شناسهٔ خبر: 57372 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان تشریح کرد:

اقدامات و تحولات فرودگاه بين‌المللی شهيد بهشتی اصفهان در مسير توسعه در ۵ سال گذشته

حسن امجدی مديركل فرودگاه‌های استان اصفهان با توجه به اهميت و جايگاه فرودگاه بين المللی شهيد بهشتي اصفهان در كشور و منطقه از انجام اقدامات متعدد درحوزه‌های مختلف عمليات هوانوردی و فرودگاهی طی پنج سال گذشته جهت توسعه اين فرودگاه خبر داد.

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازی در ابتدا به معرفي فرودگاه اصفهان پرداخت و عنوان كرد: فرودگاه اصفهان از قديمي‌ترين فرودگاههاي كشور است كه از سال ۱۳۰۸ در منطقه صفه اصفهان قرار داشته و بنا بر نيازهاي وقت ، فرودگاه جديد در شرق شهر اصفهان با هدف ارائه خدمات هوانوردي برنامه اي و غيربرنامه‌اي مسافري و آموزشي عملياتي شد . اين فرودگاه يكي از فرودگاه های  بين المللي جمهوري اسلامي ايران است كه ظرفيت اسمي سالانه پذيرش مسافر آن ۲.۴۶۰.۰۰۰ نفر بوده كه طي سال ۱۳۹۶تعداد ۲,۷۹۱,۱۷۸ نفر مسافر خدمت رساني نموده که ۱۳.۵% بیش از ظرفیت اسمی این فرودگاه بوده است.

حسن امجدي داد: از نقاط حائز اهميت اين فرودگاه مي توان به عبور دوازده مسير هوايي بين المللي و داخلي از فراز منطقه تحت كنترل فرودگاه كه بر اين اساس فرودگاه احتياطي بيش از ۶۰ درصد از پروازهاي خارجي كه از فضاي كشور جمهوري اسلامي ايران عبور مي نمايند بوده و همچنين معين اول استان تهران و ۱۰ استان دیگر در زمان بروز حوادث غير مترقبه طبق تقسيم بندي وزارت كشور بوده و  نيز فرودگاه اصفهان به عنوان اولين فرودگاه احتياطي(جايگزين) براي تمامي پروازهاي فرودگاهاي حضرت امام(ره) و مهرآباد است.

امجدی به نقش این فرودگاه در حمل و نقل هوایی ایران اشاره کرد و گفت: از طرفي به دليل جاذبه هاي گردشگري شهر اصفهان و جايگاه آن در صنعت جذب توريست و توسعه گردشگري نگاه ویژه‌ای نسبت به فرودگاه اصفهان وجود دارد و بر اين اساس از سالهاي گذشته طرح و برنامه‌های مدوني تهيه گرديده كه مي توان به طرح جامع فرودگاه كه از سال ۲۰۰۸ تهيه شده و در سالهاي بعد ويرايش‌هايي بر آن صورت گرفته اشاره كرد. معتقدم با تغيير نگاه و توجه ويژه مسئولين و خواست مردم, در سالهاي اخير فرودگاه اصفهان روی چرخ توسعه افتاده و در مسیری که باید قرارگرفته ودر جهت رسیدن به جایگاه واقعی در حال حرکت است .

اقدامات صورت گرفته در طي سالهاي ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ در زمان مديريت اسبق فرودگاه

امجدی با بیان اینکه در زمان مديريت قبلي در طي سالهاي ۹۲ تا ۹۵ اقدامات چشمگیر زیادی در فرودگاه اصفهان انجام شده است ,‌ گفت : در اين زمينه مي توان به احداث ساختمان پلیس , بهسازي اپرون هواپيما ,احداث كانال تأسيسات ساختمان برج و تكنيكال بلاك و محوطه سازي آن‌, بهسازی سیستم روشنایی باند‌, احداث شبكه جمع‌آوري فاضلاب, بهسازي محوطه پاويون و احداث لاين دوم بلوارآن, توسعه و بهسازي شبكه پيامهاي هوانوردي, نصب و راه اندازي DVOR/DME جديد و تعمير و تعويض موتوررادار اپروچ و همچنين تبديل پرژكتورهاي دكلهاي اپرون از لامپهاي بخار سديم به LED, بهسازي پمپ بنزين فرودگاه و احداث پمپ بنزين در اپرون, ‌احداث سالن اجتماعات و كنفرانس اداره كل و نيز ساخت ونصب تابلوهاي راهنماي بلوار، خيابان‌ها و محوطه ترمينال داخلي وخارجي, اصلاح روشنايي بلوار, محوطه‌سازي و احداث پاركينگ‌هاي حاشيه اي, ارتقا سامانه اعلان پرواز, بهسازي نمازخانه‌هاي ترمينال داخلي اشاره كرد. همچنين اين اداره كل در حوزه برگزاري اقامه نماز در سال۹۳ حائز رتبه برتر گرديده و نيز رتبه سوم در پانزدهمين جشنواره شهيد رجائي را كسب کرده است.

