزیر راه و شهرسازی و با حضور شهاب‌الدین چاووشی استاندار سمنان، هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و جمعی از مدیران و مسئولان استانی برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه به تشریح سیاست‌های طرح جامع بازآفرینی ملی پرداخت و مزایای اجرای برنامه محله محوری و معایب عدم توجه به بافت‌های میانی شهری را تشریح کرد. آخوندی در این جلسه، تصریح کرد: اصلی‌ترین مساله در ۲۰ سال آینده ایران بازافرینی شهری خواهد بود که اگر به آن پرداخته نشود این بیماری و گرفتاری تعمیق پیدا می‌کند. به طوریکه هرچه به حاشیه برویم گرفتاری در بافت میانی شهر بیشتر می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به گزارش ارایه شده در حوزه ایمین راه و راهداری، اظهار داشت: پیشنهاد افزایش توقفگاه های راهی، مورد استقابال وزارت راه و شهرسازی است. با توجه به درآمدزایی آنها می‌توان اراضی موردنیاز را تامین کرد. البته به شرطی که از داخل استان سرمایه‌گذاران آن معرفی شوند.

عباس آخوندی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان سمنان اظهار داشت: طبق آمار ارائه شده در جلسه بافت ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند. لذا سوال اصلی این است که آیا توسعه شهری می‌تواند مساله را حل کند؟

وی افزود: در تجربه ۴۰ ساله بعد از انقلاب بحث اصلی در جهت توسعه شهرها بوده است و از سال ۷۲ تا ۷۶ تراکم جمعیت شهری به کمتر از ۴۰ نفر در هکتار رسیده بود و شهر به طور مرتب گسترش یافت اما گزارش کنونی حاکی از کاهش جمعیت شهری است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه « علی رغم توسعه شهر مساله اصلی شهر رفع نشده است» گفت:  بحث اصلی ما این است که چرا بازآفرینی شهری انتخاب شد؟ طرح‌های زیادی مانند شهرهای جدید و مسکن مهر اجرا و در مقابل شهرها نیز بزرگ شد اما مشکلی از مرکز شهرها، بافت میانی و حاشیه نشینی رفع نشد.

آخوندی تصریح کرد: پس نشان می‌دهد ما مساله جدی در سکونت داریم در حالیکه بحث اصلی در داخل شهر است. در جایی که ما همواره به دنبال ساخت مسکن هستیم اما مشکلات شهرها به قوت خود باقی است.

وی گفت: قلب شهرها در حال فرسودگی است اما ما اندام‌های آن را توسعه می‌دهیم. این اتفاق نه تنها در گرمسار، دامغان و شاهرود  بلکه در تمام شهرهای ایران رخ می‌دهد. در واقع سیاست شهرسازی توسعه در پیرامون شهرها بوده در حالی که مشکلات در مرکز شهر است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اینکه بافت‌های میانی خود را با بافت‌های جدید تطبیق دهند کار بسیار سختی است. تمام مفهوم هویت، شهر، تاریخ و فرهنگ در بافت میانی است و الباقی جنبه پروژه دارند، لذا می‌خواهیم مفهو را عوض کنیم.

آخوندی گفت: ۱۰ ها پروژه می‌توان اطراف دامغان  و سمنان تعریف کرد بنابر این بسیار مهم است که به جای پرداختن به کمیت به کیفیت پرداخته شود و این یک اقدام بنیادین است.

وی تصریح کرد: از مسکن مهر هیچ هویتی بر نمی‌آید اما با اجرای بازآفرینی شهری هویت حاصل می‌شود. مگر می‌شود هویت‌های فرهنگی و تاریخی را نادیده گرفت.

عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: میزان خودکشی و انواع بزه‌های اجتماعی در بافت‌های بی اصالت رخ می‌دهد در حایکه به خاطر وجود شبکه‌های اجتماعی در بافت‌های تاریخی کمترین بزه‌ها رخ داده و مشکلاتی که امروز در این بافت‌ها رخ می‌دهد به خاطر خروج مردم از این بافت‌ها است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: چه از بحث هویتی و شهری و چه اقتصاد شهری باید به برنامه بازآفرینی شهری بپردازیم. در زمانی که وزیر مسکن و شهرسازی بودم تمام بنگاه‌های تابعه وزارت خانه به غیر از شرکت بهسازی و نوسازی شهری ایران را واگذار کردم زیرا اصلی ترین مساله ما خود بافت است و مساله باید در خود بافت حل شود.

آخوندی تاکید کرد: نکته‌ای که در بحث بازآفرینی شهری وجود دارد فقط شامل مباحث اقتصادی، کالبدی و اجتماعی نیست بلکه همه این مباحث در کنار هماهنگی با سبک زندگی مردم است و برای اجرای این کار پیچیده هر بخش از اقدامات به یکی از دستگاه‌ها و نهاد‌ها متصل می‌شود.

وی به تشریح علت تمرکز بر محله محوری پرداخت و گفت: محله کوچکترین سلولی است که می‌تواند خود را سر پا نگه دارد، زیرا محله می‌تواند همبستگی اجتماعی و روابط انسانی ایجاد کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: علت انتخاب طرح بازآفرینی شهری بر این اساس است که محله ها مرکز زایش ثروت و سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی است.  در خلق مجدد قطعا رده‌ها و رگه‌های تاریخی است که نمی‌توان آن را فراموش کرد و بخش بعدی زندگی مدرن است. که حفظ پیوستگی در این بافت کار بسیار سختی است.

آخوندی به تشریح برنامه بازآفرینی شهری از لحاظ اجرایی پرداخت و گفت: کار بسیار ساده‌ای کرده و نیازهای زیربنایی مانند مدرسه، درمانگاه، فضای سبز، بازار و مسکن را شناسایی کرده ایم و مشخص شده که بخش‌های ارائه کننده خدمات از سوی دولت مرکزی و محلی تامین شود و بخش بازار و مسکن از سوی مردم انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: درگیر کردن دولت در بخش دوم پاشنه آشیل خواهد بود. از این رو دولت فقط باید در بخش زیربنایی و روبنایی دخالت کند و در این صورت مردم خود به خود وارد بازار و مسکن می‌شوند. اگر دولت وارد بخش مسکن شود دو مرتبه گرفتار دامی می‌شود که مسکن مهر شد و هزاران میلیارد سرمایه گذارای می‌شود اما شهرها به شکل اولیه می‌مانند.

عضو کابینه دولت دوازهم یادآور شد:‌ در برنامه جامع اقدام مشترک وظایف دستگاه‌های مختلف باید تفکیک شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه اقتصادی ارائه شده برای خرید مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی گفت: این سیاست معطوف به پس انداز شده که طرح و ایده اصلی ما بود و باید به همین ایده بپردازیم. زیرا اقدام به خرید مسکن از طریق پس انداز اقتصاد خانوده را نظم می‌دهد، در اقتصاد کلان موجب تجهیز منابع می‌شود و نیازی به پرداخت یارانه نیست.

وی افزود: هر پروژه با طرحی که به یارانه متکی شود آن طرح شکست خورده است. زیرا آخر کار تامین مالی آن به مشکل  بر می‌خورد . اما طرحی که ما برای خرید مسکن ارائه کرده‌ایم مارآمد و با دوام است. در صندوق مسکن یکم بدون سقف عمل می‌شود و برای شهر سمنان تسهیلات درییافتی یک زوج ۱۲۰ میلیون تومان است، ضمن اینکه مبلغ پس انداز برگردانده می‌شود.

آخوندی خاطرنشان کرد: استان سمنان با سابقه تاریخی دیرینه نیاز به اقدامات ویژه دارد و بافت تاریخی آن بسیار با اهمیت است و به کمک استاندار، فرمانداران، شهرداران و نمایندگان موفق خواهیم شد.

نظر شما