احداث ترمینال‌های جدید خارجی و CIP

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان با اشاره به تلاش برای اخذ سند تک برگی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان بعد از سال ۹۵ گفت: از دو سال قبل هم‌زمان با شروع کار، این سؤال مطرح شد که در روند توسعه  فرودگاه اصفهان کجا قرار داریم؛ چشم انداز توسعه جهت تحقق كجاست و در اين زمينه با چه محدودیت‌های برای رسیدن به جایگاه واقعی در صنعت حمل‌ونقل کشور روبه‌رو هستیم. مشکلات اصلی و قدیمی فرودگاه اصفهان كه از موانع طرح‌هاي توسعه فرودگاه است، محدودیت اراضی تحت تملك در فرودگاه است كه در اين خصوص در دوساله گذشته با توجه ويژه مردم و مسئولين شاهد اتفاقات خوبي هستيم و پيگيريها همچنان ادامه دارد؛ ولي براي اجراي طرحهاي توسعه منتظر تملك اراضي نمانديم وكار روي آن بخش از طرح‌های توسعه‌ای كه وابستگي كمتري بر تملك اراضي داشت را شروع كرديم.

وی ادامه داد: یکی از معضلات قدیمی فرودگاه اصفهان کمبود پارکینگ هواپیما بود که با اجرای پروژه توسعه پارکینگ هواپیما یا اپرون، در بازه زمانی ۱۸ ماه در حال انجام است و انشااله با  بهره برداری آن ظرفیت اپرون از ۱۰ به ۲۳ موقعیت پارک افزایش خواهد یافت. بحث دیگرمحدودیت پایانه پروازهای خارجی بود. خدمات فعلی در این بخش در فضای محدود ۶ هزار مترمربع موجود ارائه می‌شود.

امجدی افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده عملیات اجرایی توسعه پایانه پروازهای خارجی  فرودگاه از مردادماه سال ۹۶ شروع شد که با تکمیل این طرح ، زیر بنای پایانه پروازهای خارجی از ۶ هزار مترمربع به ۱۵هزار مترمربع افزایش پیدا می‌کند و ظرفیت پذیرش در این بخش نیز حدود۲ برابر خواهد شد .

وی با اشاره به احداث ترمینال CIP اصفهان بیان داشت: احداث جایگاه تشریفات اختصاصی (CIP) یکی دیگر از برنامه‌هایی است که اجرای آن در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر عملیات ساخت جایگاه تشریفات فرودگاه اصفهان با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است. البته در طرح‌های بلندمدت هم ایجاد جایگاه تشریفات اختصاصی به همراه ترمینال جدید پیش‌بینی‌شده است. احداث تصفيه خانه فرودگاه نیز از دیگر پروژه هایی است که اجرا شده و در هفته گذشته به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید .در حوزه تأمین هوای مطبوع، و سرمایش و گرمایش هوای پایانه‌ها هم فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و با بهره‌برداری از موتورخانه شماره ۲ فرودگاه ، مشکل تهویه هوای پایانه‌ها مرتفع می‌شود.

امجدی ادامه داد: سایر اقدامات شاخصی که در طی این دو ساله خدمت در فرودگاه اصفهان اجرا و به بهره برداری رسیده است در سه حوزه اصلي توسعه شبكه پروازي,‌عمليات هوانوردي و عمليات فرودگاهي می توان تقسیم کرد.

توسعه مسیرهای پروازی

مدیرکل فرودگاه‌های اصفهان به تشریح اقدامات انجام شده برای توسعه مسیرهای پروازی پرداخت و گفت: در ابتدا توسعه شبکه پروازی در اولویت کاری قرار گرفت. ایجاد مسیرهای جدید، تقویت مسیرهای قبلی و توزیع مناسب پروازها در طول روز و هفته در دستور کار بود. باافتخار می‌توانیم اعلام کنیم که تقریباًدر غالب اوقات روزانه که مسافرین نیاز به پرواز در مسیرهای پایتخت و سایر مسیرها دارند، در فرودگاه اصفهان پرواز موجود است ودیگر پروازها در ساعت‌های اولیه صبح یا ساعات پایانی شب متراکم نیست.

وی ادامه داد: در توزیع و افزایش پروازها در سال ۲۰۱۷ نسبت به ۲۰۱۵ که شروع فعالیت بود شاهد رشد ۲۶/۷ پرواز در فرودگاه اصفهان هستیم. تعداد مسافری که درسال ۲۰۱۷ از فرودگاه اصفهان جابه‌جا شد، بالغ بر ۲ میلیون  ۷۸۴هزار نفر بوده که این آمار حدود ۱۳ درصد بیشتر از ظرفیت اسمی فرودگاه درشرایط حاضر است. هرچند كه در چند ماهه اخير به دليل تغييراتي كه در شرايط اقتصادي وجود دارد تقاضا براي سفرهاي هوايي با يك روند نزولي روبرو بوده كه اين مورد منحصر به فرودگاه اصفهان نیست.

امجدی با اشاره به بهبود عملکرد عملیات هوانوردی گفت: در حوزه عمليات هوانوردي اقدامات اساسي بسياري صورت گرفته است كه مي توان به تهيه دو دستگاه خودرو روزنباور پيشرفته, يك دستگاه خودرو فرزيار,  يك دستگاه خودرو نجات با تمام امكانات نجات, يك دستگاه خودروي پيشروو بازسازي سيستم اطفائيه و اطاق خودروي كفساز رنوس F۳۶۷ جهت ارتقا ايمني و خدمات آتش نشاني فرودگاه و نیز جابجايي دستگاه ارتباطات راه دور زمين به هوا (RCAG) , نصب فرستنده و گيرنده هاي جديد, نصب و راه اندازي ركوردر جديد با ظرفيت ۸۰ كانال جهت ضبط مكالمات هوانوردي با كيفيت بالاتر, راه اندازي خطوط دورشوال مخابراتي, تعويض چراغ بيكن برج مراقبت پرواز, نصب و راه اندازي سيستم جديد ATIS ( ارائه اتوماتيك اطلاعات فرودگاهي), كابل كشي فيبر نوري به طول ۱۴ كيلومتر ايستگاههاي CNS, بازسازي محوطه ايستگاههاي CNS و جاده‌هاي دسترسي به ايستگاهها, افزايش تعداد دستگاههاي كمك بازرسي نظير ايكس ري در گيت هاي بازرسي پليس فرودگاه و سپاه حفاظت هواپيمايي جهت كمك به افزايش ايمني پروازها و سرويس دهي مناسب اشاره کرد.

وی افزود: در حوزه عمليات فرودگاهي در دو شاخه توسعه و بهسازي ساختمان ها و تجهيزات فرودگاهي و همچنين ارتقا كيفيت خدمات فرودگاهي به مسافرين كار شده است.

حرکت در جهت استانداردهای ASQ

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش رفاه مسافران گفت: از اقداماتي كه در زمينه توسعه و بهسازي ساختمانها و تجهيزات فرودگاهي انجام گرديده مي توان به ايمن سازي و زيباسازي بلوار اصلي به متراژ ۲۰۰۰ متر شامل تعويض جداول حاشيه رفيوژ وسط، خط كشي، شانه سازي و فضاي سبز و نيز بهسازي ساختمان برج مراقبت پرواز و تکنیکال بلاک, بهسازي مسجد فرودگاه, ساختمان حراست اداره كل , نيروگاه برق, ساختمان ايمني زميني, ساختمان يگان حفاظت,  مامورسراهاي فرودگاه  و همچنين بهسازي كانالهاي آب هاي سطحي پاركينگ هواپيماها, بهسازي كانال آدم رو تأسيساتي همچنين تهيه و اجراي كابل و اصلاح شبكه برق ۲۰ كيلو ولت و ۳.۳ كيلو ولت, اجراي خط آب شرب فرودگاه و نصب و راه اندازي ۴ دستگاه مولد اضطراري جهت نيروگاه مركزي و ايستگاه انارك, توسعه شبکه دوربينهای مداربسته و ... را نام برد.

امجدی افزود: براي خدمت‌رساني مناسب به مسافرين محترم و ايجاد آمادگي شركت در رنكينگ جهاني ASQ‌ که فرودگاه اصفهان پس از مشهد و مهر آباد سومین فرودگاه کشور است که برنامه ریزی شرکت در رتبه بندی جهانی سال ۲۰۱۹ را در دستور کار دارد؛ تلاشهاي بسياري انجام شده است كه از آن جمله مي توان در حوزه حمل و نقل به تسهيل دسترسي به فرودگاه با راه اندازي خط اتوبوس واحد, نوسازي ناوگان تاكسيراني فرودگاه, ساماندهی تاکسیرانی همچنين براي مسيريابي آسان‌تر، تابلوهاي مسيردهي ترمينال داخلي اصلاح و در ترمينال خارجي نيز تابلوهاي مسيردهي جديدي نصب شد. جهت تسهيل و تسريع بازرسي‌هاي امنيتي گسترش فضاي گيت بازرسي سالن انتظار  و بهره‌برداری از گیت جدید بازرسی امنيتي ورودي سالن ترانزيت ترمينال داخلي با هدف افزایش تعداد دستگاه‌های کمک بازرسی و نيز راه اندازي سامانه هوشمند صدور رواديد جهت تسريع در پذيرش مسافرين اجرا شده است.

وی ادامه داد: در زمينه امكانات رفاهي و خدمت رسانی نيز راه اندازي واحد رسيدگي به شكايات, راه اندازي ميز پاسخگويي شركتهاي هواپيمايي, ارتقاء پورتال و سايت فرودگاه بين المللي شهيد بهشتي اصفهان به دو زبان فارسي و انگليسي, راه اندازي ميز خدمت الكترونيكي در پرتال فرودگاه, راه اندازي سامانه نظرسنجي دريافت شكايات و پيشنهادات و رسيدگي به شكايات با ارسال كد رهگيري به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۳۰۰, ارائه اينترنت رايگان در سالن پروازهاي داخلي و خارجي, آماده سازي فضاي رستوران ترمينال داخلي در محل جديد, نصب ايستگاه‌هاي ثابت چرخ دستي, استقرار غرفه بازي در ترمینال داخلي, اضافه كردن مبلمان راحتي در سالن‌هاي ترانزيت, تعبيه صندلي راحتي در سالن‌هاي ترانزيت داخلي و خارجي و تعويض روكش تمامي صندلي‌هاي ترمينال‌ها, راه اندازي اتاق مادر و كودك و نصب ميز تعويض لباس كودكان در تمامي سرويس‌هاي بهداشتي, تعبيه ميز خدمت به منظور راهنمايي مسافرين و مراجعين در هر دو ترمينال, بهسازي سرويس‌هاي بهداشتي ترمینال داخلي, راه اندازي و بهسازي اتاق سيگار در سالن‌هاي ترانزيت داخلي و خارجي, توجه ويژه به افراد توانخواه با استقرار صندلي انتظار در سالن‌هاي ترانزيت داخلي و خارجي و اختصاص  ويلچير, بهسازي پيادهرو, ‌زيباسازي و نورپردازي ايرسايد, ايجاد كمربند سبز و توسعه فضاي سبز فرودگاه و ساماندهي سالن مستقبلين از جمله اقدامات انجام شده است.

امجدی افزود: همچنين نصب و راه اندازي سيستم public announcement, توسعه تلفن گوياي ۱۹۹, راه اندازی و بهره برداری از سامانه مانیتورینگ شبکه ی کامپیوتری, ارتقا سيستم صوت سالن داخلي و نيز واگذاري غرفه هاي در قالب بازارچه فروش و برنامه ريزي جهت استقرار  دستگاه اتوماتيك فروش در ترمينال‌هاي فرودگاه از اقداماتي است كه در طي اين دو سال انجام شده است .

مديركل فرودگاه‌هاي استان اصفهان همچنين به برنامه‌هاي آينده فرودگاه اشاره كرد و گفت: احداث ترمينال بين‌المللي جديد در مساحت زيربنا ۳۵۰۰۰ مترمربع در دو فاز, احداث ساختمان CIP به متراژ ۲۰۰۰ متر مربع با هدف بالابردن كيفيت خدمات رساني فرودگاهي جهت افراد حقيقی متقاضي, ‌تعويض سيستم روشنايي باند, مطالعه و احداث ايستگاه ايمني زميني جديد, مطالعه و احداث برج مراقبت و تكنيكال بلاك جديد و مكانيزه و ساماندهي پاركينگ موجود از اهم برنامه‌هاي اين فرودگاه در آينده است.

نظر شما